Pengenalan kepada Anaconda: apa itu, dan bagaimana memasangnya

Panduan mudah untuk Anaconda dan pemasangannya di Ubuntu 16.04 (64-bit).

Hai semua. Saya menulis catatan ini untuk membimbing anda bagaimana Anaconda dipasang dalam versi Ubuntu. Selain itu, ia merangkumi pelbagai perincian mengenai Anaconda dan kawasan di mana ia digunakan.

Sebagai permulaan, apa itu Anaconda?

Sebelum menyemak maksud Anaconda dan apakah maksudnya, kita akan terlebih dahulu mengetahui mengenai Conda.

Memetik blog rasmi Conda:

Conda adalah sistem pengurusan pakej sumber terbuka dan sistem pengurusan persekitaran yang berjalan pada Windows, macOS dan Linux. Conda dengan cepat memasang, menjalankan dan mengemas kini pakej dan kebergantungannya. Conda dengan mudah membuat, menyimpan, memuat dan menukar antara persekitaran di komputer tempatan anda. Ia dicipta untuk program Python , tetapi dapat mengemas dan menyebarkan perisian untuk bahasa apa pun.

Soalan seterusnya di atas meja adalah: mengapa Conda, tiba-tiba? Kita semua tahu bahawa itu adalah sistem pengurusan pakej yang digunakan untuk memasang dan mengurus pakej perisian yang ditulis dalam Python.

Itu juga ada hadnya. Ia hanya boleh digunakan untuk pakej Python.

pip difokuskan di sekitar Python, mengabaikan pergantungan perpustakaan bukan Python, seperti HDF5, MKL, LLVM yang tidak mempunyai fail persediaan dalam kod sumbernya.

Secara ringkasnya:

pipadalah pengurus pakej yang memudahkan pemasangan, peningkatan, dan penyahpasangan pakej python . Ia berfungsi dengan persekitaran python maya .

Condaadalah pengurus pakej untuk sebarang perisian (pemasangan, peningkatan dan penyahpasangan). Ia berfungsi dengan persekitaran sistem maya .

Conda adalah alat pembungkus dan pemasang yang bertujuan untuk melakukan lebih banyak daripada apa yang pipdilakukannya: menangani kebergantungan perpustakaan di luar pakej Python dan juga pakej Python itu sendiri.

Conda juga mewujudkan persekitaran maya.

Bagaimana Anaconda masuk ke dalam gambar?

Conda ditulis sepenuhnya dalam Python yang menjadikannya lebih mudah digunakan di persekitaran maya Python. Selanjutnya, kita boleh menggunakan perpustakaan Conda untuk C, pakej R, pakej Java dan sebagainya.

Ia memasang binari. The conda buildalat membina pakej dari sumber dan conda installpemasangan perkara dari pakej Conda dibina.

Conda adalah pengurus pakej Anaconda, pengedaran Python yang disediakan oleh Continuum Analytics. Garis kecil untuk menggambarkan Anaconda adalah:

Anaconda adalah sebaran ular sawa dan R. Ini bertujuan untuk menyediakan semua yang anda perlukan (python bijak) untuk tugas sains data.

Anaconda adalah sekumpulan binari yang merangkumi Scipy, Numpy, Pandas dan semua pergantungan mereka.

Scipy adalah pakej analisis statistik.

Numpy adalah pakej pengkomputeran berangka.

Pandas adalah lapisan abstraksi data yang memperlihatkan cara untuk menggabungkan dan mengubah data.

Anaconda membantu kami dengan mengumpulkan semua ini dalam satu pukulan .

Binari Anaconda adalah pemasang yang membina semua pakej ini dan kebergantungannya dalam sistem anda.

Untuk maklumat lebih lanjut mengenai Anaconda, lawati blog rasminya: //anaconda.org/

Memasang dengan cara yang lebih mudah

Memasang fail boleh menjadi kekacauan besar kadang-kadang, tetapi Anaconda jauh lebih mesra pengguna daripada yang anda fikirkan. Saya lebih suka Ubuntu, kerana pemasangan hanya memerlukan beberapa arahan yang kuat dan sambungan rangkaian yang baik. Rasanya jauh lebih mudah. Berikut adalah langkah-langkah seterusnya untuk pemasangan Anaconda.

(Keseluruhan proses pemasangan ini hanya berfungsi pada komputer 64-bit).

Langkah 1: Muat turun skrip bash Anaconda

Muat turun versi terbaru skrip bash pemasang Anaconda dari laman web rasmi mereka. Ia boleh dimuat turun dengan menjalankan perintah curl. Sekiranya anda tidak memasang keriting di sistem anda, pasang dengan menjalankan perintah berikut.

sudo apt-get updatesudo apt-get install curl

Pergi ke folder / tmp.

cd /tmp

Setelah anda memasang curl, jalankan arahan berikut menggunakannya:

curl -O //repo.continuum.io/archive/Anaconda3-4.3.1-Linux-x86_64.sh

Penyediaan biasanya memakan masa beberapa minit kerana ukurannya sekitar 500 MB. Harap tunggu sehingga keseluruhan proses muat turun selesai.

Tangkapan skrin yang dilampirkan diambil setelah skrip dimuat. Pastikan anda mempunyai sambungan yang kuat, jika tidak, kesalahan muat turun mungkin berlaku.

Langkah 2: Sahkan Integriti

Untuk mengesahkan integriti data pemasang, kami menggunakan algoritma hash kriptografi yang disebut SHA-2 (Secure Hash Algorithm).

sha256sum Anaconda3-4.3.1-Linux-x86_64.sh

Chequum akan dihasilkan di baris seterusnya setelah perintah itu dilaksanakan.

Langkah 3: Jalankan skrip bash

Kami hampir di sana. Pakej dimuat turun dan kita hanya perlu menjalankan skrip dengan mengetik perintah ini.

bash Anaconda3-4.3.1-Linux-x86_64.sh

Langkah pengesahan biasa bertanya sama ada anda mahu memasang Anaconda. Taipkan yessupaya pemasangan berterusan.

Langkah 4: Memasang Perpustakaan Kriptografi

Ini adalah sebahagian daripada proses sebelumnya. Pemasang bertanya kepada pengguna sama ada mereka mahu memasang semua pustaka kriptografi. Taip yesdan anda boleh pergi. Rujuk tangkapan skrin di bawah. Anda akan mendapat maklumat yang serupa dengannya.

Langkah 5: Sahkan Lokasi

Langkah terakhir dan terakhir adalah mengesahkan jalan ke tempat anda mahu meletakkan semua pakej Anaconda. Setelah anda menentukan jalan, tekan Enter dan anda selesai! Anaconda akan mula mengusahakan keajaibannya dengan memasang semua keperluan yang anda perlukan!

Langkah 6: Aktifkan dan Sahkan

Untuk mengaktifkan pemasangan, kita harus mendapatkan sumbernya ~/.bashrcdengan mengetik perintah berikut:

source ~/.bashrc

Sahkan pemasangan anda dengan menggunakan condaarahan.

conda list

Keluaran semua pakej yang tersedia melalui pemasangan Anaconda dipaparkan.

Saya menulis cerita mengenai Pelajaran Hidup, Pengekodan dan Teknologi dan Buku. Untuk membaca lebih lanjut, ikuti saya di Twitter dan Medium.