Bagaimana menjana wang pada perkakasan Open Source tanpa dana Venture Capital

Bagaimana Adafruit berkembang lebih dari 700% selama 3 tahun berturut-turut membuat perkakasan sumber terbuka.

Hari ini saya akan menunjukkan kepada anda bagaimana Adafruit menjadi salah satu pengeluar perkakasan yang paling pesat berkembang di AS selama 3 tahun berturut-turut. Anda boleh menyalin strategi TEPAT ini untuk menjana wang dengan perkakasan sumber terbuka dan mewujudkan komuniti penyumbang yang akan membantu anda mengembangkan dan mempromosikan projek anda lebih cepat daripada yang anda impikan.

Limor Fried, pengasas Adafruit, adalah kekuatan semula jadi di kalangan perintis perkakasan terbuka.

Anda mungkin pernah mendengar tentangnya, tetapi jika belum

  • Adafruit ditubuhkan pada tahun 2005 oleh penggodam & jurutera MIT, Limor "Ladyada" Fried.
  • Matlamatnya dengan Adafruit adalah untuk mencipta tempat terbaik dalam talian untuk belajar elektronik dan membuat produk yang direka terbaik untuk pembuat semua peringkat umur dan kemahiran.
  • Dia mengembangkan syarikat pembuatannya sebanyak 742% antara tahun 2013 dan 2015 menjadi lebih dari $ 33 juta.
  • Adafruit telah berkembang menjadi lebih dari 100 pekerja di tengah NYC dengan kilang seluas 50,000+ kaki persegi.
  • Dia menggosok bahu dengan tokoh lain dari gerakan pembuat seperti Massimo Banzi dan David Cuartielles (pengasas Arduino), Mitch Altman, pencipta TV-B-Gone, antara banyak lagi.
  • Laman web syarikatnya mempunyai lebih dari 1 juta pelawat unik setiap bulan, dan Saluran YouTubenya mempunyai lebih dari 250,000 pelanggan.

Jadi dia jelas melakukan sesuatu yang betul ...

Bahagian berikut akan menghuraikan bagaimana dia melakukannya.

Langkah 0 - Ketahui Apa Yang Orang Mahukan ... Kemudian Sahkan

Sebelum Limor Fried menjual alat elektronik, dia adalah pelajar di MIT. Semasa dia belajar untuk peringkat Sarjana dalam Sains Komputer dan Kejuruteraan Elektrik, dia belajar bagaimana melukis skematiknya sendiri.

Dia bersekolah, seperti ribuan pelajar lain di MIT setiap tahun. Tetapi tidak seperti kebanyakan pelajar lain, dia tidak hanya mengambil nota di kelas, atau belajar barisannya dan kemudian meneruskan kehidupannya.

Yang membezakannya ialah dia mempraktikkan kemahiran yang dia pelajari di kelas. Dia melakukannya dengan membina objek berfungsi seperti pemain MP3, synthesizer dan mainan ringan dari awal menggunakan bahagian yang ditempah khas.

Dan begitulah dia menjadi asli. Melalui latihan. Dengan menerapkan apa yang dia pelajari.

Ini sebelum YouTube dan telefon pintar. Oleh itu, dia menyiarkan tutorial DIY untuk projeknya di laman web peribadinya. Tidak lama kemudian, sekumpulan penonton membombardirnya melalui e-mel dengan permintaan untuk menjual kit yang telah dipasang.

Pada mulanya dia mengatakan bahawa dia seperti, "Tidak, saya sangat sibuk, tinggalkan saya sendiri". Tetapi setelah beberapa bulan, peminatnya memakainya dan "memaksanya" untuk membuka Adafruit untuk menjual alat yang diminta orang.

Yang tidak disedari oleh Limor pada masa itu ialah dia mengesahkan idea perniagaan secara percuma. Dan ini adalah kaedah terbaik untuk memulakan perniagaan. Sebelum anda menghabiskan wang dan masa untuk idea perniagaan, itulah jenis pengesahan yang anda mahu dapatkan sebelum anda memulakan sesuatu.

Oleh itu, jika anda ingin memulakan perniagaan, sebelum anda bimbang menjual apa-apa, pelajari kemahiran yang berguna untuk anda dan orang lain. Tetapi jangan hanya mempelajarinya. Berlatihlah sehingga anda menemui keaslian anda. Dan kemudian kongsikan bagaimana anda melakukannya.

Walaupun anda tidak dapat masuk ke MIT, terdapat banyak kursus percuma atau murah di mana anda dapat mempelajari kemahiran yang sangat menarik dan berharga. Terdapat beratus-ratus kursus percuma atau murah di tempat-tempat seperti Coursera, Free Code Camp, Udemy, Udacity, Instructables, tetapi juga banyak sumber sumber terbuka yang menakjubkan yang anda dapati di Github, Wevolver dan hampir di seluruh internet.

Sekiranya anda belajar atau tahu cara merancang papan elektronik, robot, komputer, kereta, drone, kasut, basikal buluh, pakaian, sistem akuaponik dalaman, pencetak 3D, buat versi anda sendiri, dengan citarasa anda sendiri. Kemudian, adakan Meetup atau siarkan beberapa video YouTube untuk mengajar orang lain di sekitar anda bagaimana mereka boleh melakukannya sendiri.

Setelah anda menjumpai sesuatu untuk diajar oleh orang lain, anda akan dapat membina hampir semua perniagaan di sekitarnya. Itu boleh menjadi starter kit, pilihan produk yang anda gunakan untuk membina sesuatu, atau konsultasi khusus untuk orang yang ingin anda memegangnya. Berikut adalah beberapa idea bagaimana mencari idea berharga.

Hari ini terdapat lebih banyak kebisingan dan persaingan daripada YouTube dan media sosial lain, jadi lebih mudah untuk menjemput beberapa rakan, rakan sekerja atau memulakan Pertemuan atau beberapa acara luar talian di mana anda berkongsi latihan anda. Setelah anda cukup yakin, anda boleh masuk dalam talian. Masih banyak kandungan yang diajar oleh orang yang tidak pernah menggunakannya.

Sebaik sahaja anda mula mengajar, sama ada dalam talian atau luar talian, jika orang menyukai kandungan atau cara penyampaian anda, mereka akan memberitahu anda apa yang mereka mahukan, dan anda akan menemui apa yang anda perlu tawarkan. Sekiranya tidak, dengar saja masalah yang mereka ada dan lihat bagaimana anda dapat menolong mereka.

Jamuan :

  • Pelajari kemahiran baru, latih kemahiran anda dan dapatkan hasil yang menarik untuk diri sendiri atau orang lain
  • Ajar orang lain bagaimana mendapatkan hasil yang anda dapat

Langkah 1 - Bermula Mudah dengan 3 asas

Oleh itu, untuk membina perniagaannya, dia hanya memerlukan tiga perkara yang sangat sederhana:

  1. Produk - Kit untuk orang yang ingin belajar membuat elektronik mereka sendiri dengan tutorialnya.
  2. Saluran pemasaran - Tutorial percuma dan cetak biru Sumber terbuka dari kitnya, supaya sesiapa sahaja dapat mempelajari, mengubah, menyebarkan, membuat dan menjual reka bentuk atau perkakasan berdasarkan reka bentuk itu. Dengan cara ini dia akan mengajar orang bagaimana memasang elektronik, bagaimana meningkatkan kemahiran mereka, dan akhirnya, bagaimana membuat perniagaan di samping idenya. Idea yang menarik untuk semua orang.
  3. Saluran penjualan - Laman web e-dagang mudah di mana orang boleh memesan barangnya.

Begitulah mudahnya perniagaan perkakasan sumber terbuka pada awalnya. Oleh itu, jika anda akan membuat projek sumber terbuka, jangan terlalu rumit dan patuhi asas-asas ini.

Contohnya, jika anda menjual kit, anda mungkin boleh mula membuatnya secara manual di FabLab terdekat anda, atau memasang beberapa bahagian tersuai yang boleh anda pesan di Internet.

Dengan YouTube dan WordPress, anda mempunyai semua yang anda perlukan untuk memulakan saluran tutorial anda sendiri.

Dan dengan PrestaShop, WooCommerce atau laman web E-dagang yang lain, anda boleh memulakan laman web jualan percuma atau murah dengan cepat.

Tetapi berhati-hatilah, ada syarat jika anda mahu projek terbuka anda benar-benar berfungsi. Tidak semestinya ada tutorial sebelumnya tentang bagaimana melakukan perkara yang ingin anda kongsi. Seperti yang dinyatakan oleh Limor Fried dengan kata-katanya sendiri,

Saya rasa syarikat itu beroperasi kerana, sebelum alat ini, tidak ada projek pembelajaran di luar sana yang sebenarnya akan anda gunakan atau mahu simpan - Limor Fried

Bawa pulang :

  • Pastikan idea atau kemahiran anda belum banyak diajar di tempat lain. Ajar kemahiran anda dalam talian atau luar talian. Ini akan membantu anda mencari satu produk atau idea yang sangat diminati orang. Buat tutorial percuma dan open source cetak biru anda untuk memasarkan idea anda.
  • Siapkan cara menjualnya, seperti laman web E-dagang yang mudah.

Bagi Adafruit, orang sangat menginginkan kit elektroniknya yang telah dipasang sebelumnya. Dia memasarkannya dengan membuat dan berkongsi tutorial web yang unik mengenai bagaimana mengumpulkan kit yang dia jual melalui laman webnya.

Langkah 2 - Buka Sumber teknologi anda untuk mewujudkan komuniti pencipta bersama dan… menjimatkan masa

Untuk menjadikan komuniti berinovasi dengan Adafruit, Limor Fried secara terbuka menggunakan reka bentuknya dan membolehkan semua orang membangun di atasnya dengan memberikan akses ke GitHub.

Adafruit juga membuat tutorial dalam talian untuk setiap kit mereka. Pautan untuk arahan terdapat di setiap halaman produk. Berikut adalah contoh tutorial yang mereka buat untuk merekayasa balik Kinnect dengan bahagiannya.

Dengan adanya dokumentasi dalam talian, Adafruit dapat mengemas kini arahan dengan mudah dan membuat orang bekerja dengan produk mereka dengan cepat dan mudah.

Ia pasti memerlukan banyak kerja untuk mendokumentasikan setiap langkah prosesnya. Tetapi setelah anda membuat keseluruhan dokumentasi untuk produk, ia akan menjadi sumber yang boleh digunakan ribuan pengguna menggunakan semula tanpa perlu menerangkannya berulang kali, menjimatkan ratusan jam dan menggandakan usaha anda dengan seribu kali ganda.

"Semuanya dirancang agar tidak menyakitkan," kata Fried. "Saya menghabiskan banyak masa memikirkan bagaimana pelanggan akan berinteraksi dengan produk sehingga mereka tidak akan melanggarnya. Dan apabila kami menjual sesuatu, kami selalu memberikan dokumentasi yang baik untuk mendapatkannya dalam beberapa minit. "

Dan ini tidak hanya berguna untuk produk elektronik. Syarikat perkakasan sumber terbuka yang lain, seperti Aquapioneers, yang menjual kit akuaponik, Afforestt, yang menanam hutan bandar 10 kali lebih cepat, atau Myfood, yang menjual rumah hijau yang terhubung, juga telah mendokumentasikan proses mereka untuk komuniti mereka, membantu menarik banyak minat awal, dan berjuta-juta pandangan dari komuniti pengguna, media dan rakan kongsi.

Bawa pulang :

  • Buka Sumber reka bentuk dan tutorial anda, sehingga anda dapat membina komuniti orang yang bebas membina produk anda dan membuat kes penggunaan dan inovasi baru.
  • Sentiasa ikuti peniru dengan mengemas kini produk anda dengan memasukkan inovasi dan maklum balas komuniti anda.

Langkah 3 - Cara Mencari Operasi Pembiayaan, Penghantaran, dan Peningkatan

Dengan wang tunai $ 10,000 ibu bapa Fried yang diperuntukkan untuk pengajiannya, dia membeli sejumlah besar bahagian dan mula memasang dan menjual peralatannya, menghasilkan sekitar $ 10 untuk setiap unit.

Sebaik sahaja dia mencari jalan untuk membiayai pesanan pertamanya, syarikat itu menjalankan penghantaran beberapa bungkusan sehari dari pejabat pos 24 jam di sebelah asrama.

Ketika pesanan meningkat, dia mengupah rakan-rakan, dan sebelum dia mengetahuinya, dia merancang projek baru setiap minggu di sekitar komponen baru seperti sensor girometrik, panel solar dan pencetak termal.

Sekiranya anda tidak mempunyai keluarga yang mampu membantu anda membiayai pesanan pertama anda, anda harus berhati-hati pada langkah 1 dan 2 di atas untuk mengumpulkan komuniti erat yang ingin menyokong anda. Dengan cara ini, anda dapat mengumpulkan banyak produk pertama anda.

Dan apabila anda tidak dapat mengikuti kecepatan permintaan, mintalah rakan anda untuk membantu. Dan juga tanyakan rangkaian sumber terbuka anda jika mereka mengenali orang hebat yang boleh anda gunakan untuk membantu anda meningkatkan kadar ini.

Bawa pulang :

  • Perkakasan adalah mahal untuk dimulakan, jadi dana yang selamat untuk pesanan pertama anda , baik melalui keluarga dan rakan anda, baik melalui crowdfunding dengan komuniti anda. Dapatkan keuntungan pada setiap kit atau produk yang anda jual untuk membiayai kumpulan seterusnya.
  • Apabila permintaan menjadi terlalu besar untuk anda atasi, cari rakan untuk membantu anda meningkatkan operasi anda.
  • Terus mengemas kini produk anda dengan memasukkan inovasi dan maklum balas komuniti anda.

Dalam kes Adafruit, Limor Fried mendapat dana $ 10,000 untuk membeli alat ganti dan mengubahnya menjadi alat dari keluarganya. Dan apabila pesanan meningkat, dia mengupah rakan-rakannya.

Langkah 4 - Lingkaran sumber terbuka yang hebat: Memupuk inovasi, bakat dan perkongsian di kalangan masyarakat

Untuk mendorong orang untuk terus bersungguh-sungguh dan merasa bangga dengan projek mereka, syarikat itu memupuk komuniti, baik dalam talian dan luar talian.

Adafruit meningkatkan tutorial sumber terbuka dan sokongan pelanggan, dengan menjemput setiap pengguna untuk menyiarkan projek DIY mereka di platform perkakasan mereka, mengisi laman web mereka dengan tutorial pihak ketiga.

Memang, semua orang dijemput ke pesta DIY, dari pelajar sekolah rendah yang membina senjata robot hingga nenek menjahit jaket dengan paparan filem LED yang berfungsi menggunakan Flora, platform elektronik yang boleh dipakai dengan benang konduktif dan perkakasan yang boleh dicuci.

Web penuh dengan tutorial pihak ketiga untuk projek sumber terbuka Adafruit, tetapi Adafruit juga mempunyai tiga jurutera sepenuh masa yang berdedikasi untuk menyelesaikan masalah.

Melibatkan masyarakat dalam penciptaan kandungan dan inovasi mewujudkan lingkaran kebajikan yang hebat.

Bayangkan anda bermula dengan 1000 orang yang mengikuti anda melalui Facebook, YouTube atau Buletin anda, dan 100 orang membeli produk dari anda.

Nah, di antara 1000 orang ini, anda mungkin mendapat 10 orang yang mengemukakan tutorial dan idea produk mereka sendiri, seperti prostetik, mainan kanak-kanak, alat kawalan TV, pencetak 3D dan yang lainnya. Dan ini seterusnya menarik dan membolehkan lebih ramai orang mencipta idea baru, dan seterusnya.

Ketika itulah keseronokan benar-benar bermula. Reka bentuk sumber terbuka menjadikan budaya berkongsi, dan puluhan ribu pelanggan Adafruit saling memberi kreativiti, bermain dengan MintyBoosts dan iNecklaces yang lebih hebat yang berkelajuan dengan kelajuan yang berbeza dan berpusing melalui warna terang.

Orang ramai belajar dan kembali dengan memperbaiki, menghantar kostum Halloween pelik berdasarkan kit kami, kata Fried.

Saya membaca catatan blog dan tweet dari pelanggan, dan saya pasti mendapat idea daripada mereka yang mungkin tidak pernah saya fikirkan - Limor Fried

Sedikit demi sedikit kekuatan lingkaran berbudi luhur inilah yang membantu menarik berjuta-juta orang setiap bulan ke laman web Adafruit dan apa yang mendorongnya berkembang lebih dari 700% selama 3 tahun berturut-turut dan mendapatkan 1 juta pelawat unik setiap bulan ke laman web mereka.

Bawa pulang :

  • Buat saluran terbuka untuk komuniti anda berinteraksi dengan anda, dengarkan apa yang mereka katakan dan buat, dan promosikan inovasi mereka sendiri di blog anda. Ini akan membuat kandungan tambahan untuk membuat buzz di sekitar diri anda, dan ini memberi kembali kepada komuniti anda dengan mempamerkan karya mereka di platform yang tidak dapat mereka akses.

Lebih banyak saluran terbuka lain yang boleh anda buat telah disenaraikan di bawah.

Langkah 5 - Forum sekolah lama untuk menyokong 10 kali lebih mudah

Forum ini hanya untuk pelanggan Adafruit yang memerlukan bantuan dengan pembelian mereka. Tetapi walaupun bukan untuk "semua orang", ini adalah pintu terbuka dan telus bagi pelanggan untuk berinteraksi dengan syarikat itu, dan mencari jalan keluar yang mungkin sudah dijawab.

Orang mengemukakan soalan mereka, dan setelah dijawab di khalayak ramai, jauh lebih mudah untuk mengalihkan ke utas daripada melayani setiap permintaan sokongan.

Sebenarnya, kadangkala komuniti pengguna secara spontan akan menolong pengguna lain, membantu kakitangan membuat lebih banyak alasan.

Berhati-hati: Jangan buka forum jika anda penuh dengan produksi. Bergantung pada jumlah pelanggan yang anda miliki, menjawab dan menyederhanakan soalan boleh memakan masa seperempat hingga separuh daripada waktu kerja anda.

Tetapi sekali lagi, melaburkan sedikit masa di sini akan banyak berjalan, dan anda harus menganggap sokongan pelanggan sama pentingnya dengan menjual atau memasarkan.

Jamuan :

  • Buka forum dan balas soalan sokongan jika anda atau seseorang di kakitangan anda dapat menumpukan 1 hingga 2 jam sehari untuk sokongan pelanggan.

Langkah 6 - Terus mengesahkan idea produk baru anda dengan komuniti

Show & Tell adalah rancangan langsung Adafruit di mana pembuat dari seluruh dunia masuk dan berkongsi projek elektronik yang sedang mereka jalankan.

Rancangan ini berlangsung di Hangouts selama 30 minit setiap minggu dan merupakan tempat di mana mereka mengundang 8 hingga 10 pembuat dari komuniti mereka untuk mempamerkan projek yang mereka jalankan.

Daripada melakukan penyelidikan pasaran khas untuk mengetahui apa yang diinginkan oleh pelanggan mereka, Show & Tell adalah cara terbaik bagi Adafruit untuk mendapatkan pandangan bukan sahaja bagaimana orang menggunakan produknya tetapi juga apa yang mereka mahukan dalam yang baru.

Selama empat tahun ia berjalan, Show & Tell telah dihasilkan lebih dari 200 kali, mengumpulkan lebih dari 2.8 juta minit ditonton dan setengah juta tontonan video yang menakjubkan.

Untuk mencari beberapa contoh siaran Show & Tell, anda boleh pergi ke sini.

Jamuan :

  • Menjadi tuan rumah dan menyiarkan Hangout mingguan dengan maksimum 10 orang di mana pembuat mempamerkan hasil ciptaan mereka sendiri dan mendapatkan maklum balas daripada seluruh komuniti, ini akan memberi anda input yang hebat mengenai inovasi baru yang boleh anda ambil alih, dan berpotensi menemui pembuat yang boleh anda buat perkongsian baru.

Langkah 7 - Promosikan dengan mengajar dengan alat $ 0

Limor Fried memulakan rancangan mingguan Ask a Engineer pada tahun 2010 di ruang tamu rumahnya. Dan sejak hari itu dia mendapat lebih dari setengah juta tontonan video untuk ditambahkan kepada yang ditunjukkan oleh Show and Tell.

Untuk mendapatkan hasil ini, dia menggunakan alat percuma seperti YouTube dan Periscope untuk menyiarkan kandungan menarik di belakang tabir setiap minggu mengenai:

  • Produk minggu yang muncul di kedai
  • Time Travel - hos melihat kembali dunia pembuat, penggodam, artis dan jurutera dan menonjolkan orang atau acara istimewa
  • Percetakan 3D - mereka mempamerkan projek atau produk khas yang berkaitan dengan industri
  • Sesi Soal Jawab dan soalan remeh, di mana penonton pertama dengan jawapan yang betul memenangi produk
  • Bahagian yang dikhaskan untuk berita Raspberry Pi dan Arduino dan bahagian di mana tuan rumah membaca e-mel positif yang mereka terima daripada pelanggan yang berpuas hati.
  • Setiap minggu, kod kupon untuk rebat 10% untuk semua barang di kedai dikeluarkan dan hanya sah untuk malam.

Untuk mendapatkan beberapa contoh siaran mereka, anda boleh pergi ke senarai main YouTube mereka.

Adafruit juga menghasilkan siri YouTube Circuit Playground, yang ditujukan untuk kanak-kanak. Setiap episod merangkumi konsep kejuruteraan elektrik. Contohnya, satu episod berjudul "F is for Frequency". Fried mengatakan bahawa dia mahu elektronik menjadi "sama menyenangkannya dengan anak-anak seperti menonton filem kegemaran mereka".

Oleh itu, seperti yang anda lihat, ini tidak terlalu kompleks, hanya sekadar membuat perkara biasa dan membuat senarai kandungan menarik yang boleh anda kongsi dengan khalayak anda. Dan jika anda bimbang anda akan kehabisan topik untuk dibincangkan, komuniti anda penuh dengan orang-orang menarik yang boleh anda jemput untuk bercakap mengenai perkara menarik yang mereka lakukan.

Seperti yang mungkin anda sedar sekarang, cara utama Adafruit berkembang adalah dengan mengajar. Jadi mengajar, mengajar, mengajar!

Bawa pulang :

  • Buat senarai perkara yang berguna dan menarik bagi komuniti anda, seperti berita terkini mengenai produk anda, atau keperibadian dalam industri anda, atau bahagian mengenai produk pelengkap produk anda. Rancang momen biasa setiap minggu untuk menyiarkan kandungan ini. Sekiranya anda merasa selesa di hadapan kamera, anda boleh melancarkan saluran YouTube langsung di mana anda bercakap dengan komuniti anda mengenai semua kandungan ini. Sekiranya anda malu-malu, lakukan podcast secara langsung, tulis catatan blog, atau apa sahaja yang anda fikirkan untuk mengeluarkan berita tersebut.
  • Pertimbangkan untuk memberi penghargaan kepada penonton anda dengan kupon pada akhir siaran.

Langkah 8 - Cari pekerja berbakat di kalangan komuniti pembuat

Setelah mencapai pertumbuhan yang tinggi seperti yang dimiliki Adafruit, menjadi mustahak untuk merekrut orang yang berpotensi tinggi yang dapat membantu memimpin syarikat untuk mengikuti perkembangan ini.

Adafruit tidak melakukan magang tanpa gaji, hanya orang yang dibayar, tetapi ketika mereka melaporkan diri mereka sendiri "sebahagian besar pekerja baru kami di Adafruit adalah kerana pembuatnya berkongsi apa yang mereka lakukan dalam talian. Kami secara aktif mencari orang hebat yang berkongsi dan menerbitkan dalam talian, jika anda mahukan kedudukan berbayar di Adafruit, ini adalah kaedah terbaik untuk melakukannya dengan pasti! "

Memupuk komuniti pembuat sumber terbuka memungkinkan Adafruit untuk mencari orang yang membina produk mereka. Ini mempunyai keuntungan tambahan menjadikannya sangat mudah untuk mencari orang berkemampuan yang sesuai dengan budaya perkongsian mereka, menghilangkan risiko menakutkan untuk mendapatkan prospek yang belum diuji yang mungkin tidak sesuai.

Jamuan :

  • Jemput komuniti anda untuk menghantar karya mereka di platform anda, dan sebagai ganti mempromosikan karya mereka.
  • Sebaik sahaja anda perlu mengambil bakat, anda boleh pergi ke komuniti yang telah anda asuh untuk mengupah orang yang betul yang sudah biasa dengan syarikat itu dan yang anda kenali melakukan kerja yang hebat.

Langkah 9 - Hadiah Sumber Terbuka: Pilih "pertarungan terbuka" dengan pemain besar

Sebagai tindak balas kepada pelancaran Kinect Microsoft untuk Xbox 360 pada tahun 2010, Adafruit menganjurkan cabaran $ 3.000 untuk mencipta pemacu sumber terbuka sistem kawalan gerakan.

Microsoft bertindak balas dengan mengutuk cabaran untuk mengubah produk mereka, tetapi setelah kemajuan yang signifikan dalam pemacu sumber terbuka, Microsoft mundur dan membetulkan diri dengan mengatakan bahawa mereka tidak mengecamnya. Mereka sebenarnya gembira melihat apa yang dikembangkan oleh masyarakat.

Oleh itu, bukan hanya kempen PR yang hebat untuk Adafruit, tetapi juga membantu Microsoft memahami dan memanfaatkan kelebihan sumber terbuka dan komuniti pembuatnya.

Jamuan :

  • Cari produk dari pemain besar yang ingin anda dan komuniti anda lihat di sumber terbuka.
  • Menaja dan melancarkan hadiah cabaran untuk membuat masyarakat mengembangkan alternatif sumber terbuka.

9 + 1 Pengambilan Utama dari Strategi Pertumbuhan Sejuta Sumber Terbuka Adafruit

Seperti yang dilaporkan oleh Matt Weinberg, dibandingkan dengan pertumbuhan hoki dari beberapa syarikat pemula di Silicon Valley, mengambil masa 10 tahun untuk mendapatkan hasil penjualan $ 33 juta mungkin kelihatan lambat.

Tetapi Fried bangga tidak pernah mengeluarkan sedikit pun dana modal usaha niaga untuk Adafruit Industries, yang bermaksud syarikat itu dapat membayar bilnya dan menumpukan pada misi utamanya untuk membantu orang memahami dan membina teknologi, tanpa perlu panik sama ada ia berkembang dengan cukup pantas.

Jadi ya, Adafruit telah menjadi gergasi kecil di dunia elektronik, tetapi seperti yang anda lihat, anda tidak memerlukan pasukan pemasaran atau modal teroka yang besar untuk mendapatkan hasil yang serupa.

Anda hanya memerlukan rancangan pintar untuk membina komuniti pengguna dan penyumbang anda.

Berikut adalah cara utama 9 + 1 yang boleh anda pinjam, ubah suai dan pakai untuk perniagaan anda sendiri berdasarkan taktik pemasaran kehidupan sebenar Adafruit:

  • Langkah 0 - Ketahui sesuatu yang berguna . Tetapi jangan hanya mempelajarinya. Terapkan pembelajaran anda dan praktikkan sehingga anda menemui keaslian anda.
  • Langkah 1 - Ajar secara percuma . Ajar apa yang anda praktikkan secara percuma dalam talian atau luar talian. Apabila anda menjumpai sesuatu yang sangat diminati orang, anda boleh menjual kit atau berunding melalui laman web anda atau di luar talian.
  • Langkah 2 - Buka Sumber reka bentuk dan tutorial anda . Dengan cara ini, anda akan dapati komuniti yang bebas membina produk anda dan mencipta kes penggunaan dan inovasi baru.
  • Langkah 3 - Cari dana . Sama ada meminta rakan atau keluarga untuk membantu membiayai kumpulan pertama anda, atau, jika anda mengumpulkan khalayak yang cukup besar, banyakkan pesanan pertama anda dengan komuniti anda.
  • Langkah 4 - Buat saluran terbuka untuk berinteraksi dengan masyarakat . Dengarkan apa yang dikatakan dan dibuat oleh komuniti pembuat anda, dan promosikan penemuan mereka semula. Ini akan membuat kandungan tambahan untuk membuat buzz di sekitar diri anda, dan ini memberi kembali kepada komuniti anda dengan memberi mereka platform daripada yang tidak mereka miliki.
  • Langkah 5 - Gunakan forum untuk memberikan sokongan pelanggan . Luangkan 1 hingga 2 jam sehari untuk menjawab soalan sokongan di forum.
  • Langkah 6 - Cari dan pamerkan inovasi masyarakat . Hoskan dan siarkan Hangout mingguan dengan maksimum 10 orang di mana pembuat dapat mempamerkan hasil ciptaan mereka sendiri dan mendapatkan maklum balas dari seluruh komuniti.
  • Langkah 7 - Buat kandungan yang berguna untuk komuniti anda . Anda boleh melancarkan saluran YouTube secara langsung di mana anda bercakap dengan komuniti anda mengenai beberapa perkara yang berguna dan menarik bagi komuniti anda, seperti berita terkini mengenai produk anda, atau keperibadian dalam industri anda, atau bahagian mengenai produk pelengkap kepada produk anda.
  • Langkah 8 - Sewa komuniti pembuat anda . Bila-bila masa anda perlu mengupah seseorang, anda dapat mencari prospek paling berbakat di antara mereka yang menyumbang di platform anda.
  • Langkah 9 - Lancarkan cabaran untuk mengajak pembuat membuat alternatif sumber terbuka untuk produk pemain besar . Taja dan lancarkan "Hadiah Cabaran" untuk membuat komuniti mengembangkan alternatif sumber terbuka untuk produk yang anda ingin lihat secara terbuka. Ini akan menawarkan PR yang hebat, dan menunjukkan kepada syarikat lain kelebihan sumber terbuka. Dan jangan melangkau langkah. Lancarkan Hadiah Cabaran hanya setelah anda memperoleh wang!

Banyak maklumat telah dikongsi melalui artikel ini.

Awalnya diterbitkan di boldandopen.com pada 1 Mac 2018.