Cara Memecahkan Proses Permohonan Dokumen Musim Google untuk tahun 2020

Selama bertahun-tahun, tinjauan menunjukkan pentingnya dokumentasi yang baik dalam bagaimana pemaju memilih dan menggunakan sumber terbuka.

Dalam program Google Season of Docs (GSoD) perdana pada tahun 2019, program ini menerima hampir 450 permohonan penulis teknikal dan lebih daripada 50 penulis teknikal diterima.

Sebagai salah seorang penulis teknikal yang diterima untuk berpartisipasi dalam program Google Season of Docs, saya terfikir untuk berkongsi beberapa pandangan mengenai cara menyiapkan dan membuat aplikasi yang kuat untuk program GSoD.

Isi kandungan

  • Apakah Musim Google Dokumen?
  • Siapa yang layak untuk menyertai program ini?
  • Faedah Menyertai
  • 5 Petua untuk menggunakan aplikasi GSoD anda
  • Pengalaman GSoD saya
  • Sumber yang berguna

Apakah Musim Google Dokumen?

Season of Docs adalah program tahunan yang dianjurkan oleh Google. Tujuannya adalah untuk menyatukan penulis teknikal dan organisasi sumber terbuka untuk memupuk kerjasama dan peningkatan dokumentasi di ruang Sumber Terbuka.

Inisiatif ini sangat penting kerana dokumentasi projek Open Source menyediakan jalan bagi pengguna untuk tidak hanya memahami projek tersebut tetapi juga memberi sumbangan kepadanya.

Selama program ini, penulis teknikal yang diterima menghabiskan masa antara 3-5 bulan sama ada membina satu set dokumen baru, memperbaiki struktur dokumen yang ada, mengembangkan tutorial yang sangat diperlukan, atau meningkatkan proses sumbangan dan panduan organisasi Open Source.

Siapa yang layak untuk menyertai program ini?

Mengikut peraturan Google, anda mesti berumur sekurang-kurangnya 18 tahun pada masa pendaftaran. Anda juga mesti mempunyai pengalaman sebelumnya sebagai penulis teknikal dan layak bekerja di negara tempat tinggal anda.

Sekiranya anda memenuhi kelayakan ini, anda boleh memohon untuk menyertai program Google Season of Docs.

Faedah Menyertai

Terdapat begitu banyak faedah yang diperoleh dengan menyertai program Season of Docs. Sebilangannya adalah:

Anda boleh mendapat gaji

Setelah anda menyelesaikan program Google Season of Docs, anda mendapat bayaran gaji dari Google. Penting untuk diperhatikan bahawa gaji ini adalah pilihan jadi anda harus menunjukkan bahawa anda ingin dibayar semasa fasa permohonan.

Amaun dikira berdasarkan lokasi anda. Lihat di sini untuk maklumat lengkap mengenai gaji.

Anda meningkatkan kemahiran anda

Manfaat lain yang jelas untuk menyertai program Google Season of Docs adalah membolehkan anda meningkatkan kemahiran anda sebagai penulis teknikal.

Anda mengembangkan rangkaian anda

Selain memperbaiki diri sebagai penulis teknikal, anda juga berpeluang bekerja dengan orang yang melakukan perkara-perkara luar biasa di ruang Sumber terbuka.

Dalam kes saya, saya mendapat peluang untuk bekerja dengan organisasi VideoLAN dan itu bermaksud saya harus bekerjasama rapat dengan presiden organisasi dan penyumbang utama projek-projek tersebut.

Anda boleh mendapatkan cadangan dan rujukan

Semasa melamar pekerjaan, mempunyai surat cadangan yang baik sering membantu menguatkan permohonan anda.

Bekerja sama dengan mentor dalam projek Musim Musim Dokumen memberi peluang untuk mendapatkan sumber cadangan dan rujukan yang kaya.

Anda mendapat akses ke peluang masa depan

Sekiranya anda bersedia untuk memohon peranan penulisan teknikal di Google, termasuk pengalaman Musim Dokumen anda dalam rumum anda memberi anda lebih banyak kelebihan berbanding pemohon lain.

Anda menjadi penyumbang Sumber Terbuka

Selain daripada semua faedah yang disebutkan di atas, dengan mengikuti program Docs musim ini bermakna anda boleh menyumbang kepada projek Open Source. Ini membantu dunia menghilangkan stereotaip bahawa Sumbangan Sumber Terbuka hanya ditujukan untuk pembangun Perisian.

5 Petua untuk menggunakan aplikasi GSoD anda

Berikut adalah 5 petua untuk membantu anda mempersiapkan dan membuat aplikasi yang kuat untuk program Season of Docs.

Buat dan terbitkan artikel di blog anda

Salah satu kriteria terpenting untuk diterima sebagai penulis teknikal dalam program Google Season of Docs adalah kemampuan untuk menunjukkan bahawa anda mempunyai pengalaman menulis sebelumnya.

Google dan mentor cadangan projek yang ingin anda kerjakan perlu diyakinkan bahawa anda adalah orang yang tepat untuk mengerjakan projek tersebut. Ini bermaksud mereka ingin melihat sebilangan besar dokumentasi dan artikel yang ditulis dengan baik yang anda buat.

Syukurlah, belum terlambat untuk membuat blog atau menerbitkan lebih banyak kandungan di blog anda yang sudah ada.

Sekiranya anda sudah mempunyai blog, ada baiknya anda menerbitkan lebih banyak artikel yang ditulis dengan baik sebelum, semasa, dan setelah anda mengemukakan cadangan anda. Sekiranya anda tidak mempunyai blog, masih belum terlambat untuk membuatnya menggunakan Hashnode's Devblog atau platform pilihan anda dan menerbitkan artikel yang ditulis dengan baik juga.

Pilih projek Open Source yang betul

Sejujurnya, saya tidak dapat terlalu menekankan pentingnya memilih projek Open Source yang tepat. Ini kerana ia mempunyai peranan yang kuat dalam memasukkan anda ke dalam program ini.

Inilah pemikiran saya untuk memilih projek yang betul:

  • Teliti semua projek yang diluluskan dan cuba pilih sekurang-kurangnya 5 projek yang anda minati.
  • Setelah memilih sekurang-kurangnya 5 projek, imbas kembali dan kurangkan projek tersebut menjadi maksimum 3 projek dan minimum 2 projek.
  • Walaupun mungkin masuk akal untuk memusatkan perhatian pada satu projek semasa fasa permohonan, saya mendorong anda untuk memohon sekurang-kurangnya dua projek untuk meningkatkan peluang anda untuk diterima untuk sekurang-kurangnya satu projek.
  • Untuk setiap projek yang anda pilih, sertai saluran komunikasi organisasi, dan beri tahu penyelenggara projek mengenai minat anda terhadap projek tersebut. Dengan cara itu, anda akan dapat menjalin hubungan antara diri anda dan mentor. Juga, perhatikan bahawa mentor tidak memilih orang hanya kerana mereka mempunyai kemahiran yang diperlukan. Mereka juga memilih pemohon kerana mereka percaya mereka juga boleh bekerja dengan mereka. Oleh itu, apabila anda menghantar mesej kepada mentor, jelaskan apa yang anda perlukan dan yang paling penting jangan marah kerana mereka tidak segera bertindak balas kerana kebanyakan mentor adalah sukarelawan yang mempunyai pekerjaan sepenuh masa.
  • Jangan tunggu diberi makan sudu. Menjalankan banyak penyelidikan mengenai projek ini. Ketahui dan fahami semua yang anda perlu ketahui dan jika anda mempunyai sebarang masalah, hubungi mentor cadangan projek itu atau minta ahli komuniti lain.
  • Yang paling penting, tuliskan apa sahaja yang anda temui semasa penyelidikan anda akan sangat berguna sekiranya anda diterima bekerja dalam projek atau maklumat yang akan membantu meningkatkan cadangan anda.

Tulis cadangan

Ramai orang tidak mengetahui perkara ini, tetapi menulis cadangan sangat penting. Ini memberi anda pemahaman yang jelas mengenai matlamat projek, garis masa yang diperlukan untuk menyelesaikan projek, apa yang perlu anda ketahui, dan sebagainya.

Selain itu, menulis cadangan juga menunjukkan kepada mentor anda tujuan anda untuk projek tersebut, mengapa anda percaya bahawa anda adalah orang yang tepat untuk peranan, pengalaman anda, jangka masa projek dan banyak lagi.

Setelah menulis cadangan anda, hantarkan kepada mentor projek untuk disemak. Ulasan mereka akan membantu anda mengetahui keperluan projek dari sudut pandang mentor. Saya telah menambahkan pautan ke cadangan Dokumen Musim Google saya di bahagian Sumber.

Buat sekurang-kurangnya satu sumbangan kepada Organisasi Sumber Terbuka

Program Season of Docs tidak seperti Google Summer of Code di mana anda diminta untuk memberikan sekurang-kurangnya satu sumbangan untuk projek Open Source yang menarik. Tetapi memberi sumbangan pasti dapat meningkatkan peluang anda untuk diterima, jadi cubalah melakukannya.

Tetap aktif dalam komuniti selepas tarikh akhir permohonan

Setelah menghantar permohonan anda, cobalah untuk terus aktif dalam organisasi Sumber Terbuka itu. Ini menunjukkan kepada mentor bahawa anda meminati projek tersebut dan komuniti Open Source pada umumnya.

Pengalaman GSoD saya

Semasa program GSoD tahun lalu, saya berkesempatan bekerja dengan organisasi VideoLAN pada projek Memodenkan (menulis semula) dokumentasi pengguna VLC.

Setelah cadangan saya diterima oleh organisasi VideoLAN, mentua saya dan saya bersetuju dengan matlamat yang diharapkan dapat saya capai semasa program Google Season of Docs.

Ini adalah matlamat saya:

  1. Susun semula dokumentasi.
  2. Kemas kini dokumentasi agar sesuai dengan versi moden VLC.
  3. Pindahkan dokumentasi pengguna ke Gitlab menggunakan Sphinx dan ReadtheDocs.
  4. Keluarkan gambar dan maklumat usang.
  5. Tulis semula dokumentasi pengguna agar mudah difahami.
  6. Siapkan untuk terjemahan menggunakan Sphinx Internationalization.

Saya belajar lebih banyak mengenai organisasi VideoLAN dan VLC, saya mendapat tahu bahawa VLC mempunyai lebih banyak ciri yang tidak pernah saya ketahui, dan saya belajar bagaimana menggunakan platform dokumentasi Sphinx dan menyusun semula teks.

Kemahiran menulis teknikal saya juga bertambah baik. Secara keseluruhan, mengambil bahagian dalam program Google Season of Docs adalah salah satu perkara terbaik yang berlaku pada saya pada tahun 2019.

Sumber yang berguna

Cari di bawah senarai sumber berguna untuk membantu anda mengetahui lebih lanjut mengenai program Musim Dokumen dan Penulisan Teknikal.

  • Cadangan Musim Dokumen Saya yang Diterima
  • Laporan Projek Musim Musim Google
  • Sumbangan Sumber Terbuka: Pemangkin Pertumbuhan
  • Panduan Penulis Teknikal
  • Saluran Saluran Dokumen Musim
  • Penulisan Teknikal Hebat

Suka artikel ini? Ikuti @Didicodes di Twitter.