Panduan Pemula OmiseGO Definitif

Oleh kerana minat untuk projek blockchain dan cryptocurrency semakin meningkat, OmiseGO nampaknya merupakan salah satu projek terkuat dan paling menarik di luar sana. Namun, kerana melibatkan pengertian yang cukup rumit, sukar bagi pemula untuk mencari pengenalan untuk mencari panduan yang jelas dan lengkap : Laman web OmiseGO menyediakan semua dokumen yang diperlukan, dan terutama "kertas putih", penjelasan mendalam mengenai keseluruhan sistem, tetapi walaupun merupakan dokumen yang sangat difikirkan dan tepat, akan menjadi kebohongan untuk berpura-pura bahawa ia bukan bacaan yang sukar pada pandangan pertama.

Sudah ada beberapa ulasan berkualiti baik, tetapi walaupun sangat berguna, mereka biasanya memusatkan perhatian pada satu perkara tertentu, seperti perkongsian komersial, tanpa meluangkan masa untuk memperkenalkan keseluruhan projek kepada seseorang yang akan sepenuhnya baru mengenainya.

Oleh itu, saya memutuskan untuk menulis panduan komprehensif yang akan mengambil segalanya dari awal dan jelas untuk dibaca oleh sesiapa sahaja , dan pada masa yang sama mendedahkan semuanya dengan cara yang paling tepat dan tepat, untuk memberikan projek yang sangat bercita-cita ini kepada khalayak ramai dan memahaminya wajar.

Semasa saya mengambil kembali perkara-perkara asas, jika anda merasa sudah jelas mengenai beberapa perkara, jangan ragu untuk melewatkannya dan terus beralih ke titik yang menarik bagi anda. Saya telah berusaha memberikan arsitektur yang jelas untuk artikel ini, tajuk yang jelas dan ringkasan pengenalan, supaya anda dapat melihat dengan mudah melalui panduan ini jika anda tidak mahu membacanya dari awal hingga akhir.

Harap maklum bahawa apa sahaja yang anda baca dalam panduan ini, ia dibuat hanya untuk tujuan penjelasan, dan tidak dalam hal ini merupakan nasihat pelaburan: Saya tidak berhak untuk ini, saya tidak mahu, dan pilihan yang dibuat olehnya atau wangnya sendiri adalah pilihannya sendiri. Melabur dalam mana-mana projek dan terutama di dunia crypto selalu menjadi operasi berisiko tinggi, dan saya tidak mempunyai cadangan untuk membuatnya. Malah bahagian yang bertajuk "Mengapa melabur di OmiseGO" harus dianggap sebagai eksposisi semata-mata apa yang boleh menjadi alasan untuk melabur dalam projek itu jika seseorang memilih, tetapi bukan nasihat yang berpura-pura seharusnya, atau tidak.

Saya hanya cuba menerangkan dengan jelas apa itu OmiseGO, apa yang sedang dibangunnya, dan apa yang dapat terjadi di masa depan, sambil menjawab dalam artikel yang sama untuk banyak soalan yang saya lihat dan dijawab secara berasingan di forum khusus.

Artikel ini akan merangkumi perkara berikut:

1) Syarikat

Apa itu Omise?

Apa itu OmiseGO?

Siapa pasukan?

Bagaimana Omise melancarkan OmiseGO?

2) Projek

A. Asas: Blockchain / Ethereum

Bagaimana perkhidmatan internet berfungsi tanpa blockchain?

Apakah masalah dengan model tradisional?

Apa itu blockchain?

Apa itu Ethereum?

B. OmiseGO

Apa masalah dunia nyata yang ingin diselesaikan oleh OmiseGO?

Pelanggan apa yang menjadi sasaran OmiseGO?

Apa itu bangunan OmiseGO?

Apakah blockchain OmiseGO?

Apakah Bursa Desentralisasi (DEX)?

Apa itu Dompet OmiseGO?

Apakah SDK dompet berlabel putih itu?

Apakah penggunaan token OMG?

C. Interaksi dengan projek lain

Bagaimana Ethereum dan OmiseGO akan berinteraksi?

Apa itu Plasma?

3) Rakan kongsi dan pelabur

A. Negara dan Bank

1. Thailand

2. Jepun

3. Singapura dan Thailand

B. Rakan kongsi dan pelabur swasta

1. Wang Sebenar

2. Mac Donald's Thailand

3. Percetakan Toppan

4. Otak Global

5. Fasa perbincangan: Greylock Partners

C. Pengguna OmiseGO

4) Masa depan

A. Masa depan OmiseGO

Apa yang akan berlaku antara Omise dan OmiseGO?

Apakah peta jalan OmiseGO?

B. Mengapa melabur dalam OmiseGO

5) Soalan Lazim

Berapakah jumlah yuran rangkaian?

Berapakah jumlah minimum syiling OMG yang diperlukan untuk meletakkan?

Adakah OMG adalah token ERC20?

Adakah token OMG akan diganti dengan token lain pada masa akan datang?

Di mana untuk menyimpan token OMG?

Di mana untuk membeli OMG?

1) Syarikat

Apa itu Omise?

Omise adalah syarikat dunia nyata yang ditubuhkan sejak 2013 di Thailand, Jepun, Singapura dan Dunia. Ini menyediakan penyelesaian pembayaran dalam talian yang sudah digunakan oleh ribuan pelanggan: pelanggan ini adalah pedagang, menggunakan penyelesaian pembayaran Omise untuk menjual produk atau perkhidmatan mereka kepada pelanggan mereka sendiri.

Omise telah diketengahkan pada 2016 oleh Forbes Thailand sebagai «Fintech rockstars», dan dianugerahkan sebagai «Permulaan digital tahun ini» oleh Perdana Menteri Thailand.

Apa itu OmiseGO?

OmiseGO adalah lanjutan dari Omise, yang lahir pada tahun 2017 untuk memanfaatkan teknologi blockchain untuk mengusulkan keseluruhan sistem yang bertujuan untuk merevolusikan cara orang mengawal aset kewangan dan berharga mereka dan menukarnya satu sama lain, dengan memberikan jalan yang selamat dan sepenuhnya terbuka untuk melakukannya tanpa sempadan dan tanpa bergantung pada pihak ketiga.

Siapa pasukan?

Jun Hasegawa adalah CEO Omise dan OmiseGO, dan Donnie Harinsut adalah COO Omise dan OmiseGO. Joseph Poon, yang merupakan pengarang bersama Lightning Network dan pengarang bersama Plasma, adalah pengarang utama OmiseGO, dan anggota pasukan penasihat terkenal termasuk Vitalik Buterin, pengasas Ethereum, dan pengarang bersama Plasma, Gavin Wood, pengasas bersama Ethereum, Jae Kwon, pencipta Tendermint dan Cosmos Network, Vlad Zamfir, Ketua Penyelidik Casper Ethereum, Julian Zawitowski, pengasas Golem, dan Thomas Greco, ahli Ethereum, Rangkaian Cosmos dan Streamr.

Bagaimana Omise melancarkan OmiseGO?

Omise telah merancang ICO untuk melancarkan projek OmiseGO mereka. ICO adalah Penawaran Syiling Permulaan, sejenis penggalangan dana yang biasanya digunakan untuk projek blockchain, di mana syarikat atau projek menjual syiling untuk waktu yang terhad dengan harga yang sangat istimewa, yang merupakan insentif bagi pelabur yang mempercayai projek tersebut dan mengharapkannya untuk mengambil nilai pada masa akan datang, dan membolehkan syarikat mengumpulkan dana.

Biasanya, ICO berhenti apabila syarikat mencapai had maksimumnya, yang merupakan jumlah maksimum wang yang ingin mereka kumpulkan melalui ICO, atau mengatakan sebaliknya, jumlah token maksimum yang mereka ingin jual melalui ICO. Tetapi ICO biasanya didahului oleh penjualan peribadi untuk pelabur terpilih, juga dengan harga istimewa, dan OmiseGO terkenal kerana telah mencapai 25 juta dolar AS melalui penjualan peribadi, yang bermaksud tidak ada ICO umum. Mereka mungkin telah membuat ICO untuk mengumpulkan lebih banyak dana, dan memiliki bunga lebih dari 100 juta USD untuk penjualan pra-ICO saja, tetapi mereka memutuskan untuk berhenti setelah mencapai dana yang diperlukan untuk proyek tersebut. Yang, sebagai catatan sampingan, dapat dianggap sebagai langkah yang adil dan petunjuk untuk kepercayaan.

2) Projek

A. Asas: Blockchain / Ethereum

Bagaimana perkhidmatan internet berfungsi tanpa blockchain?

Cara tradisional perkara berfungsi tanpa blockchain, adalah model pangkalan data terpusat . Sebuah syarikat memiliki pangkalan data peribadi, yang merupakan perpustakaan data, disimpan di komputer atau di banyak komputer yang disebut pelayan. Syarikat ini juga menyediakan laman web awam, yang dapat diakses oleh orang lain melalui internet, berkat protokol TCP / IP, yang membolehkan komputer menyambung ke satu pelayan tertentu (atau koleksi pelayan) ketika mengetik alamat tertentu. Sebagai contoh, mengetik //www.facebook.com akan membawa anda ke laman web Facebook, yang bermaksud bahawa berkat protokol TCP / IP, komputer anda akan tersambung ke pelayan Facebook, dan hanya ke pelayan ini, apabila anda mengetik alamat http facebook .

Dan apabila pengguna meminta tindakan pada antara muka laman web tertentu melalui penyemak imbasnya, misalnya ketika mengklik pautan atau mengisi borang, laman web akan mencari maklumat yang relevan (misalnya: isi halaman berikutnya) di pelayannya, di dengan kata lain, di dalam pangkalan data peribadinya, dan menyampaikan maklumat ini di skrin pengguna. Dan jika perlu, laman web juga akan mengemas kini maklumat pangkalan data mengikut tindakan pengguna, misalnya dalam hal pembuatan, edisi atau penghapusan profil pengguna.

Dalam model ini, syarikat memiliki pangkalan data, iaitu kedua, pertama, kumpulan arahan terprogram yang merupakan matriks teknikal dari apa yang dilihat pengguna di layar mereka, dengan kata lain peraturan yang menentukan tindakan yang dibenarkan oleh laman web, dan kedua, perpustakaan yang mengandungi setiap data yang digunakan oleh laman web, misalnya gambar yang digunakan di laman web, dan setiap data pengguna mungkin masuk ke dalam laman web seperti maklumat identiti mereka, gambar profil, sejarah carian dan penyemakan imbas, maklumat pembayaran, dan segala maklumat yang mungkin anda miliki memberi ketika menggunakan laman web tertentu.

Apakah masalah dengan model tradisional?

Terdapat 3 masalah utama dengan model pangkalan data terpusat tradisional:

- Masalah pertama adalah keselamatan : jika penggodam berjaya memecah keselamatan pangkalan data (dan kadang-kadang mereka melakukannya), banyak kandungan sensitif dapat bocor dan menjejaskan keselamatan atau privasi pengguna.

- Masalah kedua adalah privasi , yang bermaksud penggunaan laman web dari data peribadi orang: walaupun ini bergantung pada setiap dasar laman web, laman web yang mengandungi maklumat pengguna di pelayannya dapat menjual maklumat ini kepada pihak ketiga, baik secara anonim (data besar) iaitu, sama ada maklumat tersebut akan digunakan untuk pemasaran kustom langsung (paling sering), atau untuk pengintipan peribadi atau industri.

- Akhirnya, masalah ketiga, yang merangkumi dua yang pertama dan juga melampaui mereka, adalah bahawa, apa sahaja penyedia perkhidmatan, seperti syarikat perdagangan, bank, pejabat pemerintah, dan apa sahaja cara mereka berniat untuk memperlakukan orang data, satu perkara yang biasa berlaku pada struktur ini semasa menggunakan perkhidmatan mereka, adalah memerlukan kepercayaan : pengguna mempercayai mereka, mereka memberi mereka maklumat sensitif, dengan andaian dan berharap bahawa perkhidmatan tersebut tidak akan melakukan apa-apa dengan data mereka yang mereka akan lakukan tidak mahu, dan itu akan menjejaskan privasi mereka atau membahayakan mereka. Ini berlaku untuk syarikat secara keseluruhan (anda mempercayai syarikat), dan ini berlaku untuk pekerja syarikat: anda percaya bahawa tidak ada individu yang berniat jahat yang menjadi sebahagian daripada pasukan syarikat dan mempunyai akses ke data anda.

Sistem kepercayaan ini juga bermaksud bahawa pengguna tidak mempunyai kawalan ke atas data sendiri, dan sebaliknya, menyerahkan kawalan ini kepada pihak ketiga (syarikat, bank atau perkhidmatan), bahawa dia memutuskan untuk cukup percaya untuk digunakan (pasar dalam talian , atau bahawa masyarakat sangat mendorongnya untuk menggunakan (bank).

Apa itu blockchain?

Dalam dua perkataan, blockchain adalah pangkalan data desentralisasi yang juga rangkaian.

Apa maksudnya?

Sistem tradisional pada dasarnya terdiri dari 2 entiti: pelanggan pengguna (penyemak imbas komputer dan internet atau aplikasi yang disambungkan), dan pelayan / pangkalan data laman web yang berkomunikasi dengan pelanggan.

Dan jika 10 000 pengguna menyambung ke laman web yang sama, anda masih mempunyai, 10 000 pelanggan di satu sisi, dan 1 pangkalan data di sisi lain (atau koleksi banyak pangkalan data ketika laman web itu besar, tetapi mereka masih sama dengan satu pangkalan data terpusat pada akhir). Dan maklumat (data) bergerak dalam 2 cara binari: dari klien ke pelayan, atau dari pelayan ke pelanggan.

Sekarang bayangkan bahawa laman web tersebut tidak memiliki pangkalan data peribadi, dan sebaliknya, setiap daripada 10 000 pelanggan, selain menjadi pelanggan (pengguna), juga memiliki salinan pangkalan data yang serupa.

Bayangkan bahawa jika penggodam bersembunyi di dalam 10 000 pengguna ini dan ingin dengan sengaja menghapus atau menambah atau mengedit maklumat dalam pangkalan data dengan keuntungannya sendiri (contohnya: tambahkan pemindahan wang dari akaun pengguna mangsa ke akaunnya sendiri), miliknya salinannya sendiri akan menjadi berbeza dengan salinan 9999 yang lain, jadi salinan pangkalan datanya akan ditolak secara automatik dan percubaan penipuannya juga akan ditolak.

Bayangkan juga bahawa pangkalan data tidak lagi dibuat dari baris dan baris dan entri, di mana anda boleh mengedit entri, seperti dalam pangkalan data tradisional, tetapi sekumpulan maklumat yang sejajar dan menambah satu sama lain melalui masa, dan yang pernah disahkan dan dimasukkan ke dalam barisan blok (rantai blok), tidak ada blok yang dapat diedit atau dipadamkan pada masa akan datang.

Akhirnya, bayangkan bahawa untuk menambahkan satu blok baru ke rantai untuk mengesahkannya, ia harus diterima secara mendatar, yang bermaksud ia harus disahkan oleh semua pengguna yang memiliki salinan pangkalan data (atau bilangan rawak yang mencukupi pengguna), dan juga secara menegak, yang bermaksud untuk disahkan sebagai blok 3456 rantai, ia harus memberikan bukti kriptografi rumit yang luar biasa, tanpanya ia tidak akan dapat menyekat blok 3455, dan tidak akan dapat ditambah ke rantai.

Ini, blockchain sebagai pangkalan data yang terdesentralisasi: pangkalan data kini dikongsi bersama oleh ribuan komputer, dan tidak ada satu baris yang dapat dihapus atau diubah dalam pangkalan data (pernah), dan tidak satu baris dapat ditambahkan tanpa memberikan bukti yang sangat spesifik dan setelah disahkan oleh ribuan komputer ini komputer yang juga akan memastikan ia sepadan secara menegak dengan blok sebelumnya. Hasilnya adalah bahawa penggodam yang memiliki kemampuan untuk memecahkan keselamatan pangkalan data terpusat dan mencuri kandungan sensitifnya, kini harus memecahkan halangan kriptografi yang sangat rumit tetapi juga memecahkan pintu kepada ribuan komputer pada masa yang sama, untuk mengubah setiap beribu-ribu salinan pangkalan data yang ada: inilah sebabnya mengapa blockchain dianggap hampir tidak dapat dipecahkan. Untuk mengetahui lebih mendalam mengenai perkara ini dan mengetahui tentang hash dan nonces,anda boleh menonton video yang sangat jelas dan menarik ini oleh Anders Brownworth di sini.

Dan blockchain sebagai rangkaianhanya bermaksud bahawa semua komputer ini memiliki salinan pangkalan data terdesentralisasi mereka sendiri, juga menjalankan aplikasi tertentu, berkat semuanya dihubungkan bersama, dan merupakan rangkaian besar. Setiap titik rangkaian ini, yang bermaksud setiap komputer yang memiliki salinan pangkalan data ini dan menjalankan aplikasi ini, disebut simpul, kerana, seperti dalam jaring atau web fizikal, ia berfungsi sebagai titik penghubung dan nod di mana beberapa baris bertemu. Dan berkat seni bina mendatar nod dan garis ini, di mana mana-mana nod hampir dihubungkan ke nod lain, maklumat (data) dapat bergerak, sekarang bukan hanya dengan cara binari dari pelayan ke pelanggan atau pelanggan ke pelayan, tetapi , kerana semua orang sekarang adalah pelanggan dan pelayan, dari mana-mana nod ke nod mana pun. Data ini boleh menjadi jenis maklumat yang anda bayangkan, dan struktur rangkaian inidi mana segala jenis maklumat boleh bergerak dari mana-mana nod ke nod lain, adalah blockchain sebagai rangkaian.

Kemudian, pengguna juga dapat menggunakan aplikasi yang berjalan di rangkaian ini tanpa menjalankan simpul sendiri, dan tanpa memiliki salinan pangkalan data mereka sendiri.

Apa itu Ethereum?

Di atas protokol blockchain, istilah Ethereum kedua-duanya merujuk kepada blockchain Ethereum dan lapisan aplikasi Ethereum yang berjalan di blockchain ini. Blockchain Ethereum adalah blockchain tertentu, yang bermaksud rangkaian tertentu yang dibuat daripada ribuan komputer yang bertindak sebagai nod Ethereum. Dan, berjalan di blockchain Ethereum, istilah Ethereum juga merujuk pada lapisan protokol aplikasi tambahan, yang dapat digunakan oleh pembangun untuk mengembangkan aplikasi mereka sendiri di rangkaian Ethereum.

Ethereum juga telah mempopularkan konsep kontrak pintar , yang menentukan peraturan antara 2 peserta, dan berkat transaksi tertentu berlaku ketika dan hanya ketika parameter yang diterima oleh kedua peserta dipenuhi, tanpa membenarkan salah satu dari 2 peserta mengubah syarat kontrak tanpa persetujuan pihak lain: yang merupakan jaminan ketelusan teknikal dan undang-undang. Kontrak boleh berbentuk kewangan, atau berlaku pada tahap lain. Pada masa yang sama, protokol Ethereum juga merangkumi tokennya sendiri, Ether (ETH).

Dengan kata lain, istilah blockchain mengacu pada jenis protokol dan proses tertentu antara komputer, dan pada satu rangkaian tertentu yang ada yang dibina berdasarkan protokol blockchain. Dan untuk mengembangkan aplikasi blockchain (kerana anda ingin aplikasi anda memanfaatkan kelebihan protokol blockchain seperti desentralisasi, keselamatan dan privasi), anda perlu membuat blockchain tertentu, dan anda perlu mengembangkan aplikasi di atasnya. Kedua-duanya adalah operasi yang rumit dan mahal, kerana ekosistem dan pembangunan blockchain masih merupakan sejenis "kognitif liar liar barat". Di barat liar yang liar ini, Ethereum datang untuk mengambil semua orang dengan tangan, dengan menyediakan blockchain yang berguna dan cekap, dan alat pengembangan tertentu untuk dibangunkan: bahasa pengaturcaraan yang diilhamkan oleh JavaScript yang disebut Solidity, dan kerangka pembangunan berdasarkan Soliditas, yang boleh digunakan oleh pembangun untuk mengembangkan dan menjalankan aplikasi mereka di blockchain Ethereum.

Sebab populariti Ethereum terletak pada ketahanan dan kualiti blockchain Ethereum, dalam pengembangan proses kontrak pintar, dan hakikat bahawa Ethereum sebagai lapisan aplikasi membolehkan pemaju mengembangkan apa sahaja jenis aplikasi yang mereka inginkan, melewatkan proses pembinaan blockchain, membuka pintu kepada dunia aplikasi berasaskan blockchain yang baru dengan kos pembangunan dan keluk pembelajaran yang dikurangkan. Ethereum sudah aktif (versi pertama Julai 2015) dan masih dalam pengembangan, dan banyak pemerhati menganggap ia mungkin membawa perubahan paradigma yang cukup besar, dan mengubah cara kita mengenali dunia dan berinteraksi dengan orang lain dengan cara yang sama internet telah mengubahnya menjadi pasangan beberapa dekad yang lalu. Ini juga merupakan sebahagian daripada budaya blockchain dan komputer untuk mengetahui bahawa Ethereum telah diasaskan oleh Vitalik Buterin muda.

B. OmiseGO

Apa masalah dunia nyata yang ingin diselesaikan oleh OmiseGO?

OmiseGO menangani 2 jenis masalah:

- Masalah atau fakta pertama ialah beratus-ratus juta orang di Asia, dan 2 bilion orang di seluruh dunia, tidak mempunyai bank . Mereka tidak mempunyai akses ke akaun bank, dan tidak dapat menggunakannya dalam kehidupan seharian mereka, baik dari jarak jauh mengirim atau menerima wang dengan mudah kecuali menggunakan penyelesaian yang mahal (yang sering menjadi masalah bagi pekerja imigran yang bertujuan mengirim wang kepada mereka keluarga). Sebaliknya, terutama Asia menunjukkan kadar penembusan internet yang luar biasa: banyak orang yang tidak mempunyai bank, tetapi semakin banyak orang yang berhubung.

OmiseGO ingin memberikan kepada orang-orang yang tidak mempunyai bank penyelesaian yang mudah dan terbuka yang membolehkan mereka memiliki, mengirim, menerima wang dalam bentuk tidak material, apa sahaja mata wang atau aset yang ingin mereka kirimkan, dan dengan kos minimum.

- Masalah kedua adalah apa yang ditakrifkan oleh OmiseGO sebagai « masalah koordinasi asas di antara pemproses pembayaran, gerbang dan institusi kewangan»: yang bermaksud bahawa dunia ekonomi dan kewangan penuh dengan rangkaian tertutup, di mana mungkin untuk mengirim wang ke dalam satu rangkaian, tetapi banyak lebih sukar atau mahal untuk menghantar wang atau nilai silang rangkaian.

OmiseGO ingin menyediakan pengguna dan pedagang dengan penyelesaian universal dan terdesentralisasi , menjadikannya mudah dan tanpa biaya untuk mengirim wang dari mana-mana rangkaian ke rangkaian mana pun, secara agnostik antara mata wang atau jenis aset, dan negara dan perundangan.

Sebagai kesan sampingan, rangkaian seperti itu yang dengan reka bentuk sama memungkinkan untuk menukar wang fiat (wang yang dikeluarkan oleh negara), cryptocurrency (wang digital yang dihasilkan komputer), pada aset atau nilai apa pun (mata kesetiaan) melalui rangkaian selamat blockchain, mudah digunakan dan dengan kos yang minimum, kemungkinan juga akan meningkatkan penggunaan cryptocurrency dalam kehidupan seharian orang.

Pelanggan apa yang menjadi sasaran OmiseGO?

OmiseGO mensasarkan 2 jenis pelanggan:

- Jenis pertama adalah pengguna individu , dan terutama pada awalnya di Asia Tenggara, untuk memberi mereka penyelesaian harian yang mudah yang dapat bertindak sebagai pengganti positif untuk akaun bank, yang membolehkan mereka menyimpan, mengirim, menerima wang, dengan mudah, selamat , dengan cepat dan dengan kos yang kecil, pada rangkaian terbuka, tanpa bergantung pada penerimaan bank, dan tanpa bergantung pada bank sebagai pihak ketiga amanah, yang memungkinkan mereka untuk menguasai autonomi kewangan mereka sendiri

- Jenis kedua adalah pedagang dan penyedia dompet, dan lebih umum Penyedia Pembayaran Elektronik (EPP), yang memungkinkan mereka untuk mencadangkan penyelesaian yang pelanggan mereka dapat menyimpan, mengirim, menerima dan menukar segala jenis nilai dari rangkaian ke rangkaian lain dengan lancar, memberikan mereka lebih banyak kebebasan daripada yang mereka ada sekarang, dan dengan kos yang jauh lebih kecil.

Apa itu bangunan OmiseGO?

OmiseGO sedang membina sistem desentralisasi penuh untuk membolehkan pertukaran nilai secara real time dan peer-to-peer pada blockchain berasaskan Ethereum , apa sahaja jenis nilainya (wang fiat, cryptocurrency, aset apa pun atau nilai yang boleh dihitung seperti jarak tempuh atau kesetiaan poin), dan secara agnostik di seluruh bidang perundangan.

- Sistem penuh ini akan berlaku di blockchain OmiseGO (rangkaian), dan akan merangkumi pada blockchain ini:

- Bursa Desentralisasi (DEX), mekanisme penyedia kecairan, rangkaian pesanan rumah penjelasan dan gerbang blockchain yang disokong aset

- Dompet OmiseGO

- Kit Pembangunan Perisian (SDK) dompet berlabel putih

- Token rangkaian OmiseGO sendiri: token OMG

Apakah blockchain OmiseGO?

OmiseGO sedang membina rangkaiannya sendiri, blockchain OmiseGO. Blockchain OmiseGO tidak akan dimiliki oleh syarikat OmiseGO sebagai miliknya sendiri, tetapi akan menjadi rangkaian terbuka dan tanpa izin milik semua yang menggunakannya. Operasi yang berlaku menggunakan produk OmiseGO (produk ini adalah DEX, dompet OmiseGO dan dompet atau aplikasi yang dibina dengan OmiseGO SDK) akan berlaku sebahagiannya pada blockchain OmiseGO, dan sebahagiannya pada blockchain Ethereum. Bagaimana operasi akan diedarkan antara 2 rangkaian ini dijelaskan di bawah dalam «Bagaimana Ethereum dan OmiseGO akan berinteraksi? ».

Apakah Bursa Desentralisasi (DEX)?

Untuk dapat mengirim dan menerima mata wang atau aset apa pun di rangkaian, blockchain OmiseGO akan merangkumi pertukaran terdesentralisasi (DEX) yang membolehkan nilai diperdagangkan dalam masa nyata untuk nilai lain.

Dengan cara ini, Penyedia Pembayaran Elektronik yang menggunakan rangkaian OmiseGO dapat membolehkan pelanggan mereka mengirim dan menerima pembayaran bukan hanya di dalam rangkaian EPP sendiri, tetapi juga rangkaian silang : blockchain OmiseGO tidak hanya akan bertindak sebagai blockchain itu sendiri, tetapi juga sebagai hub untuk yang mana rantai blok lain dapat disambungkan, dan yang dapat dihubungkan dengan rantaian blok lain, melanggar batas tradisional antara pelbagai saluran pembayaran. Dengan kata lain, OmiseGO akan membenarkan pertukaran eWallet , sementara blockchain OmiseGO akan menyimpan lejar setiap baki perkhidmatan eWallet semasa.

Blockchain OmiseGO juga akan merangkumi buku pesanan dan mesin perdagangan yang terdesentralisasi. Salib langsung antara pelbagai mata wang fiat eWallet sendiri mungkin terlalu banyak untuk diperlakukan dengan cukup pantas menggunakan blockchain: inilah sebabnya dijangkakan bahawa EPP akan mengadakan kumpulan kecairan tertentu untuk pemindahan sejumlah kecil untuk tujuan mereka yang paling popular. Dan untuk pemindahan jumlah yang lebih tinggi, itulah tujuan sebenar dan kelebihan rangkaian OmiseGO, untuk mewujudkan pasaran cair dan membolehkan perdagangan dan pemindahan cepat, beberapa ETH akan terikat dengan kontrak pintar di rantai OmiseGO (atau Bitcoin- seperti token akan disatukan ke rumah penjelasan berikat), yang akan membolehkan sebarang fiat atau cryptocurrency diperdagangkan dengan ETH.

Ini bermaksud, misalnya, jika A ingin mengirim yen ke B, tetapi B ingin menerima dolar, A akan mengirim yen, yen akan diperdagangkan untuk ETH, dan kemudian ETH akan diperdagangkan untuk dolar, dan dolar akan tiba hingga B.

Walau bagaimanapun, menggunakan ETH sebagai mata wang rujukan untuk perdagangan tidak wajib, tetapi akan lebih cekap dan lebih cepat menggunakan cryptocurrency sebagai mata wang rujukan pasangan.

Untuk skala rangkaian, dan untuk mengelakkan kolam kecairan untuk membuat pemusatan (kolam kecairan adalah liquidities diberikan oleh pengguna kepada rangkaian, untuk mewujudkan satu rangkaian cecair dan dagangan cepat, jadi jika pengguna memiliki sejumlah besar kecairan, mereka boleh datang untuk mengambil terlalu banyak kuasa pada rangkaian), pembinaan gaya Lightning Network, yang disebut Plasma dan sedang dalam pembangunan, akan memungkinkan untuk memuatkan banyak operasi di luar rangkaian: setiap penyedia pembayaran elektronik (EPP) akan menyiapkan saluran ke ETH kontrak pintar untuk pemindahan kecil, yang memungkinkannya untuk menyediakan kecairan ke rangkaian terpusat di luar rantai sendiri, tanpa membanjiri rangkaian blockchain desentralisasi OmiseGO dengan jumlah transaksi kecil yang terlalu tinggi.

Akhirnya harus ditunjukkan bahawa rangkaian OmiseGO tidak dirancang dengan tujuan untuk menjadi rangkaian bernilai rendah dengan volume tinggi, untuk menangani jumlah transaksi mikro yang sangat tinggi, tetapi dengan tujuan untuk menjadi « pertukaran nilai tinggi yang unggul dan platform penyelesaian ».

Apakah dompet OmiseGO?

Dompet pada dasarnya adalah aplikasi yang boleh digunakan untuk menyimpan, menghantar, menerima wang dan nilai aset.

Pada blockchain OmiseGO, dan juga pada pelbagai projek blockchain, dompet, ketika dibuka (iaitu ketika aplikasi dilancarkan) juga yang menjadikan komputer anda simpul dari blockchain. Cara lain untuk mengatakannya, adalah bahawa blockchain adalah rangkaian dompet terbuka, yang berjalan di komputer.

Apakah SDK dompet label putih itu?

SDK adalah Kit Pengembangan Perisian, juga disebut kerangka pengaturcaraan . Sekiranya anda mengetahui mengenai React, Angular, Ruby on Rails, ini juga kerangka kerja. SDK adalah sekumpulan fungsi pengaturcaraan yang telah ditentukan untuk koleksi tujuan tertentu, yang membolehkan pemaju mengembangkan aplikasi dengan cara yang lebih cepat dan efisien daripada jika mereka harus membuat kod semuanya dari awal. Sebagai contoh, SDK menyediakan fungsi "lakukan-ini" tertentu: di belakang fungsi ini terdapat 1000 baris kod, yang tidak perlu ditulis oleh pengaturcara yang menggunakan SDK, kerana dia hanya akan menggunakan arahan "lakukan-ini" SDK . SDK menyediakan banyak fungsi "lakukan-ini", masing-masing menjimatkan masa dan kos kepada pemaju dan syarikat.

SDK dompet label putih yang dibina oleh OmiseGO akan, seperti namanya, menjadi kerangka kerja bagi pemaju dan syarikat untuk mengembangkan dompet dengan cepat dan cekap untuk pelanggan mereka sendiri, dan tanpa ada reka bentuk wajib atau sebutan OmiseGO pada produk akhir, sebagaimana SDK hanya menjadi satu set fungsi pengaturcaraan (banyak "lakukan-ini"). Mana-mana pemaju boleh mengembangkan dan merancang produknya sendiri, hanya menggunakan SDK untuk mempercepat proses, menjimatkan wang dan masa, dan mengelakkan proses menyakitkan untuk membina blockchain sendiri dan keluk pembelajaran yang menyakitkan untuk memahami sepenuhnya model blockchain yang kompleks.

SDK dompet label putih OmiseGO akan digunakan secara percuma untuk semua orang, dan setiap transaksi yang berlaku melalui aplikasi yang dikembangkan dengan SDK, secara automatik akan berlaku di blockchain OmiseGO .

Pernyataan OmiseGO adalah bahawa pemain utama yang sudah ada akan mempunyai minat untuk mengembangkan blockchain dan dompet mereka sendiri, tetapi terdapat banyak penyedia dompet bersaiz sederhana dan kecil yang akan segera hadir di pasaran pemindahan kewangan dan nilai, yang akan sangat memberi manfaat SDK OmiseGO. Ini juga akan mempercepat penggunaan dompet berasaskan blockchain dan blockchain oleh khalayak ramai.

Apakah penggunaan token OMG?

Aplikasi dompet OmiseGO bukan sahaja berfungsi sebagai cara untuk menghantar dan menerima wang.

Dalam blockchain, ketika transaksi berlaku (misalnya, A ingin mengirim wang ke B), transaksi tersebut disertakan dalam «blok», koleksi transaksi, dan agar blok itu sah dan ditambahkan ke rantai blok , ia mesti disahkan oleh pelaku rangkaian, dengan kata lain, oleh node, dengan kata lain, oleh komputer yang mempunyai dompetnya terbuka.

Tetapi tidak cukup untuk membuka dompet: jika dompet anda kosong, anda tidak akan dapat mengesahkan sebarang blok. Jadi bagaimana ia berfungsi?

Dengan menyimpan sejumlah token OMG di dompet anda, anda mempunyai hak untuk mengesahkan blok . (Sebagai catatan sampingan, untuk meningkatkan keamanan rangkaian, diperlukan pengesah OMG juga menjalankan simpul penuh rangkaian Ethereum, yang berfungsi menggunakan proses pengesahan yang sama.)

Sekarang, mengapa anda mahu mempunyai hak itu?

Kerana blockchain OmiseGO akan berfungsi melalui sistem Proof of Stake (PoS), yang bermaksud bahawa setiap transaksi yang berlaku pada blockchain OmiseGO akan menghasilkan sedikit bayaran (yang mana jumlahnya masih belum ditentukan), dan banyak transaksi akan menghasilkan banyak biaya kecil . Sekiranya jumlah urus niaga mencukupi, sejumlah besar yuran kecil dapat berubah menjadi jumlah global yang sangat penting. Menyimpan token anda di dompet anda disebut menyimpannya, dan sistem Proof of Stake bermaksud:

- Bayaran yang dihasilkan oleh rangkaian akan diedarkan di antara pemegang token (stakers).

- lebih banyak duit syiling yang anda pegangan (lebih banyak duit syiling yang anda pegang di dompet anda), lebih yuran yang anda akan menerima berkadaran kepada stakers lain. Staker dengan 2000 OMG di dompetnya akan menerima dua kali ganda jumlah yang diterima oleh staker dengan 1000 OMG.

- Sekiranya anda tersalah menggunakan rangkaian (menipu dengan cara apa pun, mungkin untuk kepentingan anda sendiri), semua token yang anda pasang akan dibakar , yang bermaksud musnah, yang bermaksud: anda kehilangan wang. Anda kehilangan jumlah yang telah anda bayar untuk memperoleh token OMG ini, anda kehilangan nilai yang mereka miliki pada masa ini, dan tentu saja anda kehilangan kemampuan untuk menerima bayaran dari rangkaian tersebut.

Oleh itu, mengapa anda dibayar lebih banyak sekiranya anda mempertaruhkan lebih banyak duit syiling, adalah kerana anda mengambil risiko lebih besar, sekiranya anda ingin menyerang sistem ini, dan oleh itu anda dianggap tidak akan mahu menyerangnya: token tersebut bertindak sebagai bon . Semakin banyak anda mempertaruhkan, semakin banyak kerugian yang anda dapat jika menipu, jadi semakin banyak anda boleh dianggap sebagai simpul yang boleh dipercayai, dan semakin banyak pampasan kewangan yang anda terima untuk aktiviti pengesahan blok anda.

Tetapi jika anda mengetahui sistem Proof of Work (PoW), yang digunakan untuk Bitcoin, dan pada masa ini juga di Ethereum sebelum sistem Proof of Stake mereka siap, perlu diketahui bahawa berlawanan dengan Proof of Work, dalam Proof of Stake protokol, mengetahui node apa (pengguna apa) mengesahkan blok, tidak mempunyai pengaruh pada siapa yang menerima bayaran. Hanya jumlah duit syiling yang menjadi kepentingan. (Yang juga menjadikan sistem Proof of Stake sebagai sistem ekologi yang jauh lebih murah daripada sistem Proof of Work, di mana setiap mesin menghabiskan sejumlah besar tenaga untuk bersaing menjadi sistem yang akan mengesahkan transaksi.)

Ini insentif ekonomi adalah sebab mengapa lebih transaksi yang akan berlaku pada rangkaian OmiseGO, pendapatan lebih pasif akan datang kepada pemegang OMG, dan sebagainya nilai lebih token OMG akan ambil.

Selain itu, token OMG akan dapat digunakan sebagai token pembayaran dengan pedagang menerimanya.

C. Interaksi dengan projek lain

Bagaimana Ethereum dan OmiseGO akan berinteraksi?

Seperti yang dinyatakan di atas, OmiseGO sedang membina blockchain sendiri, tetapi sebenarnya, tidak setiap operasi akan berlaku pada blockchain OmiseGO: semua yang termasuk dalam peraturan OMG untuk menentukan wang mana dan ke mana pesanan perdagangan dilaksanakan dengan cara apa, berlaku pada Blockchain OmiseGO, tetapi penghantaran terakhir berlaku pada blockchain Ethereum. Dikatakan berbeza, setiap operasi penentuan (penjelasan dan penyelesaian) berlaku di rantai OmiseGO, sementara pemindahan wang akhir sebenarnya diserahkan kepada blockchain Ethereum.

Apa itu Plasma?

Walaupun blockchain mempunyai banyak aspek positif berbanding model pangkalan data terpusat tradisional, ia masih mempunyai masalah skalabilitas yang perlu diselesaikan: tidak terlalu banyak transaksi yang dapat terjadi dengan cepat pada masa yang sama. Plasma adalah penyelesaian yang dikembangkan bersama oleh Joseph Poon dan Vitalik Buterin, kedua-duanya penasihat utama projek OmiseGO, yang memungkinkan skalabilitas yang melampau, berpotensi berbilion-bilion kemas kini negeri sesaat, «keadaan» menjadi semacam «gambaran keadaan data» . Dalam bahasa Inggeris biasa, ini memungkinkan untuk menangani dengan cepat jumlah transaksi yang sangat tinggi , menjadikan kecekapan rangkaian OmiseGO setanding dengan kecekapan rangkaian Visa.

OmiseGO akan menjadi projek pertama yang menerapkan teknologi Plasma, tetapi ketika Plasma sedang dikembangkan, perlu diperhatikan bahawa OmiseGO akan dapat memulai tanpa menggunakan Plasma pada awalnya, dan akan menggunakan Jaringan Cosmos untuk tujuan yang sama dengan perantaraan skalabiliti pada fasa pertama, di mana rangkaian OmiseGO belum lagi terbuka sepenuhnya (lihat di bawah "Apakah peta jalan OmiseGO?" untuk perinciannya).

3) Rakan kongsi dan pelabur

A. Negara dan Bank

1. Thailand

Omise adalah syarikat yang diimplan Thailand, dan secara semula jadi banyak perkara berlaku antara Thailand dan 2016 Digital Start-up tahun ini.

- Pertama, penting untuk menekankan bahawa Kementerian Kewangan Thailand telah melancarkan rancangan induk e-pembayaran nasional untuk mempromosikan pembayaran elektronik, dengan tujuan untuk mewujudkan masyarakat tanpa tunai . Hanya spekulasi sampai sekarang untuk berfikir bahawa ini berkaitan dengan fakta bahawa Omise dan Vitalik Buterin mengadakan pertemuan dengan Bank Pusat Thailand , tetapi sama ada ia dikaitkan atau tidak dan bagaimana, yang penting adalah negara implantasi utama Omise dan OmiseGO telah mengumumkan tujuan ini, bahawa OmiseGO dapat menjadi penyedia penyelesaian yang sangat baik dalam perspektif ini, dan bahawa Kementerian Thailand dan syarikat itu kelihatannya sangat baik.

Dan, pada tahap yang lebih konkrit, Kementerian Kewangan Thailand berjaya melancarkan penggunaan teknologi FacePay Omise , yang memungkinkan pembayaran dengan pengecaman wajah.

- Thailand juga telah meluncurkan PromptPay , sistem pembayaran mudah alih antara bank baru "untuk memungkinkan pemindahan wang" antara akaun dari bank yang berlainan dengan solusi "lebih murah dan lebih mudah daripada yang ditawarkan oleh bank konvensional". Kebenaran untuk menyertai PromptPay diberikan oleh Kementerian Kewangan, dan salah satu dari dua konsortium bank yang menerima kebenaran ini adalah Sistem Pembayaran Alliance Thai, yang merangkumi Bank Ayudhya (biasanya disebut sebagai Krungsri), yang baru-baru ini menghasilkan 30 juta pelaburan strategik dolar dalam OmiseGO .

Perlu diingatkan bahawa «pelaburan strategik» yang dibuat oleh syarikat A menjadi syarikat B, berbeza dengan «pelaburan» biasa. Pelaburan biasa bermaksud syarikat A menjangkakan pertumbuhan syarikat B, dan menjangka akan menerima dividen dari pertumbuhan ini. Tetapi pelaburan yang strategik bermaksud syarikat A mengharapkan pertumbuhan peribadi, sebagai syarikat, dari pertumbuhan syarikat B. Yang bermaksud di sini bahawa Bank Ayudhya melabur dalam OmiseGO kerana Bank of Ayudhya menjangkakan bahawa, berkat OmiseGO, Bank of Ayudhya sendiri akan berkembang.

Oleh itu, pada masa ini juga masih spekulasi tetapi spekulasi yang bermakna, untuk menjangkakan bahawa Bank of Ayudhya, yang memiliki kapitalisasi pasaran 7 miliar dolar (lihat tinjauan Forbes di sini), dapat memberikan pengguna mereka aplikasi kewangan berjalan di masa depan di rangkaian OmiseGO. Dan sekali lagi, sebarang transaksi yang berlaku di rangkaian OmiseGO, misalnya melalui aplikasi yang diberikan oleh bank kepada pelanggannya, akan menghasilkan bayaran yang akan dibagikan antara pemegang syiling OMG.

Ini juga dapat diperhatikan, walaupun memiliki dampak yang kurang berpotensi, bahawa 4 bank lain yang merupakan Sistem Pembayaran Thai Alliance yang diberi kuasa untuk bergabung dengan sistem PromptPay antara bank, semuanya juga disokong oleh sistem pembayaran dalam talian Omise semasa.

2. Jepun

Dengan Thailand, Jepun adalah negara utama penanaman Omise dan sekarang OmiseGO, sebagai CEO dan COO masing-masing adalah orang Jepun (Jun Hasegawa) dan Thai (Donnie Harinsut). Dan seperti Thailand, Jepun sangat mempertimbangkan untuk beralih ke masyarakat yang lebih tanpa tunai, dan terutama melancarkan mata wang digital sebelum Sukan Olimpik 2020. Tetapi ada maklumat yang lebih konkrit:

- Krungsri Bank of Ayudhya, pelabur OMG strategik, tergolong dalam kumpulan kewangan terbesar Jepun, Mitsubishi UFJ, juga disebut sebagai MUFG . (J dan G bukan kesalahan ketik.) MUFG memegang aset sekitar 2.4 trilion USD, menjadikannya bank ke-5 terbesar di dunia dengan jumlah aset, dan syarikat induk bank kedua terbesar di dunia dengan deposit 1.8 trilion USD.

- SMBC , bank kedua terbesar di Jepun, adalah pelabur awal di OmiseGO.

- OmiseGO bekerjasama dengan Credit Saison , syarikat kad kredit ketiga terbesar di Jepun, yang berafiliasi dengan Mizuho , bank ketiga terbesar di Jepun.

3. Singapura dan Thailand

Menurut artikel Bloomberg, «Singapura dan Thailand sedang dalam perbincangan mengenai menghubungkan sistem pembayaran digital nasional mereka untuk menjalin pakatan serantau yang belum pernah terjadi sebelumnya, ketika para pejabat meningkatkan upaya untuk mengekang penggunaan wang tunai. Link akan membawa bersama-sama platform digital-pembayaran negara pertama di Asia Tenggara, Singapura PayNow dan Thailand PromptPay berkata Naphongthawat Phothikit, pengarah dasar sistem pembayaran di Bank of Thailand. »

Seperti disebutkan di atas, PromptPay adalah sistem pembayaran mudah alih antara bank Thailand melalui bank-bank terpilih yang terpilih, termasuk Krungsri Bank of Ayudhya, yang baru-baru ini membuat pelaburan strategik 30 juta dolar ini di OmiseGO.

B. Rakan kongsi dan pelabur swasta

1. Wang Sebenar

- Di Thailand, 3 perkhidmatan e-pembayaran terbesar adalah Paysbuy, AIS (mPAY) dan TrueMoney. Omise baru-baru ini memperoleh Paysbuy, dan TrueMoney adalah rakan kongsi dan pemegang saham OmiseGO.

Dokumen OmiseGO Crowdsale berbunyi: “Dengan berintegrasi dengan OmiseGO, pelanggan akhir dompet digital TrueMoney akan dapat melakukan pemindahan wang kos rendah waktu nyata, pengiriman wang lintas batas, pembayaran runcit, dan pembayaran tagihan. Mereka juga dapat berinteraksi dengan penyedia dompet digital lain ("jenama") yang melanggan rangkaian OmiseGO. "

Apa itu TrueMoney:

- TrueMoney adalah jenama teknologi kewangan yang menyediakan perkhidmatan e-pembayaran di Asia Tenggara (SEA), dan menjadikan Google dan Alipay sebagai platform pembayaran rakan kongsi. Mereka mempunyai pejabat di Thailand, Vietnam, Kemboja, Myanmar, Dunia dan Filipina, dan lesen untuk mengendalikan e-wang di hampir setiap negara Asia Tenggara. Di Thailand, platform ini merangkumi TrueMoney Wallet, WeCard with MasterCard , TrueMoney Cash Card, Kiosk, Express, Payment Gateway dan Remittance.

- TrueMoney juga dihubungkan ke sistem pembayaran mudah alih antara bank Thailand PromptPay yang dijelaskan di atas, melalui Siam Commercial Bank (SCB). Berkat perkongsian TrueMoney / SCB ini, "lebih banyak orang awam dapat menikmati akses mudah ke perkhidmatan kewangan melalui PromptPay, yang hingga kini hanya tersedia melalui akaun bank", dan SCB akan membenarkan 3 juta pelanggan TrueMoney untuk mengenakan bayaran kepada mereka PromptPay eWallet melalui perkhidmatan SCB: SCB Easy App, SCB Easy Net dan ATMS.

- Ditubuhkan pada tahun 2003, TrueMoney kini tergolong dalam Ascend Group yang berpangkalan di Thailand , yang merupakan spin-off dari True Corporation dan juga milik CP Group yang berpangkalan di Thailand , yang merupakan, di Thailand, pengendali tunggal lebih dari 9000 dari 7/11 kedai yang membenarkan penggunaan TrueMoney. Sekali lagi, masih ada spekulasi tetapi spekulasi yang bermakna, untuk menganggap bahawa rakan OmiseGO TrueMoney mungkin, pada satu ketika, memberikan banyak kemudahan kepada pengguna mereka dengan memanfaatkan teknologi OmiseGO dan menjana yuran di rangkaian OmiseGO.

- Ant Financial , syarikat China yang memiliki gergasi pembayaran digital China, Alipay , dan tergolong dalam Kumpulan Alibaba , baru-baru ini melabur dalam Ascend Money dari Ascend Group, yang menurut kata-kata CEO OmiseGO Jun sendiri, «pelabur / rakan kongsi [OmiseGO's] penyokong ».

Alipay sudah mengira lebih dari 500 juta pengguna, mula mensasarkan AS, dan telah berjaya sehingga 1 bilion transaksi sehari.

2. Mac Donald's Thailand

OmiseGO telah mengumumkan hubungan rasmi dengan Mac Donald's Thailand. Belum ada butiran lebih lanjut yang diberikan, tetapi ini mungkin bermaksud bahawa pelanggan Mac Donald akan dapat membayar pesanan mereka menggunakan dompet OmiseGO di restoran Thailand.

3. Percetakan Toppan

OmiseGO bekerjasama dengan Toppan Printing untuk mulai menawarkan jenis iklan dan proses pembelian baru, berkat pengimbasan kod QR pada media periklanan, misalnya majalah, secara automatik akan memungkinkan pelanggan memesan produk yang diiklankan.

4. Otak Global

OmiseGO merancang untuk melancarkan program akselerator bekerjasama dengan firma teroka Global Brain yang berpangkalan di Jepun, serta beberapa makmal blockchain.

5. Fasa perbincangan: Greylock Partners

OmiseGO baru-baru ini bertemu dengan Greylock Partners, sebuah syarikat modal teroka Silicon Valley yang mengurus $ 3.5 bilion USD, dan bekerjasama dengan syarikat seperti Facebook, Instagram, AirBnB, dan Coinbase.

C. Pengguna OmiseGO

Hubii Network , pasaran kandungan terdesentralisasi yang berjumlah 50 juta pengguna, mengumumkan mereka telah memilih OmiseGO sebagai penyelesaian yang jelas untuk sistem pembayaran mereka.

4) Masa depan

A. Masa depan OmiseGO

Apa yang akan berlaku antara Omise dan OmiseGO?

Akhirnya, semua urus niaga yang menggunakan penyelesaian Omise off-blockchain yang asal akan berpindah ke blockchain OmiseGO.

Apakah peta jalan OmiseGO?

Seperti yang dijelaskan di atas, OmiseGO bukan satu aplikasi atau perkhidmatan tetapi keseluruhan projek, yang telah dibahagikan kepada 3 lapisan, yang akan dikembangkan dari masa ke masa dari yang paling penting hingga yang paling canggih. OmiseGO telah mula menerbitkan catatan blog yang menerangkan peta jalan mereka mengikut syarat permainan Go.

- Lapisan 1: Lapisan Penerimaan Pembayaran Omise.

Rangkaian Omise sudah menerima pembayaran.

Langkah seterusnya untuk menyelesaikan Lapisan Penerimaan Pembayaran, adalah pelepasan SDK dompet label putih.

Prototaip SDK akan dirilis untuk pengujian pada Q4 2017, dan peluncuran umum dirancang untuk Q1 2018.

- Lapisan 2: Rangkaian OmiseGO Decentralized Exchange (DEX)

Pelepasan blockchain awam, termasuk enjin DEX dan membenarkan penembusan melalui sistem Proof of Stake, dirancang untuk Q2 2018. Sehingga itu, dan sehingga pelepasan Plasma, persekitaran skalabiliti antara akan ditetapkan, terhad pada rangkaian Omise (tidak keseluruhan OmiseGO awam), menggunakan Rangkaian Cosmos. Ini akan memperkenalkan stakers OMG ke protokol PoS dan sudah membolehkan mereka mengesahkan transaksi. Ini sepatutnya berlaku pada Q4 2017,

- Lapisan 3: Titik sentuh Cash-in / cash-out yang tidak terpusat

Lapisan ini akan membolehkan pengguna mendigitalkan tunai fizikal menjadi mata wang digital (cash-in), dan mengubah mata wang digital menjadi wang tunai yang dapat mereka tarik (cash-out). Penyelesaian untuk ini akan dinyatakan pada akhir tahun 2017, dan tarikh pelepasannya belum diumumkan.

- Horizon: DEX serasi rentas rantai berskala besar dan rangkaian tanpa izin yang membolehkan pembayaran dan pemindahan

Keadaan akhir rangkaian OmiseGO akan memerlukan pelepasan Plasma, yang tarikhnya belum diumumkan.

B. Mengapa melabur dalam OmiseGO

Pertama, mesti ditekankan sekali lagi bahawa penulis ulasan ini sama sekali tidak berhak memberikan nasihat pelaburan kepada sesiapa sahaja . Pelaburan selalu sangat berisiko, dan pelaburan di dunia kripto lebih berisiko. Oleh itu, seperti dalam projek lain, melabur dalam OmiseGO adalah risiko , dan jika anda memutuskan untuk mengambil risiko ini, anda tidak boleh melabur lebih banyak daripada yang anda mampu untuk kehilangan sepenuhnya. Dan tidak ada perkara yang ditulis dalam ulasan ini yang menolak kenyataan ini, bahawa anda tidak boleh lupa jika anda mempertimbangkan untuk memasukkan wang ke dalam OMG atau ke projek lain.

Ini mengatakan, model perniagaan pelabur adalah bergantung pada idea bahawa rangkaian OmiseGO akan menangani jumlah urus niaga yang sangat tinggi, bahawa transaksi ini akan menghasilkan jumlah yuran yang sangat tinggi, dan bahawa, yuran ini akan diedarkan kepada pihak OMG, semakin banyak OMG yang akan anda pegang dan pegang, semakin banyak jumlah yang akan anda terima setiap tahun, yang, jika projek itu menepati janjinya, dapat berubah menjadi pendapatan pasif yang sangat menguntungkan.

Terdapat 2 sebab utama untuk mempercayai bahawa rangkaian OmiseGO akan menangani jumlah transaksi yang sangat tinggi:

1 - Kerjasama

Perkongsian yang dinyatakan di bawah antara OmiseGO dan bank atau syarikat swasta menunjukkan bahawa berpotensi berjuta-juta pengguna atau lebih dapat menggunakan aplikasi kewangan yang berjalan di rangkaian OmiseGO, dan menghasilkan sejumlah besar yuran (walaupun masing-masing sangat rendah) untuk dikongsi antara OMG stakers.

2 - SDK

OmiseGO menyediakan kerangka pengaturcaraan yang dapat digunakan oleh mana-mana syarikat atau bank untuk membuat aplikasi kewangannya sendiri (atau pertukaran nilai selain nilai kewangan) untuk pasarannya sendiri dan penggunanya sendiri, dan aplikasi ini yang dibuat dengan SDK OmiseGO juga akan berjalan rangkaian OmiseGO, dan juga menghasilkan sejumlah yuran yang tinggi. Dan sekali lagi, kerangka pengaturcaraan tidak akan memaksa syarikat-syarikat yang menggunakannya untuk memiliki logo OmiseGO pada aplikasi mereka, atau kewajiban grafik apa pun. SDK hanya akan menjadi koleksi fungsi terprogram tertentu, untuk: menjimatkan masa dan kos pengembangan blockchain, dengan menggunakan blockchain OmiseGO yang dipercayai, dan dengan menggunakan Kit Pembangunan Perisian OmiseGO yang dipercayai.

Dengan kata lain, SDK OmiseGO dapat dilihat sebagai pintu masuk percuma dan mudah untuk teknologi blockchain dan potensi aplikasi kewangannya , sebagai balasan bahawa mana - mana syarikat atau institusi yang menggunakannya, akan menjadi rakan kongsi OmiseGO : jika syarikat C menyediakan penggunanya dengan dompet dan aplikasinya dikembangkan dengan OmiseGO Software Development Kit, dan mempunyai basis pengguna 10 000 atau 1 juta orang, sebaik sahaja mereka melakukan transaksi menggunakan aplikasi yang disediakan oleh syarikat C, 10 000 atau 1 juta orang ini menjadi pengguna rangkaian OmiseGO .

Oleh itu, 10 000 atau 1 juta orang ini, dikalikan dengan jumlah syarikat, bank atau perkhidmatan yang akan menggunakan OmiseGO SDK, menjana yuran di rangkaian OmiseGO, yang diedarkan di antara para pelabur OmiseGO, yang dinamakan stakers atau pemegang syiling.

5) Soalan Lazim

Berapakah jumlah yuran rangkaian?

Itu belum diputuskan, kecuali Ketua Pegawai Eksekutif Jun mengatakan dalam pos bahawa mereka harus cukup tinggi untuk mewakili insentif yang nyata bagi para pemangku kepentingan dan dengan itu mengamankan rangkaian dengan jumlah nod yang mencukupi, dan cukup rendah untuk menjadikannya manfaat nyata bagi pengguna dan syarikat untuk menggunakan rangkaian OmiseGO.

Berapakah jumlah minimum syiling OMG yang diperlukan untuk meletakkan?

Maklumat ini belum dikeluarkan.

Adakah OMG adalah token ERC20?

Ya.

Adakah token OMG akan diganti dengan token lain pada masa akan datang?

Tidak. Beberapa projek lain telah menggantikan token asalnya dengan token kedua pada tahap perkembangannya, tetapi OmiseGO tidak akan melakukannya. OMG yang anda miliki sekarang akan menjadi OMG yang anda miliki pada masa akan datang, tidak akan ada perubahan token.

Di mana untuk menyimpan token OMG?

Mana-mana dompet yang sesuai dengan ERC20. Penyelesaian yang popular adalah www.myetherwallet.com (berhati-hatilah untuk menaip URL yang betul kerana salinan cermin SCAM dari laman web ada), dan penyelesaian yang dianggap paling selamat adalah dompet perkakasan seperti Ledger atau Trezor. Perhatikan bahawa artikel ini tidak memberi anda jaminan mengenai keselamatan syiling anda jika anda menggunakan penyelesaian ini, tetapi hanya memaparkan beberapa penyelesaian yang biasa digunakan untuk tujuan maklumat.

Di mana untuk membeli OMG?

Anda boleh membeli OMG di bursa. Tidak setiap pertukaran menerima penduduk setiap negara, jadi anda harus memeriksa laman web apa yang boleh anda gunakan, dan juga memeriksa reputasi laman web di forum khusus. Buat masa ini anda perlu membeli Bitcoin, Litecoin atau Ether terlebih dahulu, dan kemudian menukarnya dengan OMG. Pertukaran yang popular untuk membeli OMG termasuk Bittrex, Binance atau Bitfinex. Pertukaran yang popular untuk membeli Bitcoin termasuk Kraken atau Coinbase. Tidak satu pun dari sebutan ini boleh dianggap sebagai nasihat dengan cara apa pun atau cadangan dalam bentuk apa pun. Seperti biasa semasa melakukan apa sahaja yang anda mahu lakukan dengan wang anda dan dengan komputer dan maklumat peribadi anda, berhati-hatilah dan buatlah penyelidikan anda sendiri . Dan ingat jangan pernahberikan kunci peribadi dompet anda kepada sesiapa sahaja atau ke laman web mana pun tanpa memeriksa tiga kali bahawa itu adalah penyedia dompet biasa anda, misalnya myetherwallet.com, dan memeriksa tiga kali URL: tambahkan URL selamat sekali untuk semua sebagai penanda buku di laman web anda penyemak imbas, dan jangan sekali- kali mengklik pautan dari laman web lain yang berpura-pura menghubungkan anda ke sana, walaupun kelihatan biasa Ingat bahawa dunia crypto penuh dengan percubaan penggodaman, dan bahawa mereka boleh berjaya apabila orang tidak cukup berhati-hati. Gembira tetapi berhati-hati.

Pautan:

Laman web Omise: //omise.co/

Laman web OmiseGO: //omg.omise.co/

Catatan: mana-mana laman web lain yang berpura-pura menjadi Omise atau OmiseGO adalah SCAM. Jangan melawatnya.

Twitter OmiseGO : //twitter.com/omise_go

Twitter Jun: //twitter.com/JUN_Omise

Jun's Medium: //medium.com/@jun_omise

Twitter Donnie Harinsut: //twitter.com/ruxperience

Twitter Joseph Poon: //twitter.com/jcp

Twitter Vitalik Buterin: //twitter.com/VitalikButerin

OmiseGO di Reddit : //www.reddit.com/r/omise_go/

OmiseGO on Slack: //omisego.slack.com/

Laman web Plasma: //plasma.io/

Laman web Cosmos Network: //cosmos.network/