Cara Memasang React.js dengan create-react-app

React adalah salah satu perpustakaan JavaScript yang paling popular di bidang pengembangan web hari ini.

Sebagai Pembangun Frontend, saya secara peribadi bekerja dengan React dalam projek saya dan mungkin akan terus bekerjasama dengannya pada masa akan datang. Salah satu langkah yang dilalui oleh banyak orang adalah proses pemasangan / konfigurasi React.

Oleh itu mari kita mulakan dengan asasnya. Dalam catatan ini, anda akan belajar cara memasang dan menjalankan aplikasi React dengan cara yang mudah.

Oleh kerana minat untuk belajar React juga meningkat dengan cepat dari hari ke hari, saya juga telah memutuskan untuk membuat tutorial video mengenai React di saluran YouTube saya. Berikut adalah versi video tutorial ini:

Cara Muat turun & Pasang Node.js

Pertama sekali, anda akan memerlukan NPM (atau Benang, sebagai alternatif). Mari gunakan NPM untuk contoh ini.

Sekiranya anda tidak memasangnya di sistem anda, maka anda perlu pergi ke laman web Node.js rasmi untuk memuat turun dan memasang Node, yang juga termasuk NPM (Node Package Manager).

Pilih butang "Disyorkan Untuk Kebanyakan Pengguna" dan muat turun versi semasa untuk sistem operasi anda.

Selepas anda memuat turun dan memasang Node, mulakan terminal / command prompt anda dan jalankan node -vdan npm -vuntuk melihat versi mana yang anda ada.

Versi NPM anda mestilah sekurang-kurangnya 5.2.0 atau lebih baru kerana aplikasi create-react-app menghendaki kita memasang NPX. Sekiranya anda mempunyai versi NPM yang lebih lama, jalankan arahan ini untuk memperbaruinya:

npm install -g npm

Apa itu aplikasi create-react?

Oleh kerana ia rumit dan memerlukan banyak masa, kami tidak mahu mengkonfigurasi React secara manual. create-react-app adalah cara yang lebih mudah yang melakukan semua konfigurasi dan pemasangan pakej yang diperlukan untuk kita secara automatik dan memulakan aplikasi React baru secara tempatan, siap untuk pembangunan.

Kelebihan lain dari menggunakan create-react-app adalah anda tidak perlu berurusan dengan konfigurasi Babel atau Webpack. Semua konfigurasi yang diperlukan akan dibuat oleh create-react-app untuk anda.

Menurut dokumentasi React, create-react-app adalah salah satu cara yang disokong secara rasmi untuk membuat aplikasi satu halaman di React. Anda boleh mencari cara lain di sini.

Cara Memasang Aplikasi Buat-React

Untuk memasang aplikasi anda, pergi ke ruang kerja anda (desktop atau folder) terlebih dahulu dan jalankan arahan berikut:

npx create-react-app my-app

Proses pemasangan mungkin memakan masa beberapa minit. Setelah selesai, anda akan melihat folder yang muncul di ruang kerja anda dengan nama yang anda berikan pada aplikasi anda.

Catatan: Jika anda menggunakan Mac dan menerima kesalahan kebenaran, jangan lupa untuk menjadi pengguna super terlebih dahulu dengan perintah sudo.

Cara Menjalankan Aplikasi yang Anda Buat dengan Aplikasi Buat-React

Setelah pemasangan selesai, ubah ke direktori tempat aplikasi anda dipasang:

cd my-app

dan akhirnya berjalan npm startuntuk melihat aplikasi anda secara langsung di localhost:

npm start

Sekiranya anda melihat sesuatu seperti ini di penyemak imbas anda, anda sudah bersedia untuk bekerjasama dengan React. Tahniah! :)

Terima kasih kerana membaca!