Panduan Pembangun yang Dikaji Sendiri untuk Belajar Cara Membuat Kod

Jadi anda mahu belajar kod? Nasihat peribadi saya adalah menghadiri bootcamp, kerana mereka menawarkan kurikulum terstruktur, mentor, waktu pembelajaran khusus, kolaborasi dan jaringan antara pelajar.

Malangnya, tidak semua orang yang ingin belajar membuat kod mampu membayar komitmen wang dan masa yang diperlukan oleh bootcamp.

Nasib baik, ada alternatif yang telah dipilih oleh banyak pembangun perisian terkemuka: laluan yang diajar sendiri. Semasa mengajar diri anda untuk membuat kod, anda belajar mengikut jadual anda sendiri menggunakan sumber dalam talian / luar talian percuma atau berbayar.

Tetapi untuk berjaya dalam laluan pembelajaran kendiri ini dan melompat dari pemaju pemula ke pemaju junior dengan cepat, anda perlu memasukkan beberapa keajaiban bootcamps ke dalam perjalanan anda sendiri. Dalam artikel ini, saya akan berkongsi bagaimana anda boleh melakukannya.

Sebelum kita memulakan, anda harus tahu bahawa artikel ini pada mulanya adalah ceramah yang saya berikan pada sesi Developers In Vogue MTB. Saya memutuskan untuk mengubahnya menjadi artikel untuk mendapatkan lebih banyak kemudahan setelah mendapat maklum balas yang baik.

Oleh itu, ambil secawan kopi atau soda kegemaran anda, dapatkan pen dan notepad, dan catat beberapa nota. Saya juga akan menjatuhkan beberapa petikan rawak di sana sini, jadi bersiaplah ?.

Jadi bagaimana anda memulakan?

Terdapat lima fasa yang harus anda lalui ketika mengajar diri anda untuk membuat kod:

  1. Pilih niche.
  2. Cari sumber pembelajaran berstruktur untuk niche anda.
  3. Belajar.
  4. Bina sesuatu, apa sahaja!
  5. Rangkaian.

Mari kita lalui setiap fasa dengan lebih terperinci.

Pilih Niche

" Sekiranya anda ingin berjaya, hadkan diri anda. "

Semasa memulakan perjalanan pembangun yang diajar sendiri, sangat penting anda memilih niche. Ini memastikan bahawa anda tidak membebani diri sendiri. Ini membatasi pembelajaran anda dan memberi anda peluang untuk menumpukan perhatian anda pada subset kecil, sehingga anda dapat membuat titik masuk.

Pembangunan perisian sangat serba boleh dan terdapat dalam pelbagai bentuk. Mulakan dengan mendapatkan gambaran umum mengenai apa yang melibatkan pengaturcaraan dan pengembangan perisian secara umum.

Berikut adalah 2 sumber yang baik untuk memberi anda gambaran keseluruhan mengenai kerjaya pengaturcaraan dan pengembangan perisian.

  • Bagaimana Menjadi Pembangun Web Stack Penuh pada tahun 2020, oleh Colby Fayock
  • Pengenalan Pengaturcaraan dan Sains Komputer di saluran YouTube freeCodeCamp

Setelah mendapat gambaran umum, anda harus membuat beberapa pertanyaan dalaman untuk menetap di lapangan yang sangat menggembirakan anda. Menjawab soalan di bawah ini akan membantu memilih niche anda.

  • Apa yang anda ingin capai dengan belajar membuat kod? Adakah anda ingin menjana wang secara bebas, mendapatkan pekerjaan yang baik, atau membina idea permulaan anda?
  • Apakah jenis sistem yang anda mahu bina? Web (hujung depan atau hujung belakang), mudah alih (Android atau iOS), desktop, terbenam, analisis data, dan sebagainya.

Ini tidak bermaksud bahawa anda tidak boleh mencuba bidang baru atau bereksperimen di kemudian hari dalam karier anda, tetapi mulakan dengan satu.

Cari sumber pembelajaran berstruktur untuk niche anda

Selamat memilih niche di tengah-tengah semua pilihan di luar sana.

Perkara seterusnya yang perlu dilakukan ialah membuat senarai topik / teknologi yang progresif yang perlu anda pelajari untuk niche anda dan mencari sumber pembelajaran berstruktur mengenai topik-topik tersebut.

Semasa memutuskan sumber pembelajaran mana yang harus dicari, pilih sumber yang mempunyai kemajuan struktur dan kod latihan untuk latihan. Pastikan anda memperhatikan perkara-perkara berikut:

  • Bahasa dan teknologi apa yang digunakan dalam bidang ini? Buat senarai minimum yang perlu anda pelajari untuk mencapai matlamat anda dari langkah sebelumnya. Penekanan adalah minimum di sini, hanya kerana anda tidak perlu menunggu untuk mempelajari segala sesuatu di bidang yang anda pilih sebelum mengambil langkah pertama ke arah tujuan anda. Anda akan menunggu masa yang sangat lama.
  • Alat apa yang anda perlukan? Cari alat yang perlu anda pelajari. Penyunting kod? Beberapa perisian? Teruskan dan pasangkannya.
  • Apakah pesanan pembelajaran? Sebilangan besar bidang memerlukan anda mempelajari satu alat / bahasa terlebih dahulu sebelum yang lain. Ingatlah untuk selalu bermula dengan asas dan teruskan dari sana.

Sekiranya anda mempunyai pertanyaan lebih lanjut mengenai niche tertentu, anda boleh menggunakan Twitter atau Facebook untuk mencari orang yang aktif dalam niche yang anda pilih. Kirimkan mesej kepada mereka dan terus menerus mengetahui perkara yang dapat mereka bantu. Anda akan kagum berapa banyak orang dalam komuniti teknologi yang bersedia membantu.

Untuk Twitter, berikut adalah utas yang menyenaraikan orang aktif dalam pelbagai bidang teknologi di twitter yang boleh anda ikuti dan terbuka untuk menjawab soalan yang berkaitan dengan bidangnya oleh Hacksultan.

Dan anda akan dapati senarai sumber pembelajaran percuma yang hebat di akhir artikel ini.

Belajar

"Sekiranya kamu mengejar dua ekor arnab, kamu tidak akan menangkapnya"

Hebat, anda berjaya melakukannya. Anda telah mengetahui apa yang perlu anda pelajari untuk menghancurkan matlamat anda dan anda juga telah menemui sumber pembelajaran untuk digunakan. Kini tiba masanya untuk mempelajari perkara-perkara itu secara berurutan, bukan secara serentak.

Selaras

Perkara pertama yang perlu dilakukan adalah dengan meluangkan masa untuk pembelajaran anda. Tetapkan waktu tertentu setiap hari selama jadual harian anda di mana anda akan belajar dan mementingkan diri sendiri mengenainya.

Dua jam pembelajaran setiap hari jauh lebih baik daripada pembelajaran selama 15 jam dalam satu hari, sebulan. Di sini, ketekalan adalah kunci. Anda ingin belajar mendapatkan pekerjaan? Maka anda harus belajar seperti tugas anda sehingga anda mendapatnya.

Menetapkan matlamat

Juga, untuk pembelajaran yang berkesan, anda harus menetapkan matlamat mingguan supaya anda dapat bertanggungjawab.

Kajian menunjukkan bahawa orang yang secara sedar menetapkan matlamat lebih cenderung untuk mencapai sesuatu. Dan orang yang berusaha keras untuk mencapai tujuan tersebut kemungkinan besar akan menyelesaikan sesuatu.

Apa yang anda ingin tahu atau dapat lakukan pada akhir bulan? Bagaimana anda akan menyusun pembelajaran anda setiap minggu untuk dapat mencapainya? Tuliskan.

Kekal fokus

Penting juga untuk anda ingat untuk fokus pada rancangan pembelajaran yang digariskan dan sumber pembelajaran yang anda pilih.

Dalam bidang teknologi, selalu ada objek baru yang berkilat - sesuatu yang baru untuk dipelajari. Jangan terbawa-bawa atau kewalahan, sebab itulah anda memerlukan banyak tumpuan. Satu tutorial yang dilengkapkan lebih baik daripada 10 tutorial yang disampel.

Bangun Sesuatu! Apa sahaja.

"Perbezaan antara anda dan mereka yang mempunyai bakat adalah latihan; banyak."

Sebagai pemaju pemula, mudah terjebak di zon tutorial, atau "tutorial neraka". Banyak orang terjebak di sana, dan terlalu lama menjadi pemula. Di sinilah anda menonton tutorial demi tutorial tanpa membuat tangan anda kotor.

Membina projek tidak saling eksklusif untuk fasa pembelajaran. Anda harus terus berulang antara belajar dan membina kerana pembelajaran tidak akan berakhir.

Inilah sebabnya mengapa saya menekankan memilih sumber pembelajaran yang mempunyai banyak projek kod bersama untuk membuat anda mula berlatih. Pastikan anda membuat kod dan jangan hanya menonton. Ini membantu anda mula membuat sesuatu.

Salah satu cara untuk mendapatkan latihan adalah, di akhir setiap modul, fikirkan ciri-ciri yang boleh anda tambahkan ke projek yang telah anda kodkan. Cubalah membina sesuatu dengan pengetahuan baru yang telah anda perolehi.

Tidak semestinya terlalu mewah. Perkara yang paling penting ialah anda menulis kod, mengalami kesilapan, google bagaimana menyahpepijatnya, dan memperoleh lebih banyak pemahaman. Amalan memantapkan pengetahuan, jadi berlatih. 1 projek yang disiapkan lebih baik daripada 10 tutorial yang ditonton.

Anda boleh menggunakan google untuk mencari idea projek, atau melihat idea-idea menarik ini.

Rangkaian

Untuk jaringan bermaksud belajar di khalayak ramai dan meletakkan diri anda di luar sana. Anda tidak akan memperoleh banyak keuntungan jika anda seorang silo. Jadi, bagaimana anda meletakkan diri anda di luar sana?

Sertailah komuniti & Menghadiri Mesyuarat

Komuniti mencabar anda dan memberi inspirasi kepada anda pada masa yang sama. Anda menjadi sedar akan orang yang berada dalam bidang yang sama dengan anda, dengan perjuangan yang sama yang anda miliki. Anda juga akan mendapat peluang untuk berkolaborasi dan menjalin persahabatan sepanjang hayat.

Berikut adalah senarai beberapa komuniti teknologi jarak jauh global yang boleh anda sertai oleh Bolaji Ayodeji. Cari juga komuniti tempatan di bandar anda.

Jual diri

Peluang tidak lagi datang kepada yang paling berkelayakan - ia adalah yang paling layak.

Menjual diri anda bermaksud bercakap tentang diri anda dan apa yang sedang anda lakukan. Ini memberi anda lebih banyak pendedahan dan dapat membuka banyak peluang untuk anda.

Sediakan akaun GitHub dan tekan kod di sana. Mulakan akaun twitter dan bincangkan apa yang anda pelajari atau bina.

Bertanya soalan

Mengemukakan soalan menarik adalah cara lain untuk membuat rangkaian dan memperkenalkan diri kepada orang lain. Tidak ada rasa malu untuk bertanya.

Sekiranya anda terjebak dengan masalah tertentu, gunakan media sosial dan hubungan fizikal anda untuk keuntungan anda. Belajar masuk ke DM dan e-mel orang. Satu-satunya sebab anda tidak mendapat balasan adalah jika anda tidak tahu bagaimana mengemukakan permintaan anda dengan baik.

Petua: Apabila menghubungi, lebih baik anda mengirim beberapa soalan yang dipersiapkan berbanding hanya mengirim 'Hai' dan meminta masa mereka.

Anda harus mengumpulkan senarai soalan yang akan menjawab cabaran yang sedang anda hadapi. Anda lebih cenderung mendapat sambutan sekiranya seseorang mengetahui terlebih dahulu jenis komitmen masa yang mereka buat.

Contoh pesanan adalah:

" Halo, nama saya, saya harap awak baik-baik saja. Saya telah lama melihat kandungan anda dan saya melihat anda berpengetahuan. Saya sudah cuba memahami. Saya telah mencuba Bolehkah anda membantu. Terima kasih. "

Kesimpulannya

Saya harap artikel ini memberi sedikit penjelasan mengenai perjalanan anda mempelajari kod sebagai pemula.

Satu perkara terakhir: pengekodan sukar dilakukan, dan belajar sendiri lebih sukar. Anda pasti akan menemui hari-hari buruk.

Ingatlah untuk bersusah payah pada hari-hari ketika perkara-perkara tidak masuk akal. Dalam jangka masa panjang, ketekunan dan ketekunan anda terhadap pembelajaran pasti akan membuahkan hasil.

Sekarang terus dan menjadi hebat!

Berikut adalah senarai panduan / sumber pembelajaran percuma untuk pelbagai bidang yang akan membantu anda memulakannya.

Pembangunan Web Bahagian Depan:

  • Panduan Pembelajaran Frontend Developer oleh Ire Aderinokun
  • Pensijilan Reka Bentuk Web Responsif dan Sijil Perpustakaan Depan freeCodeCamp

Reka Bentuk UX:

  • Panduan Pembelajaran UX oleh Opemipo.
  • Prototaip Cepat oleh Google

Pembangunan Web hujung belakang:

  • Jalan Belajar Pembangunan Backend oleh Bitdgree
  • Pengenalan Backend oleh Udacity

Pembangunan Android:

  • Cara belajar pengembangan android dari Mindorks
  • Asas Android Oleh Google
  • Membangunkan Aplikasi Android oleh Udacity

Pembangunan iOS:

  • Cara menjadi pembangun iOS
  • Pengenalan Pembangunan Aplikasi iOS dengan Swift

Sains Data:

  • Asas Sains Data oleh AI Kognitif
  • Analisis Data Ke Udacity

Cloud & DevOps

  • Pengenalan kepada Cloud Computing oleh Udacity
  • Pengenalan kepada DevOps oleh Udacity

Sekiranya anda menikmati ini, periksa blog saya blog saya dan ikuti saya di twitter dan jatuhkan saya DM.