Bagaimana saya bermula dari pemula hingga pemaju perisian - dan bagaimana anda juga boleh melakukannya

Dua tahun yang lalu, saya betul-betul berada di mana anda berada hari ini.

Saya mahu menjadi pengaturcara profesional. Tetapi saya tidak tahu bagaimana mewujudkannya.

Saya tidak mempunyai ijazah kuliah, tidak ada pengalaman pengekodan sebelumnya, dan saya menyedari matematik.

Dan ada keraguan: Bolehkah orang seperti saya menjadi pemaju?

Baiklah, saya mewujudkannya. Saya mempunyai pekerjaan impian saya. Saya pembangun perisian.

Saya sering ditanya bagaimana saya melakukannya.

Berikut adalah tiga tindakan penting yang saya ambil yang membantu saya bermula dari pemula yang lengkap hingga pembangun perisian.

1. Bina Peta Jalan anda

Kesalahan terbesar yang dilakukan oleh pemaju ialah mereka tidak mempunyai rancangan.

Tiada peta jalan.

Apabila anda tidak mempunyai rancangan, anda akan merasa kehilangan. Anda mengambil tutorial pengekodan, mungkin membina satu atau dua projek. Kemudian bulan berlalu. Anda fikir, adakah saya akan menjadi pemaju? Ini semua mengelirukan . Anda tidak tahu jalan apa yang harus diambil.

Penyelesaian? Bina peta jalan - sekarang. Buat rancangan untuk bagaimana anda menjadi pemaju.

Langkah pertama anda: Tentukan sama ada anda akan melakukan bootcamp pengekodan atau mengikuti kursus dalam talian.

Bagi saya, saya memutuskan untuk tidak menghadiri bootcamp. Saya membuat kurikulum dan mengajar diri saya ... semuanya.

Oleh kerana saya belajar di rumah, saya selesa belajar sendiri, jadi saya memutuskan untuk mengajar diri saya menggunakan kod menggunakan pelbagai kursus dalam talian mulai dari freeCodeCamp hingga Udacity.

Pendekatan ini harganya jauh lebih rendah daripada bootcamp tetapi mempunyai kelemahan: Saya tidak mempunyai mentor pengekodan atau kurikulum pengekodan untuk diikuti. Belajar dari sumber dalam talian bermaksud anda tidak membayar apa-apa atau sangat sedikit, tetapi seperti yang saya ketahui, anda tidak mendapat banyak sokongan. Dan anda akan berjuang sendiri seperti saya.

Orang ramai tertarik untuk belajar membuat kod dari sumber dalam talian seperti yang saya lakukan, tetapi ini bukan cara terbaik. Kos rendah adalah faedah besar, tetapi pastikan anda dapat belajar dengan baik sendiri dan dapat membuat pertanggungjawaban anda - tanpa banyak bimbingan atau sokongan.

Bootcamps mahal tetapi mereka sering disertakan dengan lebih banyak sokongan dan kebertanggungjawaban.

Tentukan dengan teliti jalan mana yang terbaik untuk anda.

Sekiranya anda belajar membuat kod tanpa bootcamp, saya cadangkan memilih program dalam talian yang berpatutan yang mempunyai sekurang-kurangnya beberapa bimbingan dan kurikulum untuk diikuti. Melakukannya akan memastikan anda kurang berusaha dan mendapat maklum balas yang anda perlukan. Tekneger nanodegrees dan Treehouses Udacity menawarkan beberapa bimbingan dan ulasan kod.

Sekiranya anda memutuskan untuk belajar membuat kod secara percuma, kurikulum freeCodeCamp adalah hebat, dan jika anda terlibat dalam komuniti mereka, anda akan cemerlang.

Setelah memilih jalan anda, lengkapkan peta jalan anda dengan menjawab soalan berikut:

  • Adakah saya mahu menjadi pemaju stack penuh, frontend atau backend? Tentukan apa yang akan anda fokuskan untuk belajar. Ketahui bahasa dan perpustakaan apa yang perlu anda pelajari.
  • Berapa jam seminggu saya akan belajar, dan kapan? Cari masa dalam seminggu anda akan berlatih pengekodan dan tidak akan melewatkan masa belajar tersebut.
  • Berapa tarikh saya akan mula memohon pekerjaan ? Tetapkan tarikh akhir bila anda akan memohon.
  • Apa yang akan saya serahkan ? Sangat mengagumkan untuk membayangkan diri anda bekerja sebagai pemaju, tetapi jalan menuju ke sana bermaksud kerja keras pagi, hujung minggu dan larut malam.

Bersikap realistik: Perhatikan apa yang anda habiskan setiap minggu, dan berikan satu perkara. Bagi saya, saya tidak rela meluangkan masa bersama keluarga, tetapi saya memutuskan untuk berhenti bergaul dengan rakan-rakan. Pada kebanyakan hari Sabtu, bukannya menghabiskan masa dengan rakan seperti biasa, saya tinggal di rumah dan diprogramkan.

Semasa membuat peta jalan anda, ingatlah: bertentangan dengan banyak hype pemasaran yang pernah anda lihat, tidak ada kursus pengekodan ajaib, tidak ada program ajaib, tidak ada bootcamp ajaib yang akan 'menjadikan anda' sebagai pemaju. Ramai orang bertanya kepada saya apa kursus dalam talian yang biasa saya pelajari untuk membuat kod seolah-olah ada satu "tiket emas" yang akan mengubah anda menjadi pemaju.

Tidak ada.

Hanya anda yang boleh menjadikan diri anda sebagai pembangun.

Kesungguhan dan kesungguhan anda akan membawa anda ke sana. Tetapi saya juga menggunakan kaedah mengubah permainan untuk belajar membuat kod untuk menjadi pembangun.

Apa itu?

2. Latih tumpuan anda.

Terdapat sejuta kursus pengekodan percuma untuk semua orang.

Sekiranya sangat mudah untuk mengakses kursus pengekodan percuma, mengapa sukar belajar belajar membuat kod? Mengapa sukar untuk menjadi pemaju?

Kerana ramai di antara kita tidak mengetahui kemahiran penting yang diperlukan untuk belajar dan menguasai bahasa pengaturcaraan. Kemahiran ini disebut Deep Work yang dipopularkan oleh saintis komputer, Cal Newport.

TL; DR : Untuk mempelajari perkara-perkara yang sukar, anda mesti memberi tumpuan yang tinggi untuk jangka masa panjang. Itu kerja mendalam.

Tetapi kebanyakan kita secara aktif membunuh kemampuan kita untuk fokus, dan hanya sedikit orang yang melakukan kerja mendalam.

Fikirkan tentang kali terakhir anda berdiri dalam barisan. Berapa lama masa berlalu sebelum anda merasa terdorong untuk merebut telefon anda dan memeriksa pemberitahuan? Atau bagaimana dengan artikel ini sendiri - adakah anda telah beralih ke tab baru semasa membaca? Memeriksa akaun Twitter anda? ?

Hari ini, adalah kebiasaan untuk mempunyai perhatian ikan mas. Inilah sebabnya mengapa sukar bagi kita untuk mempelajari perkara-perkara yang kompleks seperti pengekodan. Setelah saya mengetahuinya, saya menyedari bahawa sekiranya saya berkomitmen untuk melakukan kerja yang mendalam, saya dapat mempelajari perkara-perkara sukar yang perlu saya ketahui untuk menjadi pemaju.

Apabila anda menggunakan kod, tetapkan pemasa selama 90 minit. Sepanjang masa itu, fokus pada aplikasi yang anda buat atau masalah pengekodan yang anda cuba selesaikan. Jangan periksa pemberitahuan anda. Jangan buka tab baru. Apabila anda melamun, segeralah kembalikan perhatian anda kepada pengekodan.

Latih tumpuan anda seperti karier masa depan anda bergantung padanya - kerana memang begitu.

Tanpa menjalankan kerja mendalam, saya tidak akan menjadi pemaju hari ini.

3. Kejar rasa ingin tahu anda.

Ketika kebanyakan orang mulai belajar membuat kod, mereka memulakan kurikulum perkara yang mereka "seharusnya" tahu.

Kemudian mereka bosan. Sama seperti di sekolah, ketika anda belajar perkara baru hanya kerana anda seharusnya mempelajarinya, tetapi anda tidak tahu mengapa anda perlu mempelajarinya atau mengapa anda juga mengambil berat. Kehilangan minat itu mudah.

Untuk belajar membuat kod, cari satu perkara mengenai pengaturcaraan yang menarik bagi anda. Cari perkara yang membuat anda cukup penasaran untuk mempelajarinya pada malam Sabtu - kerana anda perlu melakukannya.

Terdapat garis dari Alice In Wonderland yang tersekat dengan saya:

Dia belum pernah melihat arnab dengan saku rompi, atau jam tangan untuk mengeluarkannya, dan, dengan rasa ingin tahu , dia berlari mengejarnya .

Semasa saya bekerja dengan pemaju yang lebih senior dalam karier saya, saya menyedari: pengaturcara terbaik tidak perlu memaksa diri mereka untuk belajar lebih banyak. Mereka selalu belajar kerana, seperti Alice, mereka terbakar dengan rasa ingin tahu .

Ada yang mencuba pengekodan dalam satu bahasa dan membencinya, kemudian memilih bahasa lain dan menyukainya. Pastikan anda mencuba pelbagai bahasa pengaturcaraan dan pelajari tentang pelbagai bidang dalam pengaturcaraan untuk mengetahui apa yang menimbulkan rasa ingin tahu anda.

Sekiranya anda telah mencuba belajar membuat kod beberapa kali dari sudut yang berbeza dan anda masih merasa memaksa diri, maka pengekodan mungkin bukan untuk anda. Berbeza dengan bahan pemasaran kebanyakan bootcamp, belajar membuat kod dalam tiga bulan dan mendapatkan tawaran pekerjaan $ 100K selepas itu, bukanlah kenyataan bagi kebanyakan orang. Pengekodan bukanlah skema cepat kaya. Jangan belajar membuat kod jika anda bosan dengannya, kerana anda akan terlepas untuk mengetahui apa sebenarnya rasa ingin tahu anda dalam hidup. Walau bagaimanapun, jika anda berminat dengan teknologi tetapi bukan pengekodan, terdapat banyak kemahiran luar biasa dan permintaan yang boleh anda pelajari: reka bentuk, analisis data, dan banyak lagi.

Sekiranya anda ingin tahu mengenai pengaturcaraan, kejarlah. Semakin banyak anda mengikut perasaan ingin tahu, semakin banyak yang anda miliki. Dan semasa anda mengejar rasa ingin tahu, jangan bimbang dari mana anda berasal. Jangan risau tentang kekurangan ijazah CS atau apa yang ada di belakang anda.

Tidak kira usia anda, kekurangan ijazah atau pengalaman sebelumnya, jika anda gemar membuat kod, berlatih kerja mendalam dan jadikan pembelajaran sebagai keutamaan dalam hidup anda, anda boleh menjadi pembangun profesional.

Walaupun anda seorang pemula yang lengkap.

Mula sekarang.

Sekiranya anda menikmati cerita ini, sila tahan? butang! Untuk terus berhubung dengan saya, daftarlah ke buletin saya di mana saya berkongsi petua untuk belajar bagaimana membuat kod dan memberikan kursus pengekodan percuma.