Cara mencari mentor dan mempercepat pembelajaran anda: panduan pemula.

Salah satu penyesalan terbesar saya semasa belajar memprogram adalah kerana saya terlalu mengasingkan diri. Saya cuba melakukan semuanya sendiri dan tidak meminta pertolongan dari orang lain. Saya akan menghabiskan berjam-jam, kadang-kadang berhari-hari, memukul kepala saya dengan papan kekunci untuk menyelesaikan masalah yang mungkin dapat dijelaskan kepada saya dalam 10 minit. Saya terlalu malu, tidak sedar, dan degil untuk berusaha mencari pertolongan. Banyak masa yang saya sia-siakan pada masa-masa awal masih menghantui saya.

Saya mengambil masa untuk menyedari bahawa mencari mentor adalah bahagian penting dalam proses pembelajaran. Seorang mentor dapat memberikan maklum balas penting ketika biasanya tidak ada. Ini memberi ujian tekanan pada kemahiran anda dan mencabar bidang pengetahuan di mana anda mungkin lemah.

Bukti keberkesanan mentor dapat dilihat sepanjang sejarah. Perantisan pernah menjadi bentuk pendidikan utama sebelum sistem universiti mengambil alih. Beberapa artis dan pencipta terhebat di dunia belajar di bawah orang lain.

Terdapat beberapa cara untuk menggunakan bimbingan untuk keuntungan anda. Ia memerlukan usaha tambahan, tetapi saya percaya ia berbaloi.

Dalam artikel ini, saya akan menerangkan mengapa bimbingan itu penting dan mencadangkan cara mudah untuk mencarinya sendiri.

Maklum balas adalah kunci

Anda tidak dapat belajar apa-apa jika anda tidak mendapat maklum balas. Semudah itu. Maklum balas adalah keperluan asas dalam proses pembelajaran. Bayangkan cuba meningkatkan lontaran bebas anda tanpa melihat apakah tembakan anda masuk. Tidak mungkin

Hanya ada dua cara utama untuk menerima maklum balas:

  • Anda boleh memberi maklum balas kepada diri sendiri melalui kajian kendiri
  • Orang lain boleh menyediakannya

Kaedah belajar sendiri adalah yang paling biasa di dunia pengaturcaraan. Biasanya, apabila kita buntu atau perlu mempelajari sesuatu yang baru, kita pergi ke laman web seperti Stack Overflow atau GitHub. Tujuannya adalah untuk mempelajari maklumat baru sehingga kita dapat merenungkan pekerjaan kita dan mendekati masalah dari sudut baru.

Belajar sendiri akan selalu menjadi sebahagian daripada tugas pembangun perisian, kerana kita selalu menghadapi masalah baru. Pembangun yang baik bukanlah seseorang yang mempunyai ingatan yang luar biasa, melainkan seseorang yang dapat memahami masalah mereka dengan cekap dan tahu di mana mencari jalan keluarnya.

Pada tugas pengaturcaraan pertama saya, saya terpesona oleh seberapa cepat pembangun berpengalaman dapat menemui jawapan kepada masalah saya. Rasanya mereka tahu apa yang mesti dicari dan di mana untuk mencari maklumat penting.

Kelemahan belajar sendiri

Belajar sendiri penting, tetapi ada dua masalah besar.

Pertama, memerlukan masa untuk mengasah kemahiran anda. Mencari maklumat yang relevan adalah intuitif untuk pembangun yang berpengalaman, tetapi terasa seperti mengejar angsa liar untuk seseorang yang tidak berpengalaman. Mungkin kelihatan sederhana, tetapi memerlukan banyak latihan untuk mengetahui cara mencari di Google atau mencari tempat terbaik untuk mencari jawapan.

Semasa mula belajar pengaturcaraan, saya sama sekali tidak tahu di mana mencarinya atau tidak tahu apa yang saya cari. Saya sering merasa kehilangan dan terharu.

Kedua, terlalu bergantung pada kajian kendiri menjadikan anda sukar untuk mengambil langkah mundur dan memahami konsep gambaran besar. Mudah untuk anda sendiri menyelesaikan masalah individu tanpa mempunyai pemahaman yang baik tentang bagaimana ia sesuai dengan perkara lain. Anda mungkin belajar bagaimana melakukan sesuatu, tetapi tidak tahu mengapa perlu dilakukan.

Ia juga tidak selalu jelas jika anda mengikuti jalan belajar yang betul. Pada mulanya, sukar untuk mengetahui di mana hendak bermula. Orang membuat sedikit kajian dan memilih jalan. Seiring berjalannya waktu, jalan yang awalnya anda pilih mungkin bukan jalan terbaik untuk anda. Anda mungkin tidak membetulkan haluan sehingga beberapa saat kemudian. Anda mungkin membuang masa untuk belajar sesuatu yang tidak sesuai dengan matlamat jangka panjang anda.

Untuk mengelakkan perangkap ini, penting untuk menambah maklum balas kajian diri dengan maklum balas dari sumber luar. Mengandalkan terlalu banyak belajar sendiri boleh mengakibatkan membuang masa di peringkat mikro dan makro.

Mengapa anda memerlukan mentor

Terdapat banyak kelebihan untuk mencari mentor.

Mereka membantu anda mengembangkan pemahaman yang lebih tegas mengenai bahan dan mewujudkan asas kemahiran yang lebih kuat. Semasa anda berinteraksi dengan mereka, mereka memberi peluang kepada pemahaman anda dan tekanan menguji kemampuan anda. Mereka mempunyai pengalaman untuk membantu anda memahami konsep yang sukar dan akan dapat mengarahkan anda ke arah yang betul ketika anda mengalami sekatan jalan raya.

Tugas pertama saya sebagai pengaturcara mempunyai sistem bimbingan yang hebat. Selalu ada orang yang menjawab soalan saya. Saya belajar lebih banyak dalam beberapa bulan pertama saya di tempat kerja daripada yang saya lakukan pada tahun sebelumnya semasa mengajar diri.

Mentor juga bagus untuk membantu anda mendapatkan rangkaian dalam kancah teknologi tempatan anda. Kemungkinan mereka mempunyai rangkaian rakan dan pembangun mereka sendiri yang dapat mereka hubungkan. Ini membuka peluang untuk mengembangkan rangkaian anda sendiri, yang akan memberikan perspektif baru dan menarik dan membantu anda mencari pekerjaan apabila tiba waktunya.

Mereka juga memberikan dorongan di mana mungkin tidak ada. Pembelajaran pengaturcaraan sukar dan mengasingkan. Mentor menolong anda melalui masa sukar. Pembangun yang berpengalaman kemungkinan besar menentang sekatan yang anda hadapi. Apabila anda tersekat atau putus asa, ada baiknya anda mengetahui ada seseorang yang dapat anda hubungi.

Cara mencari mentor

Mencari mentor yang berpengalaman sangat berguna, tetapi lebih senang daripada dilakukan. Tidak ada halaman kuning untuk mencari pembangun perisian yang dapat membimbing anda. Orang yang melalui sekolah tradisional 4 tahun atau sekolah kod mempunyai kelebihan untuk mengemukakan soalan kepada guru apabila mereka buntu. Pembangun yang diajar sendiri biasanya tidak mempunyai kemewahan ini.

Untuk mencari mentor, anda perlu bersedia, keluar ke dunia, dan bertemu orang.

Mesyuarat dan kumpulan pengguna adalah tempat yang baik untuk bermula. Sekiranya anda tinggal di bandar bersaiz sopan, kemungkinan besar terdapat pelbagai acara teknologi yang berbeza setiap minggu. Cukup pergi ke Meetup.com dan cari acara yang anda anggap menarik.

Pergi ke perjumpaan dengan sekumpulan orang yang tidak dikenali adalah mengejutkan. Pada Perjumpaan pertama saya, saya teringat duduk di dalam kereta saya di tempat itu selama 5-10 minit sebelum akhirnya saya berjaya mengumpulkan keberanian untuk masuk ke dalam. Tetapi, pada akhirnya saya gembira saya melakukannya. Orang yang saya temui pada Meetup pertama akhirnya menolong saya membuat pekerjaan pengembangan perisian pertama saya di jalan raya.

Penting untuk mengatasi ketakutan anda sehingga anda dapat meletakkan diri anda pada kedudukan yang lebih baik untuk berjaya. Pada mulanya, jika anda terlalu gugup untuk bercakap dengan sesiapa, maka jangan. Duduk di sudut, menonton persembahan, menikmati pizza percuma, dan menganggapnya sebagai kemenangan. Pada kali berikutnya anda pergi ke mesyuarat, anda akan berasa lebih selesa dan bersedia untuk berinteraksi dengan orang lain.

Berinteraksi dengan pembangun yang berpengalaman

Sebaik sahaja anda mula berinteraksi dengan orang, pastikan anda membuang ego anda sebanyak mungkin. Anda tidak ada bukti untuk membuktikan kepada sesiapa pun. Orang mempunyai kecenderungan untuk melebih-lebihkan kemampuan mereka ketika berinteraksi dengan orang yang mempunyai lebih banyak kemahiran atau pengalaman.

Melebih-lebihkan kemampuan anda boleh menjadi langkah yang tragis. Maksud pergi ke pertemuan pertama adalah membina hubungan dan mencari orang yang mungkin ingin menolong anda. Bertindak seperti anda tahu lebih banyak daripada yang anda lakukan akan membuat anda kelihatan bodoh atau membuat orang berfikir bahawa anda sudah mengetahui semuanya.

Kuncinya adalah mudah terdedah dan menerima hakikat bahawa anda adalah pemaju pemula. Jangan takut untuk mengakui bahawa anda tidak tahu sesuatu. Beri tahu orang lain bahawa anda baru mula belajar dan anda terbuka untuk nasihat yang boleh mereka berikan.

Datang bersiap sedia dengan soalan. Tanya sesuatu seperti, "Bagaimana anda mendekati pembelajaran jika anda berada dalam posisi saya?" Anda akan terkejut berapa banyak orang yang ingin menolong anda. Setiap pembangun pada pertemuan itu dapat bersimpati dengan anda kerana pada satu ketika mereka berada dalam kedudukan yang sama dengan anda. Terdapat banyak pandangan berharga yang dapat anda perolehi dari perbualan ini sahaja.

Teruskan dialog

Setelah berjumpa dan bercakap dengan beberapa orang, minta alamat e-mel mereka sekiranya anda mempunyai pertanyaan susulan.

Mendapatkan beberapa jenis maklumat hubungan sangat penting. Ini membolehkan anda terus berhubungan dengan orang itu dan ini membuka peluang untuk pertemuan di masa hadapan.

Selepas mesyuarat, hubungi orang yang anda temui dan tanyakan apakah anda boleh membelinya secawan kopi. Mungkin terasa seperti anda menyusahkan mereka, tetapi orang umumnya senang menolong orang lain (terutamanya pembangun perisian lain). Selagi anda menghormati masa mereka dan menunjukkan kepada mereka bahawa anda berterima kasih atas bantuan mereka, kemungkinan besar mereka akan senang bertemu dengan anda.

Saya selalu seronok bertemu dengan pemaju pemula. Rasanya senang menyampaikan sebilangan kebijaksanaan yang saya perolehi. Rasa gembira kerana mengetahui bahawa anda menyumbang positif dalam kehidupan seseorang. Saya melakukan banyak kesilapan ketika saya belajar pertama kali, dan senang menolong orang lain menjauhkan diri dari perangkap itu.

Berhati-hati sebelum meneruskan. Penting untuk tidak menyalahgunakan hubungan yang anda bina. Sekiranya anda menghantar e-mel kepada seseorang 5 kali sehari dan selalu mengganggu mereka, mereka akan berhenti mahu menolong anda. Tidak apa-apa untuk meminta pertolongan, tetapi tidak baik mereka meminta mereka melakukan pekerjaan untuk anda.

Anda tidak akan dapat menjawab semua soalan teknikal khusus anda melalui rangkaian orang ini. Sekiranya anda mengemukakan soalan teknikal kepada mereka, pastikan mereka difikirkan dengan teliti, tepat dan pendek. Beri mereka peluang untuk menjawab anda dengan cepat. Cuba elakkan soalan dengan jawapan yang panjang kecuali anda merasa mereka bersedia menjawabnya (terutamanya dalam e-mel)

Fikirkan pemaju yang berpengalaman sebagai kompas. Mereka tidak akan membawa anda ke destinasi anda secara fizikal, tetapi mereka akan memastikan anda menuju ke arah yang betul. Ini akan membantu anda mengelakkan membuang masa untuk perkara-perkara yang mungkin tidak bermanfaat dalam usaha anda mendapatkan pekerjaan. Sekurang-kurangnya, mereka akan memberi anda perkara baru untuk difikirkan dan akan membantu anda menganalisis kemajuan anda sendiri.

Ingat: hubungan yang anda bina lebih penting daripada jawapan yang anda terima . Jawapan adalah terhad. Hubungan tidak terhingga.

Kesimpulannya

Mencari mentor adalah salah satu cara untuk meningkatkan maklum balas anda. Anda mungkin mempunyai cara lain yang boleh anda gunakan. Sekiranya anda melakukannya, hebat! Gunakan mereka seberapa banyak yang anda boleh.

Sekiranya bertemu dengan seseorang di dunia fizikal tidak perlu dipertimbangkan, maka bergeraklah secara digital. Cari kumpulan Facebook, forum dalam talian, atau subreddit di mana anda boleh berinteraksi dengan pembangun yang berpengalaman. Terdapat banyak artikel yang ditulis mengenai semua tempat yang berbeza, jadi saya tidak akan membahasnya di sini.

Kuncinya adalah untuk memahami bahawa mencari mentor (atau seseorang yang mempunyai pengalaman lebih banyak daripada anda) adalah alat yang sangat berguna dalam proses pembelajaran anda. Ini boleh menjadi perbezaan antara kejayaan dan kegagalan.

Mereka tidak akan menemui anda. Anda perlu keluar di dunia dan mencari mereka. Tetapi pastikan anda melakukannya.

Sekiranya anda telah menikmati artikel ini, daftarlah ke Buletin Pembangun Diri. Anda akan menerima maklumat seperti ini bersama dengan petua dan trik eksklusif yang lain.

Sekiranya anda mempunyai pertanyaan atau komen, sila beri komen di bawah ini atau hubungi saya di [email protected]