Perkara penting Git dijelaskan dalam lima minit

Semasa anda belajar menjadi pembangun perisian, anda akan menyedari bahawa kebanyakan kerja dilakukan secara berpasukan. Dan semasa anda berada dalam satu pasukan, anda memerlukan sistem kawalan versi untuk menguruskan perubahan pada pangkalan kod anda yang berasal dari pembangun yang berbeza.

Git adalah salah satu sistem kawalan versi yang paling popular. Namun, pembangun baru mudah merasa terbeban ketika menggunakannya - saya tahu memang begitu. Sebenarnya, saya menghindarinya selama bertahun-tahun.

Sekiranya anda seorang pemaju berpengalaman atau tidak gemar dengan sebutan Git, jangan ragu untuk melangkah ke catatan seterusnya. Walau bagaimanapun, jika anda baru menggunakan Git atau tidak yakin menggunakannya, luangkan masa beberapa minit untuk mempelajari petua Git asas - namun hebat ini.

Inilah yang akan kita bahas:

  1. Klon Git
  2. Git checkout
  3. Tarik Git
  4. Git tambah dan komited
  5. Git stash dan bergabung
  6. Git tolak

Klon Git

Sentiasa mengklon repositori baru yang anda kerjakan, yang bermaksud memuat turun salinan fail repositori ke komputer tempatan anda. Walaupun terdapat banyak cara untuk mengklon repositori, saya akan menerangkan bagaimana melakukannya dengan baris arahan.

Sebagai contoh, jika anda ingin mengklon repositori di atas, salin dahulu pautan klon di atas. Kemudian, buka terminal anda, dan cd ke lokasi di komputer tempatan anda di mana anda ingin meletakkan fail-fail ini. Ketik git clone kemudian tampal pautan seperti yang ditunjukkan di bawah jika anda ingin mengklon cabang induk.

git clone //github.com/JamesOkunlade/old-apple.git

Sekiranya anda ingin mengklon cabang tertentu dari repositori ini, anda ingin melakukan perkara seperti ini:

git clone //github.com/JamesOkunlade/old-apple.git -b branch-name

Git checkout

Merupakan amalan terbaik untuk membuat cawangan yang berbeza untuk ciri yang berbeza dan bukannya mengusahakan cawangan induk secara langsung. Apabila semua ciri dianggap lulus ujian dan keperluan tertentu, maka anda boleh menggabungkannya ke cabang induk.

Pada masa yang berlainan, anda perlu keluar ke cawangan repositori tertentu yang ingin anda kerjakan, dan anda boleh melakukan ini dengan arahan berikut.

Sekiranya cawangan sudah dibuat:

git checkout branch-name

Dan jika anda baru membuat cabang ciri baru:

git checkout -b branch-name

Tarik Git

Rakan pengaturcaraan pasukan atau pasangan anda akan mengubah pelbagai cabang repositori, dan anda harus selalu menarik perubahan baru ini sebelum anda mula menulis kod. Di terminal anda, daftar keluar ke cawangan yang akan anda jalankan, dan jalankan git pullperintah. Perubahan baru-baru ini akan ditarik ke repositori tempatan anda.

Git tambah dan komited

Perintah tambah dan komit Git hampir selalu digunakan bersama. Anggap mereka sebagai tangkapan dan simpan. Anda tidak dapat menyimpan barang jika tidak menangkapnya terlebih dahulu. Oleh itu, perintah tambah harus selalu mendahului perintah komit. Semasa anda menggunakan perintah tambah untuk menunjukkan fail tertentu yang ingin anda tangkap dalam keadaannya sekarang, anda menggunakan komit untuk menyimpan salinan dari apa yang anda tangkap.

Untuk menangkap semua fail (kecuali yang dikecualikan oleh Git abaikan), anda akan menggunakan git add .dan untuk menangkap keadaan semasa fail tertentu, katakan index.html, anda harus menaipgit add index.html

Setelah mengambil gambar, anda kemudian harus melakukan dan menyimpan gambar anda ke repositori tempatan anda menggunakan yang berikut:

git commit -m ‘commit message’

Mesej komit harus menjelaskan keunikan gambar yang anda simpan. Sebagai contoh:

git add index.html

git commit -m ‘the form feature button created’

Anda boleh melakukan kedua-duanya dengan operator && seperti gambar di bawah;

git add index.html && git commit -m ‘footer html structure created’

Git stash dan bergabung

Cukup dengan melakukan git stashapa-apa penyuntingan yang anda buat ke cawangan tetapi tidak mahu melakukan. Ini bermaksud apabila menunggu pembangun lain membuat dan menolak salinan kod mereka, anda boleh bereksperimen dengan beberapa perkara di cabang yang sama. Git mendorongnya. Apabila anda sudah bersedia untuk melakukan perubahan baru pada repositori tempatan anda, tetapi tidak mahu menggabungkan pengeditan anda sendiri, anda perlu menyimpan suntingan anda sendiri. Git stash akan menyimpan salinannya di tempat lain untuk anda dan boleh diakses dengan melakukan senarai Git stash.

The git mergearahan yang menggabungkan dua gambar yang berbeza bersama-sama. Ia dapat menggabungkan gambar yang berbeza dari cawangan yang sama oleh pemaju yang berbeza atau menggabungkan gambar yang berbeza dari cawangan yang berbeza secara bersamaan.

Apabila anda mendaftar masuk ke cabang induk, pengembangan git merge akan menggabungkan cabang pengembangan ke cabang induk anda dan sebaliknya.

Git tolak

Sama seperti menyimpan gambar anda ke album Foto Google untuk siapa sahaja anda berkongsi album, fikirkan git push sebagai menghantar repositori tempatan anda ke repositori jauh untuk diakses oleh orang lain.

git push -u origin branch-name

Walaupun ada arahan Git lain yang tersedia untuk digunakan, menarik apa yang dapat anda capai dengan menguasai beberapa yang telah saya bahas di atas.

Jangan ragu untuk menghubungi saya dan bertanya kepada saya sebarang pertanyaan di Twitter

James Okunlade (@JamesOkunlade) | Twitter

Tweet terbaru dari James Okunlade (@JamesOkunlade). SWE timbunan penuh | JavaScript / React / Redux | Ruby / Ruby on Rails |… twitter.com

def JamesOkunlade (beginnerDeveloper)
 unless you have a coding buddy OR you’re making a lot of money
 doing it
 puts “Coding is not fun!”
 end
end

Saya dari Nigeria dan saya memasangkan program setiap hari dengan rakan kod saya dari Bangladesh dan dev lain dari Serbia, Kosovo, dan Ukraine. Mereka semua telah membantu saya menggunakan Git.

Sebagai pelajar, saya melakukan pengaturcaraan pasangan jarak jauh sekurang-kurangnya 40 jam setiap minggu. Pengaturcaraan pembelajaran sebagai pemula boleh menjadi sangat membosankan dan dengan itu, mengurangkan produktiviti dan mengeraskan keluk pembelajaran. Dengan pasangan pengekodan yang betul, dan dengan struktur yang betul, anda akan terkejut melihat betapa menariknya pembelajaran.

James Okunlade - Pembangun Perisian - Filem Drive | LinkedIn

Lihat profil James Okunlade di LinkedIn, komuniti profesional terbesar di dunia. James mempunyai 2 pekerjaan yang disenaraikan di… www.linkedin.com