Cara menyulitkan seluruh hidup anda dalam masa kurang dari satu jam

"Hanya paranoid yang bertahan." - Andy Grove

Kredit artis: "Terhubung dengan Masa Lalu" oleh Federico Uribe. 2012. Kabel elektrik pada kanvas.

Andy Grove adalah pelarian Hungary yang melarikan diri dari komunisme, belajar kejuruteraan, dan akhirnya memimpin revolusi komputer peribadi sebagai CEO Intel. Dia meninggal awal tahun ini di Silicon Valley setelah bertengkar lama dengan penyakit Parkinson.

Apabila salah satu orang yang paling berkuasa di dunia mendorong kita untuk menjadi paranoid, mungkin kita harus mendengar.

Dan Grove bukan satu-satunya orang kuat yang mengingatkan. Malah pengarah FBI - pegawai yang sama yang baru-baru ini membayar penggodam satu juta dolar untuk membuka kunci iPhone penembak - mendorong semua orang untuk menutup kamera web mereka.

Tetapi anda mematuhi undang-undang. Apa yang perlu anda risaukan? Sebagai semboyan program pengawasan Inggris mengingatkan kita, "Jika kamu tidak punya apa-apa untuk disembunyikan, kamu tidak perlu takut."

Warganegara yang patuh undang-undang mempunyai alasan untuk takut. Mereka mempunyai alasan untuk mengamankan peranti, fail mereka, dan komunikasi mereka dengan orang tersayang.

"Sekiranya seseorang memberi saya enam baris yang ditulis oleh tangan lelaki yang paling jujur, saya akan menjumpai sesuatu untuk menggantungnya." - Kardinal Richelieu pada tahun 164

Dalam artikel ini, saya akan menunjukkan kepada anda bagaimana anda dapat melindungi diri anda dengan memanfaatkan penyulitan canggih. Dalam satu sesi, anda dapat membuat langkah-langkah yang baik untuk menjamin privasi anda .

Keselamatan akal untuk semua orang

Untuk menjadi jelas, semua yang saya cadangkan di sini adalah 100% percuma dan 100% sah. Sekiranya anda bersusah payah mengunci pintu pada waktu malam, anda harus bersusah payah menggunakan penyulitan.

"Bersedia" - Moto Pengakap

Mari bersiap sedia.

Pertama, definisi pasangan. Apabila saya menggunakan istilah "penyerang", saya bermaksud ada orang yang cuba mengakses data anda yang belum anda beri kebenaran - sama ada penggodam, syarikat, atau bahkan pemerintah.

Dan apabila saya menggunakan istilah "peribadi" atau "selamat", maksud saya cukup. Kenyataannya adalah bahawa - selagi manusia terlibat - tidak ada sistem yang akan 100% peribadi atau 100% selamat.

Selagi telefon, komputer, dan akaun anda dilindungi dengan secukupnya, kandungannya akan tetap menjadi "gumpalan terenkripsi" dan tidak banyak orang - tidak kira seberapa kuatnya - dapat melakukannya.

Petua # 1: Gunakan pengesahan dua faktor pada peti masuk anda

Peti masuk anda adalah kunci kerangka hidup anda. Sekiranya penyerang mengompromikannya, mereka bukan sahaja dapat membaca e-mel anda, tetapi juga dapat menggunakannya untuk menetapkan semula kata laluan anda untuk apa sahaja. Ini termasuk akaun media sosial dan juga akaun bank.

Perkara paling mudah yang boleh anda lakukan untuk meningkatkan keselamatan peribadi anda adalah dengan menghidupkan pengesahan dua faktor pada peti masuk anda.

Pada asasnya, pengesahan dua faktor adalah lapisan keselamatan kedua semasa log masuk. Biasanya melibatkan penerimaan pesanan teks dengan kod khas setiap kali anda masuk ke akaun anda.

Pengesahan dua faktor mengurangkan kemungkinan peti masuk anda diretas.

Sekiranya anda menggunakan Gmail, anda harus mengaktifkan autentikasi dua faktor di sini.

Sekarang.

Serius.

Saya masih akan berada di sini apabila anda kembali.

Petua # 2: Enkripsi cakera keras anda

Kedua-dua Windows dan MacOS mempunyai enkripsi cakera penuh terbina dalam. Anda hanya perlu menghidupkannya.

Petua # 3: Hidupkan perlindungan kata laluan telefon anda

Pengenalan cap jari lebih baik daripada tidak ada, tetapi seringkali tidak mencukupi.

Pindaan kelima (terhadap penyalahgunaan diri) membolehkan anda merahsiakan kata laluan anda. Tetapi mahkamah boleh memaksa anda untuk membuka kunci telefon anda dengan cap ibu jari anda.

Anda juga tidak dapat menukar cap jari anda dengan tepat setelah penyerang mengetahuinya.

Penyerang biasanya akan mendapat 10 percubaan sebelum telefon anda akan menguncinya sepenuhnya. Oleh itu, jika kata laluan 4 digit anda adalah salah satu yang biasa, ubahlah.

1234 99991111 33330000 55551212 66667777 11221004 13132000 88884444 43212222 20016969 1010

Petua Pro : jika anda berkeras untuk membolehkan pengenalan cap jari untuk kemudahan, dan pernah ditangkap, matikan telefon anda dengan segera. Apabila pihak berkuasa menghidupkan semula telefon anda, mereka tidak dapat membukanya tanpa kata laluan anda.

Petua # 4: Gunakan kata laluan yang berbeza untuk setiap perkhidmatan.

Kata laluan sememangnya tidak selamat.

Mark Zuckerberg menggunakan kata laluan "dadada" di akaun LinkedInnya. Awal tahun ini, ketika penggodam melepaskan 117 juta kombinasi kata laluan e-mel, itu adalah antara mereka. Peretas kemudian dapat menggunakan e-mel dan kata laluannya untuk mendapatkan akses ke akaun Twitter dan Pinterestnya.

Oleh itu, jangan gunakan kata laluan yang sama lebih dari satu tempat.

Sudah tentu, mengingat banyak kata laluan adalah masalah, jadi gunakan pengurus kata laluan.

Petua # 5: Hantar pesanan teks peribadi dengan Isyarat

Signal adalah perkhidmatan pesanan popular yang mendapat skor sempurna dari Electronic Frontier Foundation. Anda boleh melakukan semua perkara yang biasanya anda lakukan melalui pesanan teks, seperti pesan kumpulan dan mengirim foto dan video. Kecuali bahawa semuanya disulitkan.

Isyarat percuma, sumber terbuka, dan tersedia di gedung aplikasi iOS dan Android. Saya dapat menyiapkannya dan mula menghantar mesej dengan selamat kepada rakan dan keluarga dalam masa kurang dari 5 minit.

Langkah # 1: Pasang Isyarat

Langkah # 2: Jemput rakan untuk memasangnya

Langkah # 3: Hantar mesej

Tahniah - anda kini boleh berbincang dengan rakan dan keluarga anda tentang apa sahaja yang anda mahukan, dan hampir mustahil bagi sesiapa sahaja untuk mengintip perbualan anda.

Anda juga boleh menggunakan Signal untuk membuat panggilan telefon yang selamat.

Petua # 6: Mod penyamaran penyemak imbas anda tidak cukup peribadi

Walaupun anda menggunakan "Mode Penyamaran" Chrome atau "Penjelajahan Peribadi" Firefox, pihak berikut masih dapat mengintai aktiviti rangkaian anda:

  • Penyedia perkhidmatan internet
  • Pentadbir sistem yang menjaga rangkaian di sekolah, tempat kerja, atau di mana sahaja anda berada dalam talian
  • Google, atau sesiapa sahaja yang membuat penyemak imbas anda

Internet Explorer, Safari, Opera, dan penyemak imbas lain tidak lagi bersifat peribadi.

Sekiranya anda mahukan penyemakan imbas peribadi yang berpatutan (tidak ada sistem yang selamat 100%), anda harus menggunakan Tor.

Petua # 7: Semak imbas secara peribadi dengan Tor

Tor adalah singkatan dari "The Onion Router" yang merujuk kepada penggunaan banyak lapisan seperti bawang untuk menutupi aktiviti rangkaian. Ia percuma, sumber terbuka dan mudah digunakan.

Langkah # 1: Muat turun Orbot

Langkah # 2: Muat turun penyemak imbas Orfox

Langkah # 3: Buka Orbot

Langkah # 4: Buka Orfox

Langkah # 5: Sahkan ia berfungsi

Lawati check.torproject.org untuk mengesahkan semuanya berfungsi. Tahniah - anda kini boleh menggunakan internet dengan tenang kerana sukar untuk mengesan anda.

Petua # 8: Cari secara tertutup

Sekiranya Tor tidak cukup sesuai untuk anda, sekurang-kurangnya anda boleh mencari secara peribadi menggunakan DuckDuckGo, mesin carian yang tidak mengesan anda.

DuckDuckGo tidak mempunyai ribuan tahun jurutera yang dicurahkan ke dalam enjin cariannya yang dimiliki oleh Google, tetapi ia mempunyai jalan pintas untuk mendapatkan carian Google yang disulitkan apabila anda memerlukannya. Anda hanya perlu awalan carian anda dengan! Google

Saya mendorong anda untuk membaca buku pakar keselamatan komputer Bruce Schneier "Data and Goliath: The Hidden Battles to Collect Your Data and Control Your World." Saya belajar banyak daripadanya, dan saya mendengarnya untuk kali kedua.

Data dan Goliath: Pertempuran Tersembunyi untuk Menangkap Data Anda dan Mengawal Dunia Anda

Edit keterangan amzn.to

Saya hanya menulis mengenai pengaturcaraan dan teknologi. Sekiranya anda mengikuti saya di Twitter, saya tidak akan membuang masa anda. ?