Saya membina Aplikasi Web Progresif dan menerbitkannya di 3 kedai aplikasi. Inilah yang saya pelajari.

Satu bulan bekerja, beberapa ratus dolar, dan banyak karenah.

Saya baru-baru ini menerbitkan Chavah Messianic Radio, pemain muzik seperti Pandora, sebagai Aplikasi Web Progresif dan menyerahkannya ke 3 gedung aplikasi (Google Play, iOS App Store, Windows Store).

Proses itu menyakitkan dan memberi pencerahan. Inilah yang saya pelajari.

Kenapa?

Pertama, anda mungkin tertanya-tanya, "Mengapa meletakkan aplikasi anda di kedai aplikasi? Hanya tinggal di laman web yang dibuka! "

Ringkasnya, jawapannya adalah kerana di situlah pengguna berada . Kami telah melatih generasi pengguna untuk mencari aplikasi di kedai aplikasi proprietari, bukan di web percuma dan terbuka.

Untuk aplikasi web saya, ada 2 alasan besar untuk masuk ke kedai aplikasi:

  1. Permintaan pengguna
  2. Sekatan aplikasi web oleh platform mudah alih bermusuhan Apple

Permintaan pengguna: Pengguna saya telah bertahun-tahun bertanya kepada saya, “Apakah ada aplikasi untuk Chavah? Saya tidak melihatnya di kedai. "

Mereka bertanya kerana kami telah melatih pengguna untuk mencari aplikasi di gedung aplikasi eksklusif.

Tanggapan saya kepada pengguna saya sehingga kini,

"Aww, anda tidak memerlukan aplikasi - pergi ke laman web di telefon anda! Ianya berfungsi!"

Tetapi saya berbohong.

Aplikasi web sebenar hanya berfungsi di telefon bimbit. Yang membawa saya ke alasan ke-2: sekatan aplikasi web oleh platform mudah alih bermusuhan Apple.

Penjual platform mudah alih, seperti Apple, sangat hebat dengan aplikasi yang menggunakan telefon anda sepenuhnya. Akses lokasi anda, mainkan audio latar, dapatkan koordinat GPS anda, mainkan lebih dari satu perkara pada satu masa dan banyak lagi.

Apple sangat hebat dengan itu.

Tetapi hanya jika anda membayar Apple $ 99 / tahun untuk keistimewaan itu.

Sekiranya anda ingin melakukan perkara-perkara tersebut dalam aplikasi web lama biasa, ya, goshdarnit, Apple tidak akan menafikan perkara-perkara ini kepada anda, ia juga menghalang anda daripada meminta izin .

Untuk aplikasi pemain muzik seperti Pandora saya, kerosakan yang mengerikan ini muncul dalam pelbagai cara.

Dari perkara-perkara kecil seperti "Safari iOS tidak akan membiarkan anda memainkan audio tanpa berinteraksi terlebih dahulu dengan halaman" hingga perkara utama dan berhenti seperti, "Safari iOS tidak akan membiarkan anda memainkan lagu seterusnya jika aplikasi anda berada di latar belakang atau jika skrin anda dimatikan. "

Oh, ditambah dengan anomali visual yang pelik seperti menaip di kotak teks dan melihat teks anda muncul di tempat lain di skrin.

Oleh itu, untuk menjadikan aplikasi muzik HTML5 saya berfungsi dan berfungsi pada peranti mudah alih orang, perlu menjadikan PWA saya menjadi aplikasi di gedung aplikasi.

Halangan masuk

Di dunia yang ideal, menerbitkan aplikasi web anda ke kedai aplikasi kelihatan seperti ini:

  • Host Web / Cloud atau Penyedia Integrasi Berterusan
  • Anda telah menerbitkan Aplikasi Web Progresif. Terbitkan ke kedai aplikasi?

App Kedai Aplikasi iOS

☑ Google Play

☑ Kedai Windows

(Atau secara bergantian, semasa Microsoft bereksperimen, PWA anda akan muncul secara automatik di app store ketika Bing merangkaknya.)

Tetapi sayang, kita tidak hidup di dunia yang ideal ini. Sebagai gantinya, kita harus berurusan dengan semua jenis BS asli milik untuk mendapatkan aplikasi web kita di kedai.

Setiap kedai aplikasi mempunyai halangan untuk masuk: betapa sukarnya mengambil aplikasi web yang ada dan di app store.

Saya senaraikan beberapa halangan di bawah.

Kos

  • Apple : $ 99 / tahun agar aplikasi anda disenaraikan di gedung aplikasi iOS.
  • Google: Bayaran $ 25 sekali untuk menyenaraikan aplikasi anda di Google Play Store.
  • Microsoft: Percuma!

Jangan membuat saya membayar anda untuk menjadikan aplikasi saya tersedia untuk pengguna anda. Aplikasi saya memperkayakan platform anda. Tanpa aplikasi yang baik, platform anda akan ditinggalkan.

Apple biasa memahami perkara ini. Ketika pertama kali memperkenalkan iPhone, Steve Jobs bersikeras bahawa HTML5 adalah masa depan dan aplikasi hanya akan menjadi aplikasi web. Tidak ada SDK iPhone asli untuk pihak ketiga. Apple sejak itu meninggalkan visi ini.

Google meminta token $ 25 sekali bayar. Mungkin untuk mengelakkan spammer dan mengurangkan aplikasi sampah dari memasuki kedai.

Microsoft nampaknya bertekad untuk meningkatkan jumlah aplikasi di gedung aplikasinya, tanpa mengira kualitinya.

Pemenang: Microsoft. Ia sukar untuk ditewaskan.

Menambah kemampuan asli

Dalam dunia yang ideal, saya tidak perlu menulis satu baris kod tambahan untuk aplikasi web saya untuk disatukan ke dalam OS. Atau, seperti yang dikatakan oleh Steve Jobs pada tahun 2007,

"Mesin Safari penuh ada di dalam iPhone. Oleh itu, anda boleh menulis aplikasi Web 2.0 dan Ajax yang luar biasa yang kelihatan betul-betul dan berkelakuan sama seperti aplikasi di iPhone. Dan aplikasi ini dapat disatukan dengan sempurna dengan perkhidmatan iPhone. Mereka dapat membuat panggilan, mereka dapat mengirim email, mereka dapat mencari lokasi di Peta Google. " -Steve Jobs, 2007

Bagi saya, ini bermaksud aplikasi web saya memainkan audio latar menggunakan audio HTML5 standard; yang berfungsi dengan baik pada semua OS.

Aplikasi web saya menyatakan audio yang dimainkan, dan OS mengambilnya, tunjukkan info lagu yang sedang dimainkan di layar kunci.

Aplikasi saya mengawal audio menggunakan API audio HTML5 standard; OS mengambilnya dan menyediakan kawalan main / jeda / seterusnya / kelantangan / bar trek pada skrin kunci

Tetapi sayangnya, kita tidak hidup di dunia yang ideal ini. Semua perkara yang disenaraikan di atas sebenarnya tidak berfungsi di semua platform.

Aplikasi web saya perlu memainkan audio di latar belakang. Dan muatkan URL dari CDN saya. Kedengarannya munasabah, bukan? Dan bonus, bagaimana dengan menunjukkan maklumat lagu yang sedang dimainkan pada skrin kunci? Dan mengawal audio (main / jeda / seterusnya, dll.) Dari skrin kunci? Betapa sukarnya ini?

Tiga pendekatan yang sangat berbeza diambil di sini:

  • Apple : Kami tidak memberi aplikasi web cara untuk menyatakan keupayaan tersebut; anda perlu menulis pembungkus asli (contohnya dengan Cordova) untuk berinteraksi dengan OS.
  • Google : Web FTW! Mari buat standard web baru yang menunjukkan audio & kawalan dari skrin kunci. Audio latar? Pasti, teruskan!
  • Microsoft: Kami akan memasukkan API proprietari, window.Windows. *, Ke ruang nama global JavaScript anda dan anda boleh menggunakannya untuk melakukan perkara yang anda ingin lakukan.

Periksa lebih banyak maklumat di sini untuk setiap kedai:

Untuk kedai aplikasi iOS, adakah aplikasi web anda perlu memainkan audio latar? Gunakan pemalam Cordova. Perlu menunjukkan lagu yang sedang dimainkan di skrin kunci? Gunakan pemalam Cordova. Perlu mengawal lagu yang sedang dimainkan dari skrin kunci? Gunakan pemalam Cordova. Anda mendapat idea. Pada dasarnya, Cordova menipu Apple untuk menganggap anda aplikasi asli. Dan kerana anda bukan aplikasi web yucky, Apple membolehkan anda melakukan semua perkara yang dapat dilakukan oleh aplikasi asli. Anda hanya memerlukan muslihat asli - pemalam Cordova - untuk membolehkan anda melakukannya.

Untuk Google Play, senang saya dapat menulis kod JS untuk menjadikannya berfungsi; tidak diperlukan pemalam Cordova di sini. Sudah tentu, JS itu tidak akan berfungsi di mana sahaja kecuali Chrome di Android ... tetapi hei, mungkin suatu hari (di dunia yang ideal!) Semua penyemak imbas mudah alih akan melaksanakan API web ini ... dan dunia akan hidup sebagai satu. Saya hampir bersedia untuk mengeluarkan beberapa lagu utopia hippie John Lennon.

Untuk Kedai Windows, adakah anda mahu memainkan audio latar? Maaf! Maksudnya, melainkan jika anda menyatakan niat anda dalam fail manifes keupayaan proprietari kami (mudah) DAN anda melaksanakan antara muka media proprietari ini menggunakan window.Windows.SystemMediaTransportControls (tidak begitu mudah). Jika tidak, kami akan membisukan anda semasa aplikasi anda menuju ke latar belakang.

Pemenang : Google. Saya ingin dapat menulis JavaScript sahaja, dan membiarkan OS mengambil petunjuk dari aplikasi saya.

Naib juara : Windows. Saya masih boleh menulis JavaScript lama, tetapi saya perlu bercakap dengan Windows JS API milik yang disuntikkan ke dalam proses saya ketika berjalan di Windows. Tidak mengerikan.

Kalah : Apple. Mereka tidak peduli dengan aplikasi web. Sebenarnya, ia lebih teruk dari itu. Rasanya mereka sebenarnya memusuhi aplikasi web. iOS Safari adalah Internet Explorer 6. yang baru. Ia hampir ketinggalan dalam hampir semua standard web, terutama di sekitar Aplikasi Web Progresif. Ini mungkin atas sebab perniagaan: aplikasi web mengganggu raket pembelian dalam aplnya $ 99 / tahun + 33%. Oleh itu, untuk menjadikan aplikasi web saya berfungsi di platform mereka, saya pada dasarnya harus berpura-pura bahawa saya adalah aplikasi asli.

Pendaftaran App Store

Mengemukakan PWA anda ke gedung aplikasi memerlukan pendaftaran, pengesahan perniagaan, dan lebih banyak lagi karenah. Inilah cara 3 kedai aplikasi berfungsi:

  • Apple : Anda mesti membuktikan bahawa anda adalah perniagaan yang sah dan berdaftar. Pengesahan ini tidak dilakukan oleh kami - tetapi oleh pihak ketiga, yang mungkin atau mungkin tidak mengetahui mengenai perniagaan anda.
  • Google : Anda mahukan aplikasi anda di kedai kami? Sejuk oleh kami.
  • Microsoft : Anda mahukan aplikasi anda di kedai kami? Sejuk oleh kami.

Titik kesakitan terbesar bagi saya adalah disahkan sebagai perniagaan sah oleh Apple.

Pertama, saya pergi ke laman web ini dan mendaftar untuk Program Pembangun Apple. Saya mengisi nama dan maklumat syarikat saya. (Selain: Saya rasa Apple tidak akan membiarkan anda mengemukakan aplikasi melainkan anda mempunyai syarikat sah yang berdaftar?)

Saya klik seterusnya.

"Maklumat yang anda masukkan tidak sesuai dengan profil D & B Anda."

Saya ... apa?

Sedikit Googling menunjukkan bahawa "profil D & B" adalah Dun dan Bradstreet. Saya tidak pernah mendengar kumpulan ini sebelum ini, tetapi saya mendapat tahu bahawa Apple menggunakannya untuk mengesahkan perincian syarikat yang sah.

Dan nampaknya, profil D & B saya tidak sepadan dengan yang saya masukkan dalam pendaftaran Apple Dev saya.

Saya google lagi dan mendapati forum Apple dev penuh dengan catatan yang serupa. Tidak ada yang mempunyai jawapan yang baik.

Saya menghubungi sokongan Apple Dev. 24 jam kemudian, saya dihubungi melalui e-mel yang mengatakan bahawa saya harus menghubungi D&B.

Saya memutuskan untuk menghubungi mereka ... tetapi Apple mengatakan bahawa mereka akan mengambil masa sehingga beberapa hari untuk bertindak balas.

Pada ketika ini, saya berfikir untuk meninggalkan keseluruhan idea.

Sementara menunggu sokongan D&B menghubungi saya, saya memutuskan untuk pergi ke laman D&B, mengesahkan identiti saya, dan mengemas kini maklumat syarikat saya yang, saya anggap, mereka telah mengambil dari rekod pendaftaran kerajaan.

Adakah saya menyebut betapa menyedihkannya ini? Saya hanya mahu menyenaraikan aplikasi web saya yang ada di kedai. Tolong bantu.

Saya pergi ke D&B untuk mengemas kini profil perniagaan saya. Kejutan! Mereka mempunyai bug JavaScript dalam logik pengesahan mereka yang menghalang saya daripada mengemas kini profil saya.

Syukurlah, saya seorang pemaju yang mahir. Saya klik meletakkan breakpoint dalam JavaScript mereka, klik kirim, ubah bendera isValid menjadi true, dan voila! Saya telah mengemas kini profil D & B saya.

Kembali ke Apple Dev -> mari cuba lagi. Daftarkan syarikat saya ...

"Ralat: Maklumat yang anda masukkan tidak sesuai dengan profil D & B anda."

AREYOUFREAKINKIDDINGME.

Bercakap dengan Apple sekali lagi. "Oh, mungkin memerlukan 24-48 jam untuk maklumat D & B yang dikemas kini masuk ke dalam sistem kami."

Anda tahu, kerana maklumat digital memerlukan 2 hari perjalanan dari pelayan A ke pelayan B. Sigh.

Dua hari kemudian, saya cuba mendaftar ... akhirnya berjaya! Sekarang saya berada dalam program Pembangun Apple dan dapat menghantar aplikasi untuk disemak.

Pemenang : Google dan Microsoft; kedua-duanya mengambil masa selama 5 minit untuk mendaftar.

Kerugian : Pendaftaran Pembangun Apple lambat dan menyakitkan. Perlu lebih kurang seminggu untuk mendaftar dengan program pembangun mereka. Ia memerlukan saya menghubungi sokongan dari 2 syarikat aneh. Dan ia memerlukan saya untuk menjalankan debug kod JavaScript di laman web pihak ke-3 agar saya dapat melewati pengesahan sisi klien mereka, supaya maklumat saya akan mengalir ke Apple, supaya saya dapat menyerahkan aplikasi saya ke kedai. Wow, hanya ... wow.

Sekiranya ada rahmat penjimatan di sini untuk Apple, mereka mempunyai program bukan untung 501c3, di mana bukan keuntungan boleh mengenakan bayaran tahunan $ 99 mereka. Saya memanfaatkannya. Dan mungkin langkah tambahan ini menyulitkan.

Pembungkusan Aplikasi, Pembinaan, Penghantaran

Sebaik sahaja anda mempunyai aplikasi web, anda harus menggunakan sihir untuk mengubahnya menjadi sesuatu yang boleh anda kirimkan untuk semakan App Store.

  • Apple : Pertama, beli Mac; anda tidak boleh membina aplikasi iOS tanpa Mac. Pasang XCode dan alat dan kerangka binaan ini, dapatkan sijil dari program pembangun kami, buat profil di laman web berasingan yang disebut iTunes Connect, hubungkannya dengan sijil yang anda hasilkan di pusat Apple Dev, kemudian hantar menggunakan XCode. Semudah satu, dua, tiga ... tiga puluh tujuh ...
  • Google : Muat turun Android Studio, buat sijil keselamatan melaluinya, kemudian bungkuskan menggunakan Studio. Muat naik pakej ke laman web Pembangun Android.
  • Microsoft : Hasilkan pakej .appx menggunakan alat baris perintah percuma ini, atau Visual Studio. Muat naik ke laman web Microsoft Dev Center.

Berita baiknya, ada alat percuma untuk melakukan keajaiban mengubah aplikasi web anda menjadi pakej aplikasi . Alat percuma yang hebat itu dipanggil PWABuilder. Ia menganalisis URL, memberitahu anda apa yang perlu anda lakukan (mis. Mungkin menambahkan beberapa ikon skrin utama ke manifes web PWA anda). Dan dalam wizard 3 langkah, ia membolehkan anda memuat turun pakej yang mengandungi semua keajaiban:

  • Untuk Windows, sebenarnya menghasilkan pakej .appx. Anda benar-benar dapat mengambilnya dan menyerahkannya di laman Windows Dev Center.
  • Untuk Google, ia menghasilkan aplikasi Java wrapper yang berisi aplikasi web PWA anda. Dari Android Studio, anda membina projek ini, yang menghasilkan pakej Android yang dapat dimuat naik ke laman Android Dev Center.
  • Untuk Apple, ia menghasilkan projek XCode yang boleh dibina dengan XCode. Yang memerlukan Mac.

Sekali lagi, Apple adalah yang paling menyakitkan dari semua ini. Saya tidak mempunyai Mac. Tetapi anda tidak dapat membina projek XCode untuk PWA anda tanpa Mac.

Saya tidak mahu membayar beberapa ribu dolar untuk menerbitkan aplikasi percuma saya di kedai aplikasi Apple. Saya tidak mahu membayar hak istimewa untuk memperkayakan platform iOS Apple.

Syukurlah, MacInCloud berharga kira-kira $ 25 / bulan, dan mereka memberi anda mesin Mac dengan XCode yang sudah dipasang. Anda boleh menjauhkannya menggunakan Desktop Jauh Windows, atau bahkan melalui antara muka web.

Tidak cukup hanya membina projek XCode dan menghantar. Saya terpaksa membuat sijil keselamatan di laman Pembangun Apple, kemudian membuat profil aplikasi baru di laman web yang terpisah, iTunes Connect, di mana anda sebenarnya menyerahkan bungkusannya.

Dan itu bukan semua: kerana Apple memusuhi aplikasi web, saya terpaksa memasang beberapa kerangka kerja khas dan menambahkan plugin Cordova yang membolehkan aplikasi saya melakukan perkara seperti memainkan audio di latar belakang, menambahkan lagu semasa ke skrin kunci, mengawal kelantangan lagu dan status main dari skrin kunci, dan banyak lagi.

Ini memerlukan sekurang-kurangnya seminggu penyelesaian untuk menjadikan aplikasi saya dalam keadaan berfungsi sebelum saya dapat menyerahkannya ke app store.

Pemenang : Microsoft. Bayangkan ini: anda boleh pergi ke laman web yang menghasilkan pakej aplikasi untuk aplikasi web anda. Dan jika itu bukan perkara anda, anda boleh memuat turun alat baris perintah yang akan berfungsi. Orang GUI? Visual Studio percuma akan berfungsi.

Naib Johan : Google. Memerlukan Android Studio, tetapi percuma, dijalankan untuk semua orang, dan cukup mudah.

Kalah : Apple. Saya tidak perlu membeli komputer proprietari - Mac beberapa ribu dolar - untuk membina aplikasi saya. Apple Dev Center -> Tangisan iTunes Connect kelihatan seperti percubaan pengurus luar untuk mendorong iTunes ke pemaju. Ia semestinya menjadi sebahagian daripada laman Pusat Pembangun Apple.

Ujian Aplikasi

Setelah akhirnya anda melakukan semua mantera ajaib untuk mengubah aplikasi web anda yang sedia ada menjadi pakej aplikasi mudah alih, anda mungkin ingin menghantarnya kepada penguji sebelum melepaskan aplikasi anda pada jumlah yang tidak dicuci.

  • Apple : Untuk ujian, anda mempunyai penguji memasang Test Flight pada peranti iOS mereka. Kemudian anda menambah e-mel penguji di iTunes Connect. Penguji akan mendapat pemberitahuan dan dapat menguji aplikasi anda sebelum tersedia di app store.
  • Google : Di Android Dev Center, anda menambahkan alamat e-mel penguji. Setelah ditambahkan, mereka dapat melihat versi alpha / beta anda di App Store.
  • Microsoft : Saya sebenarnya tidak menggunakan ini, jadi saya tidak akan mengulasnya.

Pemenang : Toss up. Aplikasi Uji Penerbangan Apple mudah dan diperkemas. Anda boleh mengawal luput alpha / beta hanya di pihak pentadbir. Google tidak ketinggalan; agak menyakitkan, bahkan tidak memerlukan aplikasi yang berasingan.

Semakan Aplikasi

Setelah aplikasi anda siap untuk waktu perdana, anda menyerahkan aplikasi anda untuk disemak. Ulasan dilakukan menggunakan kedua-dua senarai semak terprogram (mis. Adakah anda mempunyai ikon pelancaran?) Dan oleh orang-orang yang sebenarnya ("aplikasi anda adalah klon X, kami menolaknya")

  • Apple : Sebelum penyerahan, XCode memberi amaran kepada anda tentang kemungkinan masalah semasa membuat. Tinjauan aplikasi manusia memakan masa sekitar 24-48 jam.
  • Google : Ada sesiapa di rumah? Android Studio tidak memberitahu saya tentang kemungkinan masalah, dan aplikasi saya telah diluluskan dalam beberapa minit selepas penyerahan. Saya tidak fikir manusia sebenar melihat aplikasi saya.
  • Microsoft : Setelah diserahkan, tinjauan cepat terprogram menangkap masalah berkaitan dengan format ikon yang salah. Setelah lulus, seorang manusia meninjau aplikasi saya dalam masa 4 hari.

Pemenang : Apple.

Pasti, sebagai pembangun, saya menyukai kenyataan bahawa aplikasi saya terdapat di gedung Google Play dengan serta-merta. Tetapi itu hanya kerana, saya rasa, ia sebenarnya tidak dikaji oleh manusia.

Apple mempunyai masa pemulihan terpantas untuk kajian semula manusia sebenar. Kemas kini juga telah disahkan dalam 24 jam.

Microsoft dilanda atau terlepas di sini. Ulasan awal mengambil masa 3 atau 4 hari. Kemas kini kemudian mengambil masa 24 jam. Kemudian kemas kini lain, di mana saya menambahkan platform XBox, memerlukan 3-4 hari lagi.

Kesimpulannya

Sangat menyakitkan, dan memerlukan banyak wang, untuk mengambil PWA yang ada dan menjadikannya berfungsi di platform mudah alih dan disenaraikan di App Store.

Pemenang : Google. Mereka menjadikannya yang paling mudah untuk masuk ke app store. Ini menjadikannya yang paling mudah untuk diintegrasikan ke dalam platform asli, dengan berusaha menyeragamkan API web yang dapat digunakan oleh platform OS (hello, indah navigator.mediaSession)

Naib Johan : Microsoft. Mereka menjadikannya yang paling mudah untuk menaburkan aplikasi web anda dengan sihir, mengubahnya menjadi paket yang dapat dikirimkan ke toko mereka. (Dapat dilakukan secara gratis menggunakan situs PWABuilder!) Mengintegrasikan dengan platform mereka bermaksud menggunakan tetingkap yang disuntikkan secara automatik. Windows. * Ruang nama JavaScript. Boleh tahan.

Kalah : Apple. Tidak memerlukan saya membeli Mac untuk membina aplikasi iOS. Jangan paksa saya menggunakan pembungkus asli untuk berintegrasi dengan platform anda. Tidak memerlukan saya untuk menggunakan sijil keselamatan; biarkan alat binaan anda membuatnya untuk saya, dan simpan secara automatik di akaun Pusat Dev saya. Jangan buat saya menggunakan 2 laman web yang berbeza: Apple Dev Center dan iTunes Connect.

Pemikiran terakhir: Web sentiasa menang. Ia mengalahkan Flash. Ia membunuh Silverlight. Ia memusnahkan aplikasi asli di desktop. Penyemak imbas adalah platform pelanggan yang kaya. OS hanyalah pelancar penyemak imbas dan komunikator perkakasan.

Web juga akan menang di telefon bimbit. Pembangun tidak mahu membina 3 aplikasi berasingan untuk platform utama. Syarikat tidak mahu membayar untuk pengembangan 3 aplikasi.

Jawapan untuk semua ini adalah web. Kita boleh membina aplikasi web yang kaya - Aplikasi Web Progresif - dan mengemasnya untuk semua gedung aplikasi.

Apple khususnya mempunyai insentif sesat untuk menghentikan kemajuan web. Ia adalah insentif yang sama bahawa Microsoft mempunyai dalam 90-an 'an dan awal 2000-an: ia mahu menjadi yang platform untuk aplikasi yang baik. PWA melemahkan perkara itu; mereka berlari ke mana-mana.

Kebijaksanaan perisian saya adalah ini: PWA akhirnya akan menang dan mengatasi aplikasi mudah alih asli. Dalam 5-10 tahun, aplikasi iOS asli akan menjadi biasa seperti aplikasi Win32 C. Apple akan terus menendang dan menjerit, menjaga Safari iOS di belakang lengkung, menyekat kemajuan PWA di mana mereka boleh. (Malah "sokongan" terbaru mereka untuk PWA di iOS Safari 11.1 sebenarnya melumpuhkan PWA.)

Cadangan saya ke platform aplikasi mudah alih adalah merangkumi perkara yang tidak dapat dielakkan dan secara automatik menambah PWA berkualiti ke gedung aplikasi anda, atau membenarkan pembangun dengan mudah (mis. Percuma, dan dengan 3 klik atau kurang) menghantar PWA ke kedai anda.

Pembaca, saya harap ini dapat melihat PWA di App Store pada 2018.

Adakah anda telah menyerahkan PWA ke kedai aplikasi? Saya ingin mendengar pengalaman anda di bahagian komen. Dan anda boleh membaca lebih banyak catatan blog saya di blog saya.