Apa yang k-pop boleh ajarkan kepada kita mengenai reka bentuk

Beberapa minggu yang lalu, rakan sebilik saya memperkenalkan saya kepada dunia muzik pop Korea, atau dikenali sebagai k-pop. Semakin saya menggali genre, semakin saya menyedari bagaimana berlaku beberapa faktor yang menjadikan k-pop berjaya adalah merancang.

Sekiranya anda membaca artikel saya yang lain, anda pasti tahu bahawa saya mendorong pereka untuk belajar dari reka bentuk budaya lain. Melalui pemerhatian, anda memperoleh lensa tambahan untuk mendekati masalah reka bentuk yang sukar.

Dalam artikel ini, saya memperkenalkan lima ciri reka bentuk yang baik bersama dengan beberapa k-pop.

Reka bentuk yang baik menceritakan kisah

Banyak video k-pop berkisar pada cerita. Tema-tema dalam cerita bermula dari hal-hal seperti cinta yang tidak berbalas hingga usia yang akan datang, dan segala yang ada di antara keduanya.

Kisah-kisah ini membawa penonton dalam perjalanan melalui narasi - kisah yang dapat dihubungkan oleh kebanyakan orang. Kerana kesejagatan beberapa cerita mereka, video k-pop menarik minat penonton yang besar. Sebenarnya, k-pop memiliki daya tarik global sehingga pada tahun 2012, Time Magazine menjuluki sebagai Eksport Terhebat Korea Selatan .

Sering kali cerita-cerita itu adalah cerita yang bodoh dan lucu. Contohnya, ambil video muzik berjudul Day One oleh K. Will. Ia menceritakan kisah seorang budak lelaki yang bertekad untuk memenangkan cinta yang tidak berbalas.

Walaupun subjeknya ringan, banyak pemikiran dimasukkan ke dalam bagaimana perasaan penonton pada setiap langkah dalam cerita.

Sama seperti bagaimana filem atau video pendek bercerita, reka bentuk yang baik juga menceritakan kisah. Cerita dalam reka bentuk adalah mengenai perjalanan yang dilalui pengguna ketika menggunakan produk.

Sekiranya anda melihat produk yang berjaya hari ini, seperti Uber dan Airbnb, topik utama di antara mereka semua ialah mereka bercerita. Setiap syarikat mempunyai rangkaian naratif yang menunjukkan kes penggunaan yang berbeza yang dimiliki pengguna untuk produk mereka.

Sebagai contoh, salah satu kisah Airbnb mungkin melibatkan keluarga tiga orang. Mereka terbang dari luar negara untuk mengunjungi Disneyland di California untuk ulang tahun anak perempuan mereka. Mereka menempah senarai di Los Angeles, dan tiba pada petang Jumaat untuk disambut oleh tuan rumah mereka.

Reka bentuk berdasarkan cerita mengenal pasti kes penggunaan terlebih dahulu kemudian merancang pengalaman produk di sekitar senario tersebut.

Sangat mudah untuk memulakan dengan reka bentuk berdasarkan cerita. Mulakan dengan papan cerita. Cari tahu apa jenis pengalaman yang ingin anda berikan kepada pengguna anda.

Reka bentuk yang baik tahu penontonnya

Kembali pada tahun 2000-an, muzik k-pop adalah calon yang tidak mungkin menjadi sensasi global. Jadi bagaimana ia berjaya dalam pasaran global seperti itu?

Jawapannya ialah mereka tahu penonton mereka. Syarikat hiburan Korea Selatan seperti SM Entertainment tahu dengan tepat siapa penonton mereka dan di mana mencarinya.

Banyak syarikat k-pop merangkul saluran pengedaran seperti YouTube dan saluran sosial seperti Twitter dan Facebook lebih awal.

Hari ini, kebanyakan video muzik k-pop mendapat berjuta-juta tontonan. Sebenarnya, video yang paling banyak dilihat di YouTube adalah Gangnam Style, yang telah ditonton lebih dari 2 bilion kali.

Dalam reka bentuk, juga penting untuk mengetahui khalayak anda. Mempunyai idea yang jelas tentang siapa yang anda rancang akan membantu anda membuat keputusan produk yang tepat.

Semasa proses reka bentuk, pereka yang baik keluar dan bercakap dengan penggunanya. Secara khusus, mereka mengumpulkan data statistik mengenai perkara seperti demografi dan data tingkah laku mengenai perkara seperti gaya hidup. Kaedah penyelidikan ini merangkumi kaedah seperti kumpulan fokus, soal selidik, dan temu ramah.

Dengan data, pereka dapat mengenal pasti kekangan reka bentuk dengan lebih baik dan kandungan apa yang paling sesuai dengan pengguna.

Reka bentuk yang baik membina kepercayaan

Pada malam yang lain, rakan sebilik saya menunjukkan beberapa video k-pop kegemarannya di YouTube. Semasa kami melayari, dia tiba-tiba teruja. Ternyata, salah satu kumpulan k-pop kegemarannya baru saja mengeluarkan video muzik baru.

Di antara kumpulan k-pop dan dia, ada perjanjian tersirat. Sebagai balasan untuk penontonnya yang konsisten, kumpulan ini akan menyampaikan kandungan berkualiti tinggi yang dia hargai.

Perjanjian ini adalah semacam kepercayaan antara pihak. Kumpulan K-pop bergantung padanya untuk mengekalkan populariti mereka.

Begitu juga, reka bentuk yang baik membina kepercayaan antara produk dan pengguna. Apabila produk selesai dan digilap, ia membina kepercayaan. Apabila produk menawarkan nilai, ia membina kepercayaan.

Bayangkan jika anda tidak mempercayai produk yang anda gunakan sekarang. Adakah anda akan membeli-belah dalam talian lagi? Adakah anda akan menempah penerbangan dalam talian sekali lagi?

Kepercayaan mengurangkan geseran antara pengguna dan produk. Ia menjamin urus niaga yang lancar.

Kedua-dua nilai serta kesesuaian dan kemasan sangat penting untuk membina kepercayaan. Nilai datang dalam pelbagai bentuk, termasuk nilai wang, emosi, dan hiburan. Dalam produk, orang sering kali memperoleh nilai fungsional dan kadangkala nilai wang.

Reka bentuk yang baik berkesan menggunakan warna

Video K-pop penuh dengan warna-warna cerah. Ini bagus untuk inspirasi visual. Dari reka bentuk set hingga rambut berhala, warna diselaraskan dengan teliti.

Berikut adalah beberapa contoh bagaimana warna sebagai motif dan alat untuk komunikasi visual.

Berikut adalah pemandangan dari muzik video yang bertajuk Not Spring, Love, atau Cherry Blossoms oleh IU.

Payung merah menonjol dengan latar belakang neutral. Segera menarik perhatian anda kepada penyanyi itu. Sekiranya ada satu perkara yang anda ingat selepas menonton video, itu adalah payung merah.

Warna boleh menjadi alat yang kuat untuk mengarahkan mata orang.

Lion Heart by Girls Generation juga menggunakan warna dengan berkesan.

Maksud warna-warna dalam video adalah untuk mewujudkan rasa melamun. Walau bagaimanapun, video itu melangkah lebih jauh dalam pemprosesan pos. Perhatikan bagaimana filem itu dinilai warna untuk menonjolkan estetika yang diinginkan.

Dalam reka bentuk, warna dapat mencipta estetika tertentu. Tahap ketepuan dan getaran yang berbeza akan memberi anda rasa yang berbeza. Pertimbangkan penampilan yang ingin anda pilih sebelum memilih palet warna.

Crush by Zion T. adalah contoh bagaimana kekurangan warna sama kuatnya dengan banyaknya warna.

Hitam dan putih dalam video ini menimbulkan rasa dramatik. Dengan warna yang lebih sedikit, tumpuan anda adalah pada pelakon dan objek di tempat kejadian.

Hitam dan putih boleh menjadi reka bentuk yang hebat. Tanpa warna yang berlebihan, terdapat sedikit gangguan. Sebagai contoh, dalam reka bentuk semula terbaru mereka, Instagram memilih reka bentuk hitam putih supaya pengguna dapat memberi tumpuan kepada perkara penting: gambar.

Reka bentuk yang baik menerapkan prinsip reka bentuk

Prinsip reka bentuk reka bentuk adalah keseimbangan, penekanan, pergerakan, ragam dan kontras, perkadaran, dan kesatuan. Mereka adalah alat yang digunakan pereka untuk mengatur maklumat dan membuat struktur visual.

Memahami cara menggunakan prinsip reka bentuk dengan berkesan akan membantu anda mencapai fungsi dan kualiti estetik dalam reka bentuk anda.

Berikut adalah beberapa contoh bagaimana prinsip reka bentuk diterapkan dalam k-pop.

Rangka ini dari Mr Chu oleh Apink menggunakan penekanan, kontras, dan keseimbangan untuk membuat pemandangan yang menarik.

Pemandangannya seimbang secara simetri, menjadikannya lebih estetik. Kontras antara warna merah jambu dan aqua menarik mata anda ke tengah bingkai.

Hello by Primary menggunakan keseimbangan, kontras dan perkadaran untuk membuat pemandangan yang menarik secara visual.

Walaupun tidak simetri, pemandangannya seimbang. Di samping itu, terdapat kontras yang kuat antara latar belakang dan objek, menjadikan objek muncul.

Contoh lain yang baik adalah Overdosis oleh EXO.

Dengan menggunakan pengulangan segi enam di latar belakang dan meletakkan berhala secara simetri, video tersebut mewujudkan rasa keseimbangan visual dan kesatuan.

K-pop boleh mengajar kita banyak mengenai reka bentuk. Selagi anda melihat sesuatu dari perspektif reka bentuk, ada sesuatu yang perlu dipelajari.

Terima kasih banyak kepada Ed, rakan sebilik saya, yang meluangkan masa untuk memperkenalkan saya kepada k-pop dan memberi saya inspirasi untuk artikel ini.

Terima kasih kerana membaca ini. Saya harap anda menikmati lagu-lagu k-pop ini dan akan mendapat peluang untuk menerapkan lima konsep reka bentuk penting ini.

Sekiranya anda mempunyai cerita mengenai bagaimana anda mempelajari sesuatu tentang reka bentuk dari medium yang tidak dijangka, tinggalkan nota di bawah ini, atau tweet kepada saya.

Anda juga boleh mengikuti saya di Twitter, di mana saya menyiarkan perbincangan yang tidak sensitif mengenai reka bentuk, pengembangan bahagian depan, bot, dan pembelajaran mesin.

PS Sekiranya anda menikmati artikel ini, ini akan sangat bermakna jika anda mengklik? dan berkongsi dengan rakan.