Cara Bertahan Sebagai Pembangun Bebas

Sudah 8 minggu sejak kita mula mengalami kesan dramatik dari pandemik COVID-19. Pada masa itu, kita semua telah menyaksikan bagaimana virus ini dapat mempengaruhi keluarga kita, masyarakat kita, dan penghidupan kita.

Pengangguran meningkat - jabatan buruh melaporkan bahawa 6,6 juta orang lagi mengajukan tuntutan pengangguran minggu lalu. Sebilangan besar penduduk bandar tidak bersedia untuk peristiwa bencana seperti ini.

Oleh itu, artikel ini adalah cara saya melakukan perkhidmatan awam untuk rakan-rakan pemaju dan pereka.

Terdapat banyak artikel mengenai bahasa dan teknologi pengaturcaraan komputer untuk pengembangan aplikasi web dan mudah alih. Tetapi ada sedikit yang membicarakan tentang gajah di dalam bilik: perjuangan kehidupan sebenar pemaju dan pereka web.

Setiap kali saya pergi ke hackathon, saya bertemu dengan orang yang tidak bekerja atau bebas. Saya juga berjumpa dengan calon pengkod yang baru sahaja lulus dari pengekodan bootcamps dan mencari pekerjaan. Malangnya, ada yang pergi ke acara ini untuk mendapatkan makanan percuma dan tempat tinggal sementara kerana mereka dapat tidur di tempat tersebut.

Banyak pekerjaan pereka dan pembangun tidak dapat dilupakan. Doomsday tidak memerlukan peristiwa perkadaran alkitabiah - yang diperlukan adalah kehilangan pelanggan, atau diberhentikan kerja anda sekarang.

Sekiranya anda tinggal di California, negara kita memiliki undang-undang buruh yang disebut "At-will employment." Ini adalah istilah untuk hubungan kontrak di mana pekerja boleh diberhentikan oleh majikan dengan alasan apa pun (iaitu, tanpa harus menetapkan "sebab yang adil" untuk penamatan), dan tanpa peringatan, selagi alasannya tidak menyalahi undang-undang (untuk contohnya, memecat seseorang kerana bangsa atau agama mereka).

Majikan boleh melakukan penyumberan luar untuk pengembangan web dan perisian kepada pengaturcara dari negara lain dengan harga yang rendah. Bagi syarikat yang lebih suka mengupah seseorang yang masih berpangkalan di Amerika Syarikat (sama ada di dalam atau di luar lokasi), ada yang lebih suka mengambil anda sebagai kontraktor individu. Ini bermaksud tidak ada faedah syarikat (cuti sakit atau percutian berbayar), tidak ada insurans kesihatan, 401 ribu, dan faedah yang diterima oleh pekerja tetap.

Berikut adalah beberapa perkara yang boleh dilakukan oleh pekerja bebas untuk bertahan dalam masa yang tidak menentu ini sementara menunggu cuti besar atau pekerjaan tetap mereka.

Insuran kesihatan

Ini adalah bahagian paling atas senarai saya. Saya belajar ini dengan cara yang sukar.

Apendiks saya pecah beberapa tahun yang lalu, dan kerana saya tidak mempunyai insurans perubatan, doktor tidak mahu melakukan pembedahan.

Kata-katanya yang tepat adalah, "Anda tidak mempunyai wang untuk membayar saya. Pulanglah! "

Saya sangat kesakitan jururawat memberi saya suntikan morfin. Itu membuat saya pening sehingga saya muntah.

Sekiranya bukan kerana orang Samaria yang baik yang memperjuangkan saya dan hak saya sebagai pesakit, saya tidak akan menjalani operasi.

Saya memberitahu anda semua ini untuk menekankan betapa pentingnya memiliki insurans kesihatan di sini di Amerika Syarikat. Jadikan ini sebagai keutamaan anda sama ada anda mempunyai pekerjaan atau tidak.

Walaupun anda perlu berusaha untuk mengunjungi klinik yang berlainan dan membuat kajian mengenai cara mendapatkan insurans percuma atau kos rendah, lakukanlah. Jangan menunda perkara ini.

Anda tidak akan menanggung kos apa pun untuk mengetahui bagaimana mendapatkan perlindungan kesihatan, tetapi anda dan keluarga anda akan menanggung kos yang lebih tinggi sekiranya anda berada di katil hospital.

Beberapa kaedah asas untuk menjimatkan wang

Perlu vs mahu

Sebilangan dari anda mungkin mengatakan wang anda cukup untuk membayar bil dan tidak ada lagi yang tersisa untuk simpanan. Saya dengar awak, saya juga pernah ke sana.

Bagaimana dengan mengurangkan perbelanjaan yang tidak perlu? Dalam kes saya, saya mengurangkan makanan ringan. Saya suka makan sesuatu yang renyah semasa saya bekerja, tetapi saya menukarnya menjadi pisang dengan mentega badam. Bagi saya ia berfungsi kerana gabungan kedua-duanya sangat sedap dan mudah mengisi saya dan mengurangkan keinginan saya untuk makanan ringan.

Satu pisang berharga 10-29 sen, dan mentega badam akan bertahan selama dua minggu sekiranya saya memakannya setiap hari. Saya juga mencuba makanan ringan pada batang saderi dan wortel - saya tidak pernah menyangka saya menginginkannya, ini memberi saya kesan yang sama (renyah) yang saya dapat dari memakan kerepek. Sekarang saya menikmati makan bit dan buah-buahan untuk makanan ringan setiap kali saya menginginkan sesuatu yang manis.

Semasa saya pergi membeli-belah, saya bertanya kepada diri saya sendiri sebelum melakukan pembelian: "Adakah ini keperluan atau kemahuan?" Sekiranya jawapannya diperlukan, saya akan membelinya. Sekiranya tidak, saya akan lulus.

Keahlian pintar

Apa yang saya dapat dari ini? Suatu ketika tayar saya tertusuk oleh kuku besar kerana saya meletak kenderaan di sebelah tapak pembinaan. Sekiranya saya tidak mengurangkan perkara yang tidak perlu, saya tidak akan mempunyai wang untuk membeli dua tayar depan baru.

Saya meminta ayah saya memberi saya keahlian AAA Auto Club sebagai hadiah hari jadi dan bukannya beg tangan atau pakaian. Oleh itu, saya tidak memerlukan sesen pun untuk menaikkan kereta saya ke kedai mekanik kereta. Syarikat penarik mengenakan bayaran sekitar $ 200– $ 300 bergantung pada lokasinya, jadi saya menjimatkan banyak wang dengan mendapatkan kad AAA dan penjimatan dari diskaun kedai sekutu yang disertakan dengannya.

Telefon bimbit prabayar

Tukar ke telefon bimbit prabayar. Saya biasa membayar $ 100 / bulan pada bil telefon bimbit saya, jadi saya beralih ke prabayar dan ia menjimatkan 40%. Tambahan lagi, saya tidak terikat dalam kontrak 2 tahun yang akan mempengaruhi skor kredit anda sekiranya anda tidak mampu membayar bil dan penyedia telefon bimbit mengumpulkan akaun anda.

Skor FICO yang rendah boleh mempengaruhi peluang pekerjaan anda di syarikat besar apabila mereka mendapat kredit anda. Anda juga perlu membayar faedah yang lebih tinggi apabila anda membeli kereta atau membuat pembelian besar yang lain. Dan lebih kerap daripada itu, jika anda memutuskan untuk mendapatkan tempat anda sendiri, anda akan dikenakan bayaran sewa yang lebih tinggi.

Peluang anda membeli rumah juga akan terjejas secara negatif, kerana kenakalan hutang adalah bendera merah kepada bank dan broker gadai janji. Walaupun anda membayar tunai sepenuhnya, agak berisiko kerana mereka akan melaporkan anda kepada FBI kerana memiliki wang tunai ratusan ribu dolar.

Adakah saya terlalu jauh? Saya rasa itu perkara yang baik untuk diketahui bukan? Mereka tidak mengajarkannya di sekolah sains komputer.

Perkhidmatan tambahan

Sekiranya anda melanggan Netlifx, Amazon Prime, Hulu, atau YouTube Red, berapa banyak masa yang anda ada untuk menonton filem dari semua platform ini? Kecuali mereka diminta melakukan kerja anda, fikirkan mana yang lebih jarang anda gunakan dan nyahaktifkannya sehingga anda menjana lebih banyak wang.

Terdapat banyak kaedah untuk berjimat. Bahan utama di sini adalah mencari pilihan lain dan mengurangkan kelebihan anda.

Bersedia

Selepas pembedahan saya, saya mengambil masa 6 bulan untuk pulih. Seperti yang saya nyatakan sebelumnya, pekerjaan saya tidak dapat dilaksanakan. Saya diganti seminggu selepas pembedahan kerana saya mengusahakan projek yang mempunyai tarikh akhir yang ketat.

Saya bekerja di pekerjaan itu hanya beberapa bulan sebelum kecemasan perubatan saya. Wang yang dapat saya simpan dari kerja bebas selama dua bulan saya pergi ke sewa semasa saya pulih. Rakan-rakan saya dari gereja memberi saya makanan yang bertahan selama satu minggu. Tetapi saya tidak mahu menyalahgunakan sikap baik mereka kerana mereka juga mempunyai keluarga sendiri untuk disokong. Saya melakukan apa yang harus saya lakukan - saya pergi ke bank makanan.

Saya berbaris di sana selama beberapa bulan. Masalahnya dengan bank makanan adalah anda tidak mempunyai banyak pilihan ketika membuat resipi. Yang pertama saya berikan memberi saya satu tin sos epal, kacang hijau, satu kotak oatmeal, acar jalapeño, dan mentega kacang. Oleh itu, saya membeli sekotak keropok dari kedai dolar dan makan selai kacang dan keropok beberapa hari pertama.

Kali kedua saya ke sana, saya dapat bercakap dengan orang lain yang tidak beratur. Mereka memberitahu saya bahawa dalam satu hari, mereka biasanya akan mengunjungi 3-4 bank makanan untuk mendapatkan resipi yang baik.

Saya mempunyai sebuah kereta jadi saya secara sukarela memandu mereka kerana mereka adalah warga emas dan saya bersimpati dengan penderitaan yang mereka lalui setiap minggu untuk mendapatkan makanan. Mereka tidak dapat mencari pekerjaan kerana dianggap menganggur kerana usia mereka dan kemampuan tenaga kerja yang terhad. Mereka terpaksa tinggal bersama anak-anak mereka yang juga bergelut.

Apa yang saya pelajari dari pengalaman ini adalah melakukan persediaan makanan pada waktu yang banyak. Setiap kali saya pergi ke kedai runcit, saya akan membeli barang dalam tin dan kering yang mempunyai jangka hayat yang panjang. Saya tidak membeli secara berlebihan kerana ia hanya akan sia-sia apabila tarikh luput tiba dan saya tidak dapat memakannya atau melupakannya.

Sebagai contoh, saya akan mendapat 2 tin tuna, sesuatu yang tidak berlebihan. Salah satunya adalah untuk penggunaan segera, yang lain untuk hari hujan. Sekiranya anda pergi ke pasar setiap minggu, maka dalam sebulan anda akan dapat menjimatkan empat tin. Dalam satu tahun, anda akan dapat menjimatkan 48 item. Ini bermakna jika anda kehilangan pekerjaan atau pendapatan, anda pasti tahu bahawa anda mempunyai makanan untuk dimakan selama 48 hari. Inilah yang saya sebut sebagai garis kehidupan - ia akan memberi anda rezeki sehingga anda mendapat pekerjaan lain.

Satu item adalah nombor asas atau permulaannya. Untuk menjadikannya lebih realistik, dapatkan 3 item tambahan untuk 3 kali sehari. Sekiranya anda mempunyai masa lapang, potong kupon atau beli di tempat di mana mereka mempunyai promo. Ini boleh dilakukan sekiranya anda mengusahakannya sedikit.

Cuba berpuasa

Berpuasa mempunyai sejumlah manfaat - meningkatkan kawalan gula darah dengan mengurangkan ketahanan insulin, membantu melawan keradangan, dan meningkatkan tekanan darah. Anda akan mempunyai kulit yang sihat dan menurunkan berat badan juga.

Puasa juga membuat saya sedar bahawa saya tidak akan mati sekiranya saya tidak makan makanan pejal selama tiga hari atau lebih. Itu akan menghilangkan kerisauan anda kerana tidak mempunyai makanan di atas meja anda. Oleh itu, anda akan mempunyai kejelasan fikiran untuk memikirkan rancangan permainan baru pada masa kelaparan ini.

Apabila bekalan makanan anda hampir habis, anda juga harus mengurangkan penggunaannya. Setelah anda berpuasa, anda akan mendapat disiplin untuk menjinakkan keinginan makanan anda.

Sekiranya anda tidak bersedia melakukan puasa tiga hari, anda boleh melakukan puasa sekejap sahaja. Saya mencubanya semasa saya menjalani diet ketogenik dan saya kehilangan 5 lbs dalam dua minggu. Ia juga memberi saya lebih banyak tenaga untuk menghabiskan perkara-perkara penting yang perlu saya jaga.

Dapatkan pas bas

Mencari pekerjaan baru bermaksud anda perlu pergi ke agensi pekerjaan atau temu ramah pekerjaan. Berdasarkan pengalaman saya, bayaran meletak kenderaan adalah biasa jika pejabat terletak di dalam bangunan dengan restoran dan kedai berdekatan.

Bergantung pada lokasinya, tempat letak kereta paling murah biasanya $ 2 / jam dengan meter, sedangkan di tempat letak kenderaan mungkin berharga dari $ 10 hingga $ 30. Tidak semua syarikat memberikan pengesahan tempat letak kereta.

Ada masa saya hanya mempunyai dua puluh dolar yang tersisa dan saya menghabiskan semuanya dengan membayar yuran parkir semasa temu duga kerja. Tetapi saya tidak mendapat pekerjaan. Sungguh menyakitkan , sukar untuk dijelaskan jika anda tidak mengalami situasi yang sama.

Oleh itu, dapatkan pas bas dan muatkan apabila anda mempunyai wang tambahan. Walaupun saya mempunyai kereta, saya hanya akan menggunakannya untuk pergi ke tempat-tempat yang tidak dapat dilalui melalui pengangkutan awam. Saya menjimatkan gas saya untuk sesuatu yang lebih penting.

Satu tahun saya mengisyaratkan kepada rakan-rakan saya bahawa saya mahukan pas bas untuk Krismas dan bukan perkara yang bersinar dan berkilauan. Apa yang saya minta adalah praktikal dan mustahak. Ini berlaku jika anda tinggal di tempat yang mempunyai sistem pengangkutan jenis ini.

Maksud saya di sini adalah untuk mengutamakan apa yang pragmatik.

Sekiranya anda perlu, anda boleh tidur di dalam kereta anda

Ini mungkin terdengar tidak masuk akal, tetapi latihan tetap berbaloi. Sekiranya anda memiliki kereta, kosongkan bagasi dan lipat kerusi belakang (jika boleh). Lihat jika anda sesuai di sana. Sekiranya tidak, lipat juga tempat duduk depan sehingga anda merasa paling selesa. Tetapi tidak akan menjadi selesa kecuali anda mempunyai trak, van, atau SUV.

Bergantung pada saiz kereta anda, dapatkan tempat tidur udara, tilam busa, bantal atau apa sahaja yang boleh digunakan sebagai bantal untuk melindungi punggung anda dari permukaan yang keras.

Kereta anda akan menjadi dua kali ganda sejuk atau panas berbanding bilik tidur anda. Oleh itu, dapatkan selimut tebal anda jika musim sejuk. Dapatkan beg kecil atau beg yang sesuai dengan pakaian bernilai satu minggu yang akan anda pakai setiap hari, terutamanya jika anda pergi bekerja. Saya mengenali orang yang pergi bekerja setiap hari setelah tidur di dalam kereta mereka. Saya adalah salah seorang daripada mereka.

Tidur di dalam kereta anda selagi diparkir di dalam rumah atau harta tanah persendirian. Jangan tidur di dalam kereta anda jika anda diparkir di jalan tanpa memeriksa peraturan tempat anda tinggal. Kereta anda boleh dirampas dan anda memerlukan lengan dan kaki untuk mendapatkannya di perkarangan jalan. Tidur di dalam kereta di harta benda awam adalah haram di California.

Oleh itu, tanyakan kepada gereja atau jiran anda jika anda boleh meletakkan kereta anda di dalam harta tanah mereka. Lihat dalam talian di mana orang-orang kehilangan tempat tinggal untuk tidur. Anda mungkin tidak memerlukan maklumatnya hari ini, tetapi sangatlah penting apabila tiba masanya tuan tanah anda mengusir anda atau menukar kunci pintu anda.

Ini adalah keperluan asas dengan syarat anda mempunyai sumber untuk memulakannya. Keadaan anda mungkin lebih rumit. Sebilangan orang tidur di tempat perlindungan kehilangan tempat tinggal, di khemah, taman, dan di mana sahaja mungkin.

Saya tinggal di rumah sementara atau perumahan yang tenang pada satu ketika dalam hidup saya (walaupun saya tidak minum). Pekerja sosial itu mengesyorkannya kepada saya kerana ia adalah rumah dan tempat yang selamat. Ia tidak percuma. Saya membayar sewa dan bil setiap bulan.

Satu-satunya kenaikan adalah anda tidak perlu membuat deposit yang menambah perbelanjaan bergerak anda. Perkara yang tidak begitu baik adalah saya tidak mempunyai pengetahuan dan pengalaman hidup dengan orang yang pulih dari dadah, jenayah, kesihatan mental, dan penderaan fizikal. Oleh itu, adalah persekitaran yang mencabar dan kacau sehingga saya harus bertahan untuk bertahan. Bab hidup saya ini adalah satu kisah penebusan yang hebat, dan anda boleh membacanya di sini jika anda berminat.

Mengetahui bahawa anda akan dapat bertahan dalam krisis kewangan akan membantu mengurangkan ketakutan anda. Kerana rasa takut menghalang kita untuk mengejar impian kita dan melumpuhkan kemampuan kita untuk berkembang maju. Ingat, topik utama artikel ini adalah "survival".

Saya berharap hari-hari hujan tidak datang, tetapi tidak ada keselamatan dalam apa jua jenis pekerjaan. Saya faham mengapa anda memilih kehidupan freelancer ini.

  • Anda mahukan pekerjaan yang kurang tekanan.
  • Anda mahukan masa untuk diri sendiri dan keluarga.
  • Anda mahu menjauhi politik pejabat.
  • Anda keletihan dari berulang-alik berjam-jam
  • Dan yang paling penting, anda sakit dan bosan dengan orang-orang beracun di tempat kerja yang menghisap kehidupan anda.

Tetapi kehidupan kadang-kadang melemparkan kita bola lengkung. Kami di sini untuk belajar dari pengalaman masing-masing dan bersiap sedia untuk berkongsi naik turun.

Tinggal di rumah, selamat, dan naik taraf

Syarikat yang saya sertai baru-baru ini menghentikan operasi mereka kerana wabak COVID-19. Oleh itu, saya menggunakan masa lapang ini untuk mempelajari WordPress REST API di Lynda.com dan API dan Microservices di freeCodeCamp.org .

Saya menggunakan kurikulum freeCodeCamp untuk perjumpaan kopi dan kod saya dan kem pengkodan. Pelajar saya (kanak-kanak dan orang dewasa) menyukai kursus Reka Bentuk Web Responsif . Anda mendapat pujian dan pujian setiap kali anda melengkapkan kod dengan betul, dan ini memotivasi.

Apa yang saya suka mengenai freeCodeCamp ialah anda belajar membina projek kehidupan sebenar yang boleh anda tambahkan ke portfolio anda. Anda juga memperoleh pensijilan, dan ini membantu anda mempersiapkan diri untuk pengkodan temu bual. Ribuan pengekod di seluruh dunia menggunakan freeCodeCamp dan saya mengesyorkan agar anda mencubanya juga.

Membaca buku

Buku Soft Skills: Manual kehidupan pemaju perisian menawarkan teknik dan amalan untuk kehidupan yang lebih memuaskan sebagai pembangun perisian profesional. Di dalamnya, pengembang dan pelatih kehidupan John Sonmez membahas pelbagai topik penting "lembut", dari kerjaya dan produktiviti hingga kewangan peribadi dan pelaburan, dan bahkan kecergasan dan hubungan, semuanya dari sudut pandang pemaju

Dalam The Clean Coder: A Code of Conduct for Professional Programmer , pakar perisian legenda Robert C. Martin memperkenalkan disiplin, teknik, alat, dan amalan pembuatan perisian yang benar. Martin menunjukkan cara mendekati pembangunan perisian dengan rasa hormat, harga diri, dan harga diri. Dia bercakap tentang cara bekerja dengan baik dan bekerja dengan bersih, berkomunikasi dan membuat anggaran dengan setia, menghadapi keputusan yang sukar dengan kejelasan dan kejujuran, dan memahami bahawa pengetahuan yang mendalam datang dengan tanggungjawab untuk bertindak.

Satu perkara terakhir yang ingin saya kongsikan ialah membaca membantu saya semasa zaman kegelapan saya. Selain buku pengaturcaraan, saya juga membaca mengenai eksistensialisme, stoicisme, dan psikologi.

Baru-baru ini, saya telah membaca The Plague oleh Albert Camus, Metamorphosis oleh Franz Kafka, dan Meditations oleh Marcus Aurelius. Selama dua tahun kebelakangan ini, saya menghabiskan ratusan jam membaca Karya Terkumpul CG Jung. Sekiranya anda bekerja di industri kreatif seperti reka bentuk atau pembuatan filem, buku-bukunya akan memasuki jiwa anda dan tidak sedar. Dan kegemaran saya ialah Liber Novus, The Red Book.

Dan terakhir, saya fikir salah satu perkara terbaik yang boleh anda lakukan untuk terus hidup dan berkembang maju sebagai manusia adalah dengan berlatih menjadi berani.

Terima kasih kerana membaca, saya harap kisah ini memberi inspirasi kepada anda.

[Foto teratas: Saya dan pasukan saya di hackathon Aplikasi Angkasa NASA]