7 Petua Vim yang Mengubah Hidup Saya (Dengan Demo)

Hai, rakan pengkod! Anda mungkin pernah mendengar tentang editor kod Vim sebelumnya, atau bahkan menggunakannya sedikit.

Terdapat banyak sumber di luar sana yang merangkumi asas-asas Vim dan saya tidak mahu melakukan penulisan semula yang lain di sini. Sebagai gantinya, saya ingin berkongsi beberapa petua cepat yang saya pelajari daripada orang lain semasa menggunakan Vim sepenuh masa di tempat kerja.

Ini adalah perkara-perkara kecil yang dapat anda pelajari dengan cepat yang akan membuat perbezaan besar dalam kerja harian anda di Vim. Mereka pasti menjadikan hidup saya lebih mudah.

Ingat: Vim sudah terpasang pada Mac dan Linux. Anda hanya perlu membuka terminal anda dan ketik "vim" di command prompt, dan anda akan membuka Vim. Sekiranya anda mempunyai komputer Windows, ikuti arahan ini untuk memasang Vim pada PC anda.

Sebelum kita memulakan

Sekiranya anda berminat dengan Vim tetapi belum memulakannya, inilah sumber yang ingin saya cadangkan:

  • OpenVim - Tutorial Vim Interaktif
  • vimtutor - ini adalah tutorial baris perintah interaktif yang tersedia dan dipasang pada Mac dan beberapa distro Linux. Taipkan vimtutorterminal anda sahaja
  • VimAdventures - Beberapa tahap pertama adalah percuma, dan jika anda suka formatnya, dan lesen penuh adalah $ 25

Sekiranya anda suka Vim tetapi terlalu banyak untuk menjalankannya sendiri, pasang pelanjutan Vim untuk editor kegemaran anda, seperti VS Code atau Sublime atau yang lain. Dengan cara itu anda dapat menggunakan tindakan pantas dan jalan pintas Vim dan antara muka yang lebih mesra.

Satu kesedaran penting yang saya dapat tentang belajar dan bekerja dengan Vim: anda tidak perlu menguasai segala-galanya (yang hampir mustahil) untuk mula menggunakannya.

Sebaik sahaja anda mengetahui asas-asasnya, setiap kali anda mempunyai soalan atau blok sepanjang hari kerja anda, tuliskannya, kemudian cari senarai itu dan cari di Internet untuk mengetahui cara melakukannya di Vim.

Dengan cara ini, anda secara bertahap akan mengisi jurang yang mungkin anda miliki dan akan menjadi lebih baik dengan setiap perkara kecil yang anda tambahkan ke dalam repertoar anda (peningkatan mikro ini akan serupa dengan petua dalam artikel ini di bawah).

Sekarang mari kita pergi ke perkara yang menyeronokkan - petua dan trik. Anda tidak perlu memasang plugin Vim untuk memanfaatkannya.

1. Cara mula menulis pada baris pada lekukan yang betul

Sebelum saya mengetahui perkara ini, saya biasa melompat pada baris baru dan masuk ke mod memasukkan, TAB ke lekukan yang betul dan mula menaip kod. Dengan helah kecil ini, anda tidak perlu melakukan semua tabing tambahan, ia hanya akan menempatkan anda dalam mod sisipan pada lekukan yang betul.

TERIMA: S(SHIFT + s)

DEMO:

2. Ubah saiz tetingkap secara automatik

Selalunya kita melakukan sesuatu dengan tingkap di dalam Vim yang menyebabkannya diubah ukurannya secara tidak betul, kadang-kadang yang satu terlalu lebar dan yang lain terlalu sempit.

Cara termudah untuk melihat kesannya adalah dengan membuka 3 tetingkap dalam satu tab Vim dan mengubah saiz tetingkap terminal tempat anda membuka Vim.

Anda mahu mengubah saiz tetingkap agar semua ukurannya sama, dengan ruang yang tersedia sama rata. Berita baik adalah, anda tidak perlu melakukannya secara manual.

PENERIMAAN: CTRL+w =

Kombinasi CTRL + w, diikuti dengan menekan kekunci tanda sama akan menyamakan tingkap.

DEMO:

3. Lompat ke pendakap / pendakap yang sepadan

Dengan kursor anda pada kotak [atau bulat (kurungan atau pendakap keriting {, tekan% (SHIFT + 5) untuk melompat ke simbol yang sepadan. Tekan lagi untuk melompat kembali (beralih di antara mereka).

if (condition) { // code } // If your cursor was on {, and you pressed %, you'd jump to } 

RECIPE: %dengan kursor anda pada watak yang anda inginkan.

DEMO:

4. Inden / Unindent satu garis atau beberapa baris

>> ⁠– indents a line << ⁠– unindents a line 

Apabila anda memilih beberapa baris (dalam mod VISUAL LINE), anda hanya perlu menekan> atau <sekali untuk menandakan atau melepaskan garis (seperti yang ditunjukkan dalam demo di bawah)

Tidak kira di mana kursor anda diletakkan di garisan semasa lekukan - ia masih akan berfungsi. Setelah lekukan selesai, kursor diletakkan secara automatik pada watak pertama yang tidak kosong di baris.

RECIPE: One line: >>, <<. Garis Pelbagai: >, <.

DEMO:

5. Betulkan lekukan pada keseluruhan fail

Mulakan di bahagian atas fail (untuk sampai ke sana, tekan ggmana sahaja di dalam fail.). Kemudian tekan =G, dan Vim akan memperbaiki lekukan pada keseluruhan fail. Sekiranya anda tidak memulakan di awal fail, ia akan memperbaiki lekukan dari baris semasa ke bahagian bawah fail.

PENERIMAAN: =G

Tekan tanda sama, diikuti dengan SHIFT + G

DEMO:

6. Asas bekerja dengan tab

Selalunya anda ingin melihat banyak fail atau konteks pada masa yang sama. Tab Vim sangat berguna tetapi kurang digunakan untuk ini. Saya tidak tahu ada editor lain yang menyokong ini (tetapi saya pasti ada cara untuk melakukannya di tempat lain).

Sebagai contoh, saya ingin menyimpan fail berkaitan kod saya di tab utama saya, dan di tab lain: BACA dengan senarai TODO dan tempat saya dapat mencatat idea selanjutnya.

Untuk menulis arahan agar berfungsi dengan tab, anda perlu berada dalam mod arahan. Untuk mula menulis arahan, tekan :dan taip. Perintah akan muncul di sudut kiri bawah editor semasa anda menaip. Tekan enter untuk melaksanakan.

PENERIMAAN:

:tabnew membuat tab baru

gt - pergi ke tab seterusnya

gT - pergi ke tab sebelumnya

:tabo - tutup semua tab lain selain yang aktif

DEMO:

7. Cara cepat kembali ke fail sebelumnya

Selalunya, apabila anda mengedit fail dengan kod, anda membuka fail lain di tetingkap yang sama. Maka tidak mudah untuk kembali ke yang baru anda kerjakan. Anda boleh menyenaraikan penyangga dan menavigasi ke yang sebelumnya tetapi anda perlu mengingat namanya dan menghabiskan masa berharga anda. Pengguna Vim tidak suka menghabiskan terlalu banyak masa untuk melakukan tindakan. :) Oleh itu, anda boleh menggunakan CTRL + o untuk ini.

Yang dilakukannya ialah ia menemui kedudukan kursor anda sebelumnya - dan sekiranya ia berada dalam fail yang berbeza (yang baru anda hilang dengan membuka yang baru), ia akan membawa kita ke sana.

Terima kasih kerana membaca dan saya harap petua ini dapat memberi manfaat kepada anda!

? Sekiranya anda ingin mengikuti pengembaraan saya, inilah Twitter saya :)

? Saya menulis buletin mingguan yang merangkumi topik seperti belajar membuat kod, mengubah tabiat, kewangan peribadi, cadangan buku & pengambilan utama, minimalisme, memulakan perniagaan, psikologi dan banyak lagi. Bagi anda yang berminat: sertai orang yang berfikiran seperti 1K + yang meminati peningkatan diri dan pembelajaran.

Langgan di sini

? Hari-hari ini saya mengusahakan projek sampingan saya - sebuah aplikasi bernama "Zerno". Daftar untuk mendapatkan akses awal tidak lama lagi!

Aplikasi ZERNO