Cara Tetap Bermotivasi untuk Terus Belajar Kod

Sukar untuk terus termotivasi dan untuk terus belajar di dunia sekarang ini yang sentiasa berubah dalam teknologi, bahasa, dan kerangka kerja. Kita mungkin merasa terharu dengan banyaknya pilihan, dan sejauh mana lubang arnab turun.

Oleh itu, saya ingin berkongsi beberapa perkara yang saya lakukan untuk terus bermotivasi untuk terus belajar membuat kod, dan bagaimana saya terus menikmatinya dari hari ke hari, tahun demi tahun.

Inilah TLDR saya untuk mereka yang ingin melihatnya sekilas. Tetapi jika anda ingin mengetahui lebih lanjut, teruskan membaca!

  • Mulakan dengan memperuntukkan hanya 5 minit untuk belajar
  • Pecahkan sebarang pembelajaran ke bahagian yang lebih kecil yang boleh dicapai
  • Cukup pilih 1 perkara untuk dipelajari dan mulakan dengan segera
  • Nikmati proses belajar itu sendiri sebagai sebahagian daripada perjalanan
  • Ikuti rutin dengan masa yang dijadualkan untuk belajar secara konsisten
  • Elakkan tidak peduli dengan media sosial, dll semasa belajar
  • Lakukan lagi, terus belajar, ini bukan sesuatu yang boleh anda gagal, hanya sesuatu yang mungkin anda buat sementara waktu

5 minit Pembelajaran

Nampaknya tidak banyak. Ia tidak banyak. Tetapi ia lebih daripada sekadar melakukan apa-apa.

Sangat mudah untuk merasa terbeban ketika memikirkan untuk menyisihkan waktu anda untuk mempelajari sesuatu yang mungkin tidak anda fahami.

Keterlibatan untuk belajar mengekod kadang-kadang ketinggalan tahap hiburan yang mungkin anda dapat ketika bermain sukan atau permainan. Tetapi itu kerana tahap keseronokan itu berlaku hanya setelah kita mengalami masalah.

Menyisihkan 5 minit setiap hari atau minggu sudah cukup untuk anda memulakan , dan memulakan adalah bahagian yang paling sukar. Sebaik sahaja anda memulakan pengekodan, selebihnya akan datang dengan lebih semula jadi.

Anda akan menikmati dan mendapat motivasi untuk ingin melakukan sedikit lagi. Saya sering mendapati diri saya banyak belajar berjam-jam setelah merancang untuk menghabiskan 5 minit sahaja.

Pecahkan pembelajaran besar menjadi bahagian yang lebih kecil

Sebilangan besar perkara boleh dipecah menjadi bahagian yang lebih mudah dan ringkas yang lebih mudah difahami di setiap peringkat. Belajar kod tidak berbeza.

Sebagai contoh, belajar JavaScript mungkin kelihatan seperti tugas besar. Terdapat begitu banyak nuansa. Namun, setiap bahagian JavaScript , hingga bagaimana menangani array (sekumpulan item), dengan cara anda dapat memanggil kaedah (cara untuk melakukan sesuatu) dapat dipecah-pecah setiap demi satu.

Hasil akhirnya adalah anda mungkin baru bermula dengan belajar bagaimana muncul (hapus satu entri dari kumpulan). Sekiranya anda terus belajar sedikit demi sedikit, akhirnya anda akan belajar bagaimana semua kaedah dan fungsi berfungsi, sehingga anda dapat menggunakan JavaScript satu aspek ini tanpa harus mengetahuinya setiap masa.

Anda pada dasarnya membina apa yang anda pelajari sedikit demi sedikit sehingga anda mendapat pemahaman yang lebih baik mengenai keseluruhannya, dan ini hanya dapat dilakukan dengan mengurangkan semuanya menjadi komponen yang lebih kecil untuk dimulakan.

Pilih 1 perkara untuk dipelajari, dan mulailah mempelajarinya dengan segera

Anda mungkin sudah tahu apa yang ingin anda pelajari, anda mungkin sudah lama memilikinya. Sama ada HTML, CSS, React atau bahkan sekadar JavaScript lama, ada baiknya anda ingin mula mempelajari sesuatu.

Sekiranya anda belum mengetahui apa yang anda mahukan, freeCodeCamp menyediakan anda dengan banyak topik sehingga anda boleh memilih satu atau bermula di bahagian atas.

Tetapi jika anda sudah mempunyai topik, jangan hanya memikirkannya. Semuanya sangat bagus untuk membaca artikel terbaru, melihat dokumentasi berulang-ulang, melihat berita tentang apa yang berlaku dalam bahasa itu, tetapi untuk benar-benar memulakannya, anda hanya perlu memulakannya.

Ini bermaksud jika anda ingin belajar React misalnya, buka projek baru sekarang dan mulailah mengusahakannya. Tidak semestinya sesuatu yang mewah, anda mungkin hanya membuat panduan memulakan Hello World, tetapi tujuannya adalah berhenti berfikir tentang belajar, dan mulai belajar.

Nikmati proses belajar itu sendiri sebagai sebahagian daripada perjalanan

Apabila anda berlari, makan sedikit, atau menonton filem, anda tidak memikirkannya dari segi "Saya ingin menyelesaikan makan malam ini", atau "Saya berjaya menonton filem itu". Sebaliknya, anda menikmati proses apa yang anda lakukan.

Sering kali kita melupakan perkara ini dalam pembelajaran, kita sangat fokus pada "Memahami bahasa" sehingga kita lupa " Menikmati proses pembelajaran ".

Pembelajaran terbaik dilakukan apabila anda menikmati apa yang anda lakukan. Otak anda akan mengambilnya lebih mudah dan mengingatnya lebih lama. Itulah sebabnya mengapa banyak orang yang berjaya adalah mereka yang sudah melabur dan senang mempelajari sesuatu yang baru.

Caranya adalah dengan berhenti memikirkan terlalu banyak tentang "menyelesaikan" dan lebih banyak lagi mengenai apa yang menggembirakan dan menarik dalam setiap topik yang anda hadapi. Dengan cara ini anda akan melangkah lebih jauh dan lebih gembira untuknya. Apabila anda melihat ke belakang, anda akan melakukannya dengan gembira dan apabila anda melihat ke hadapan, anda akan ingin mengalami lebih banyak perjalanan pembelajaran.

Ikuti rutin dengan masa yang dijadualkan untuk belajar secara konsisten

Mudah untuk meletakkan pembelajaran terakhir. Perkara terakhir yang perlu dilakukan, perkara terakhir dalam seminggu yang perlu dilakukan. Anda pada dasarnya menetapkannya sebagai objek terakhir dengan sedikit kepentingan. Anda tidak akan mempunyai tenaga pada saat anda sampai ke sana, dan anda mungkin akan membiarkannya habis.

Sebaliknya, jadualkannya terlebih dahulu. Perkara pertama yang mungkin anda lakukan ketika bangun tidur, atau bahagian pertama hari anda yang anda selesaikan sebelum pergi bekerja.

Anda akan menetapkan agenda untuknya yang lebih senang disimpan. Anda akan mempunyai lebih banyak tenaga pada awal hari sehingga anda akan mempelajarinya dengan lebih mudah. Dan jika anda menjadualkannya sebelum perkara lain, secara rutin, anda akan lama-kelamaan (hari dan hari, minggu dan minggu) belajar banyak.

Tidak perlu berjam-jam - apabila anda menghabiskan hanya 15 minit untuk subjek setiap tahun selama setahun, itu lebih dari 90 jam pembelajaran!

Elakkan kebodohan media sosial, dll semasa belajar

Sangat mudah untuk melupakan diri sendiri atau kehilangan tumpuan ketika anda mengalami seratus gangguan kecil. Pembelajaran memerlukan fokus mental, dan tetap termotivasi untuk belajar bermaksud anda harus meletakkan satu fokus di hadapan anda.

Dengan pemberitahuan media sosial muncul di latar belakang, YouTube bermain di sebelah dalam gambar-dalam-gambar, dan selusin gangguan lain, anda mungkin merasa tidak pernah dapat belajar.

Cara terbaik untuk terus bermotivasi dan fokus pada pembelajaran adalah dengan mematikan semua perkara ini sepanjang tempoh pembelajaran anda. Tetapkan telefon anda kepada senyap atau jangan ganggu. Tutup semua tetingkap penyemak imbas anda, dan jika anda berencana untuk mempunyai muzik, pastikan tanpa lirik yang mungkin begitu menarik sehingga anda mendapati diri anda menyanyi.

Semua ini mempengaruhi pembelajaran anda, dan jika anda dapat memotongnya, anda akan melakukan pekerjaan yang lebih baik.

Buat sekali lagi

Terus belajar. Ini bukan sesuatu yang anda boleh gagal, hanya sesuatu yang mungkin anda buat sementara waktu.

Sekiranya anda terbiasa dengan idea belajar, itu tidak menjadi tugas, sebaliknya, ia menjadi sesuatu yang anda nantikan.

Oleh kerana teknologi, perpustakaan dan kerangka kerja sering berubah, ini adalah sesuatu yang perlu anda terus lakukan dalam pengekodan. Nantikan dan luangkan masa untuk menghargai bahawa perkara tidak akan menjadi basi dan membosankan kerana akan selalu ada sesuatu yang baru di cakrawala untuk dipelajari dan dilakukan.

Tetap Bermotivasi untuk terus Belajar Kod

Ini adalah beberapa perkara yang saya lakukan secara peribadi untuk terus termotivasi untuk terus belajar membuat kod. Saya rasa mereka telah banyak membantu saya untuk sampai ke tempat saya berada, yang merupakan pembangun Full Stack yang gemar melakukan pembangunan Front end dan juga beberapa kerja Back end.

Selama bertahun-tahun saya belajar HTML, CSS, JS, PHP, React, React Native dan banyak lagi. Saya tahu sejak awal saya menikmati React, jadi saya belajar lebih banyak di kawasan itu seperti aplikasi mudah alih, cara menggunakan keadaan, dan banyak lagi.

Semasa anda belajar lebih banyak sendiri, dan membuat kod lebih banyak lagi, anda akan mengetahui apa yang anda gemari semasa belajar dan anda boleh memfokuskannya, tetapi anda hanya akan melakukannya sekiranya anda terus termotivasi untuk terus belajar membuat kod.

Saya Adrian dari Australia? Saya mempunyai saluran kecil di Twitter & YouTube, jadi jika anda ingin mengetahui lebih banyak mengenai saya atau menikmati kandungan saya, lihat saya?

  • Youtube: //youtube.com/adriantwarog
  • Twitter: //twitter.com/adrian_twarog