API E-commerce Dijelaskan - Gambaran Keseluruhan Integrasi API dan Faedahnya

Teknologi bergerak pantas dan terus membentuk dan mempengaruhi industri eCommerce.

Dengan munculnya teknologi seperti internet of things (IoT), kecerdasan buatan (AI), augmented reality / virtual reality (AR / VR), dan blockchain, dunia e-Commerce telah menyaksikan banyak kemajuan.

Tetapi di antara puluhan teknologi yang berkaitan dengan E-commerce, ada satu yang menghubungkan semuanya. API secara beransur-ansur meningkatkan aplikasi dan laman web eCommerce dengan menghubungkannya antara satu sama lain.

API eCommerce membantu pemaju memindahkan maklumat dari satu perisian ke perisian yang lain dan kemudian menggunakan data ini dalam satu muka pengguna.

API berfungsi sebagai platform yang dapat diperluas yang disatukan dengan pelbagai penyelesaian sehingga syarikat dapat memanfaatkan fungsi yang ada tanpa membina ciri dari awal.

Manfaat Integrasi API untuk Platform E-dagang

API membantu menyatukan beberapa platform antara satu sama lain. Sebagai contoh, anda boleh mengintegrasikan laman web E-commerce anda dengan akaun penyedia penghantaran dan mengimport data anda untuk pesanan dan penghantaran. Dengan cara ini, anda dapat melancarkan operasi penghantaran anda dalam satu platform.

API pemenuhan e-dagang dapat membantu perniagaan mengotomatisasi, mengkoordinasikan, mengurus, dan menyelaraskan operasi mereka dengan ciri-ciri seperti pemenuhan pesanan, pengurusan kurier, pelabelan, invois, mencetak maklumat penghantaran, penjejakan, dan pemberitahuan pengesahan.

Oleh itu, jika anda ingin mewujudkan platform yang kukuh untuk perniagaan E-commerce anda, anda perlu mengintegrasikan API dalam penyelesaian perisian penghantaran dan logistik anda.

Ia Boleh Diperluas

API menghubungkan komponen perisian yang berbeza dan membolehkannya berinteraksi antara satu sama lain dengan menerima permintaan dan menghantar respons.

Ini memperluas fungsi aplikasi atau laman web, membantu anda menyelesaikan pekerjaan dengan lebih cepat. Ia juga memudahkan perkongsian maklumat.

Meningkatkan Keselamatan

API meningkatkan keselamatan sistem perisian dengan membiarkan pengguna meminta data dari sistem anda. API melindungi data E-commerce anda dengan langkah-langkah keselamatan seperti penyulitan.

Kebolehgunaan semula

API boleh digunakan semula di seluruh platform dan aplikasi kerana dibina menggunakan pendekatan berorientasikan perkhidmatan.

Program yang boleh digunakan semula mengurangkan masa dan usaha yang mesti dikeluarkan oleh pemaju untuk projek yang seterusnya meningkatkan produktiviti mereka.

Skalabiliti

API membolehkan anda menyambung ke sistem baru tanpa membuat perubahan pada sistem, program, atau perkakasan asal.

Hanya memerlukan beberapa baris kod untuk berhubung dengan sistem baru dan menawarkan skalabilitas untuk menangani transaksi yang lebih kompleks.

Penyegerakan

Kerana integrasi API, anda dapat memilih dan memilih elemen kedai dalam talian anda dari aplikasi dan program lain untuk membuat platform sesuai dengan keperluan perniagaan anda yang spesifik. Dengan cara ini anda dapat menyegerakkan aliran kerja operasi anda dengan cara yang logik.

Melalui sistem bersepadu, satu syarikat dapat menyambung ke perisian dan aplikasi syarikat lain untuk menguruskan data, saluran penghantaran, produk dan perkhidmatan mereka yang paling sesuai dengan keperluan mereka.

Oleh itu, seperti yang anda lihat, revolusi API melibatkan kita semua.

Sekarang mari kita pelajari tentang tiga jenis model API umum yang mendapatkan data dari sistem, mengubah data menjadi proses, atau membuat pengalaman.

3 Jenis Model API yang Umum

Apabila anda menggunakan integrasi yang dipimpin oleh API, anda dapat meningkatkan cara pengguna berinteraksi dengan peranti baru dan peralihan teknologi.

Anda boleh meningkatkan proses pemenuhan E-dagang melalui penjualan saluran pelbagai saluran, pengurusan inventori, penghantaran, atau membuat pengalaman yang diperibadikan di pelbagai saluran. Dan ada tiga jenis model yang boleh anda gunakan untuk membina API ini.

API Pengalaman

API ini digunakan untuk konfigurasi ulang data sehingga data yang sama dapat disajikan dalam berbagai format berdasarkan kebutuhan pengguna.

API Pengalaman membuat sumber data yang sama untuk setiap saluran dan bukannya mengatur integrasi yang berasingan untuk setiap saluran.

Proses API

API ini dilaksanakan ketika mengintegrasikan sistem yang berbeza dari ekosistem IT. Mereka membantu membuat titik sumber data bebas untuk mengelakkan silo data dalam satu sistem atau di seluruh sistem.

Mereka tidak bergantung pada sistem lain di mana data akan dihantar. Ini bermaksud API Proses membantu perniagaan yang ingin mengembangkan infrastruktur IT mereka sekarang.

API Sistem

API sistem menyembunyikan kerumitan sistem teras seperti pelayan FTP, ERP, CRM, atau sistem lama. Jenis API ini biasanya menyediakan cara untuk mengakses sistem untuk integrasi data dan rekod yang terdapat dalam perniagaan.

Sekarang saya akan membincangkan beberapa API E-commerce yang dapat meningkatkan fungsi laman web anda dan meningkatkan pengalaman pelanggan anda.

Pelbagai Jenis API E-dagang

Integrasi API membolehkan pemaju mengintegrasikan pelbagai fungsi sistem mereka terus ke kedai dalam talian. Ini membantu melancarkan proses pemenuhan pesanan, penghantaran, dan penghantaran.

Terdapat beratus-ratus API E-dagang untuk dilihat oleh pemaju. Beberapa di antaranya tersedia untuk menambahkan pesanan, penghantaran, pelacakan, mendapatkan produk, melihat, membeli dan menjual, dan bahkan membuat segmen pemasaran, dan banyak tugas lain.

Di sini saya akan mengetengahkan beberapa yang paling popular dan berguna.

API maklumat produk

API maklumat produk membolehkan anda mengekstrak butiran produk dari pangkalan data produk yang merangkumi maklumat mengenai keterangan produk, ID produk, tajuk produk, spesifikasi produk, gambar produk, harga, jumlah produk, dan banyak lagi.

API Pesanan

API Pesanan merangkumi perincian mengenai pesanan yang dibuat dari saluran anda. API ini menyegerakkan status import dan eksport pesanan dan memaparkan senarai semua pesanan yang dibuat dan tersedia di akaun anda.

Pengguna dapat menyusun dan menyaring data pesanan mengikut tarikh pembungkusan dan penghantaran.

Anda juga dapat membatalkan pesanan, mengembalikan pesanan, membuat pesanan import pukal, dan menambahkan inventori untuk produk yang dipesan. Parameter lebih lanjut dapat ditambahkan sesuai keperluan.

API Inventori

Anda boleh menggunakan API ini untuk menyusun dan menyaring data inventori dan memeriksa butiran inventori SKU produk. Dengan API ini, anda juga boleh mengemas kini butiran inventori produk untuk produk yang ditentukan.

API Penghantaran

API ini membolehkan anda mengautomasikan proses penghantaran. Ini membolehkan anda berhubung dengan penyedia logistik dan anda dapat mengesan perincian dari penjualan produk melalui pakej yang dihantar kepada pelanggan. Ia juga dapat mengotomatisasi proses pembuatan invois dan label pembungkusan.  

API Penghantaran membolehkan anda memilih dari beberapa syarikat penerbangan berdasarkan masa, harga dan lokasi penghantaran mereka. Penjejakan penghantaran juga dimungkinkan dengan jenis API ini. Ini membolehkan anda mengintegrasikan maklumat penjejakan pesanan ke dalam aplikasi mudah alih atau laman web atau melalui e-mel atau pesanan teks.

API Kurier

Gunakan API ini untuk memeriksa pilihan kurir dan kemudahan perkhidmatan di wilayah tertentu dan buat permintaan untuk pengambilan pesanan anda.

Anda juga boleh menggunakan API ini untuk menetapkan nombor pelacakan unik untuk penghantaran anda yang membantu anda mengesan penghantaran dan mendapatkan perincian mengenainya.

API Pembungkus

Anda boleh menggunakan semua ini dalam satu API untuk membuat pesanan, menghantar pesanan, dan menghasilkan label dan invois untuk pesanan yang sama. Dengan API ini, anda dapat melakukan banyak tugas sekaligus

API Saluran

API saluran memberi anda perincian tentang semua saluran bersepadu dalam akaun anda (contohnya Shopify, Magento, Opencart, WooCommerce, atau pasar Amazon).

API memberikan id saluran yang unik pada saat membuat pesanan yang dapat digunakan untuk memilih atau menentukan saluran khusus untuk akaun anda. API ini juga menunjukkan senarai semua saluran yang sudah disatukan ke dalam akaun kedai anda.

API Katalog

Dengan API ini anda dapat membuat, mengedit, dan menguruskan katalog produk anda dalam beberapa minit. Ini juga menyokong penyatuan dengan sistem utama perniagaan anda yang lain seperti pemenuhan pesanan, pengurusan inventori, dan pelaporan & analisis.

API Pengesahan / Log Masuk

API pengesahan atau log masuk adalah kebenaran akses yang anda perlukan untuk mengakses sumber laman web penyedia penghantaran. API log masuk ini membantu pemilik saluran mengesahkan bahawa anda adalah pengguna yang sah.

API Pembayaran

Dengan API pembayaran, anda dapat membuat aplikasi untuk proses pembayaran yang menerima pembayaran melalui kad kredit atau kad debit. API Pembayaran dapat diprogramkan sesuai dengan pintu masuk pembayaran yang ada.

API Pengesahan

API Pengesahan membantu mengesahkan alamat dan maklumat pelanggan lain yang mereka masukkan di laman web.

API mengesahkan alamat dan mengenal pasti pelanggan baru atau pelanggan sedia ada dan memutuskan kemungkinan masalah penghantaran. API ini mengotomatisasi pengesahan dan pembetulan masalah alamat dan juga menghilangkan kerumitan pengesahan dokumen.

API Pemasaran

API berguna untuk mengautomasikan fungsi pemasaran e-mel dan segmentasi berdasarkan tingkah laku pembelian pelanggan, sejarah pembelian, lokasi, dan kriteria lain.

Bagaimana API E-dagang Berfungsi?

Seperti yang disebutkan di atas, API membolehkan anda berinteraksi dengan laman web anda dan sistem lain di bawah bimbingan dan memaparkan maklumat ini kepada pelanggan.

API ini berguna untuk laman web E-commerce kerana terdapat banyak permintaan, respons, dan logik yang perlu Anda tangani pada waktu yang sama.

API ini biasanya berdasarkan arsitektur REST dan menggunakan kaedah permintaan HTTP untuk membuat permintaan maklumat ke pelayan.

API REST menggunakan URL ringkas dan ringan untuk dilaksanakan dengan hampir semua alat. Pembangun mendapat sekumpulan alat carian dan pertanyaan dengan REST API yang membantu mereka memperoleh akses yang lebih mendalam ke data laman web.

REST API juga menyokong pengesahan OAuth 2.0 untuk tujuan keselamatan (yang juga digunakan dalam aplikasi popular seperti Facebook dan Google). Selain itu, REST API menyokong pengembangan lintas platform dan lebih banyak bahasa pengaturcaraan.

Pembangun dapat mengintegrasikan E-commerce API ke dalam laman web dengan menggunakan maklumat berikut.

  • Sumber merujuk kepada objek yang menentukan hubungan dengan sumber dan kaedah lain yang beroperasi di atasnya.
  • Titik akhir adalah titik sentuh interaksi API dengan sistem lain.
  • Kaedah HTTP adalah interaksi yang dibenarkan yang merangkumi GET untuk mendapatkan sumber, POST untuk membuat sumber, dan PUT untuk mengubah atau mengganti sumber.
  • Parameter adalah kriteria yang mempunyai nama, jenis nilai, dan keterangan untuk menentukan jenis tindakan yang ingin anda lakukan pada sumber tersebut.
  • Objek Permintaan dan Sampel Contoh mengenal pasti input dan output sumber.

Catatan Akhir

Penghantaran dan pemenuhan pesanan e-dagang boleh menjadi lebih mudah jika anda menggunakan integrasi API dan teknologi yang tepat.

Pada akhirnya, setiap keputusan yang anda buat mengenai perniagaan E-dagang anda akan membantu anda mencapai matlamat anda. Sejauh pemenuhan pesanan dan pesanan, penggunaan E-commerce API mencapai kedua-dua objektif ini.

Jadi tunggu apa lagi? Mulailah menggunakan E-commerce API sekarang!

Perlukan pertolongan? Anda boleh menghubungi pasukan Shiprocket untuk mengetahui lebih lanjut mengenai kemungkinan penyelesaian.

Terima kasih kerana membaca!