Bagaimana menjadi pengguna Stack Overflow yang lebih baik dalam lima langkah mudah

Pembangun perisian tidak dapat membayangkan kehidupan mereka tanpa Stack Overflow.

Kami menggunakannya hampir setiap hari! Kami menyukainya. Kami menjimatkan banyak masa yang mungkin didedikasikan untuk sesuatu yang lebih baik daripada bersumpah dengan komputer dan mencipta roda.

Apa yang menjadikan Stack Overflow sangat berharga adalah kandungannya. Hampir semua yang anda fikirkan sudah ada. Anda mempunyai masalah yang tidak dapat anda selesaikan sendiri, anda Google. Dan ada, pautan pertama adalah soalan Stack Overflow dengan kod yang anda cari. Sangat ringkas. Aliran ini berfungsi seperti daya tarikan.

Kami tidak diberikan ini secara percuma. Setiap sedikit maklumat berguna ada hasil kerja seseorang. Seseorang meluangkan masa peribadi mereka untuk menyiasat masalah dan menuliskan penemuan supaya lebih banyak orang dapat memanfaatkannya. Terdapat orang sebenar di belakangnya, sama seperti anda dan saya.

Terdapat kajian psikologi mengenai orang yang menjadi sebahagian daripada kumpulan besar. Menghadapi masalah, kita cenderung secara tidak sadar mengharapkan bahawa pasti ada orang lain "yang akan menguruskan ini." Kami aktif menjalankan tugas peribadi. Tetapi jika masalah itu tidak mempengaruhi kami secara langsung, kemungkinan kami akan menyerahkannya kepada "orang lain."

Di dunia nyata, kita sangat bergantung pada pengangkutan, polis, dan sistem penjagaan kesihatan. Tidak ada kerajaan mengenai Stack Overflow. Mungkin ada sebilangan Batman dan Supermen, tetapi mereka tidak dapat melakukan semuanya. Kita semua harus aktif untuk kebaikan semua.

Mari menjadi komuniti yang mementingkan anggotanya, mereka yang memberi nilai tambah, dan bukan pengguna pasif.

Terdapat banyak cara untuk menjadi pengguna Stack Overflow yang lebih baik. Mulakan dengan mengikuti lima amalan berikut:

1. Jangan lupa untuk memberikan suara positif

Sekiranya anda pasti jawapannya betul, pilihlah. Walaupun itu bukan soalan anda atau anda tidak memerlukannya. Ini menunjukkan kepada seluruh dunia bahawa jawapannya mungkin benar dan menarik lebih banyak perhatian kepadanya.

Jangan sekali-kali (naik atau turun) undi jika anda mempunyai keraguan!

Mari kita melihatnya dari sudut pandangan yang berbeza. Anda adalah orang yang menyiarkan jawapan. Anda telah melaburkan sedikit masa untuk itu, anda sangat membantu, murah hati, dan bangga ... dan tidak ada yang bertindak balas. Anda akan malu.

Bukan itu yang sepatutnya. Kita mesti saling menghargai sumbangan yang bermaksud memberi suara tinggi.

2. Tulis komen

Ia berlaku bahawa orang menghantar jawapan yang salah atau soalan bodoh. Tetapi mereka tidak sengaja melakukan ini. Itulah sebabnya orang tidak faham mengapa mereka ditolak. Mereka mahu bertanya tetapi tidak ada yang bertanya kerana undi tidak dikenali. Ini terasa tidak adil dan membuat mereka tidak berpuas hati.

Ini bukan seperti yang harus kita rasakan pada Stack Overflow. Ini adalah tempat yang penuh dengan cinta dan sokongan.

Tetapi kita tidak boleh mengabaikan maklumat yang salah! Sebaliknya kita harus menulis komen yang menjelaskan pendapat kita. Kemungkinan besar mereka akan memperbaikinya atau menghapusnya.

3. Baca soalan teratas dengan kerap

Ini seperti suapan di Facebook, tetapi untuk kutu buku. Teliti soalan teratas dan buka soalan yang mengandungi teg yang anda minati. Walaupun anda tidak merancang untuk menjawabnya.

Sebagai profesional, anda akan meningkat secara mendadak. Ketahui bagaimana rakan sebaya anda berjuang, bagaimana mereka mengatasi rintangan, dan bagaimana mereka beralasan.

Kadang-kadang walaupun soalan biasa-biasa dijawab dengan cara yang cemerlang. Anda pasti tidak mahu ketinggalan!

4. Tidak ada rasa malu dalam bertanya

Walaupun anda mengemukakan soalan yang benar-benar bodoh, perkara terburuk yang boleh berlaku adalah anda mendapat undi atau menerima komen yang tidak menyenangkan. Tidak ada titik reputasi yang akan hilang jika anda memadamkan soalan.

Kemungkinan soalan itu tidak mendapat perhatian kerana terlalu luas atau terlalu spesifik. Ini sama sekali tidak membahayakan anda. Padamkan selepas beberapa hari jika mengganggu anda.

Jumlah bahasa dan alat pengaturcaraan terhad. Ada kemungkinan anda bukan satu-satunya orang yang menghadapi masalah anda.

Dengan membuat soalan, anda mula memahami masalahnya dengan lebih baik. Mereka semua kelihatan luar biasa pada awalnya dan memudar ketika kita memecah-belah. Anda mungkin mempunyai jawapan sebelum menerbitkan soalan.

Pada masa yang sama, anda harus ingat bahawa pengguna lain lebih menghargai soalan anda sekiranya anda membuat kajian sebelum bertanya. Kami menyukai soalan yang unik dan mencabar dan terganggu dengan pertanyaan berulang.

5. Jawapan!

Tidak seperti yang lain, menjawab biasanya memerlukan masa. Inilah yang dilakukan oleh warganegara yang terbaik, kerana ia memberi manfaat kepada masyarakat dan juga mereka.

Biarkan saya meletakkannya dengan cara ini: tidak ada jawapan - tidak ada Stack Overflow. Tidak ada yang akan membuka laman web ini jika tidak ada jawapan. Tidak syak lagi, masyarakat memerlukan jawapan, terutama orang miskin yang bertanya, tetapi mengapa orang menjawab sama sekali?

Pertama sekali, senang memainkan peranan sebagai pakar dan menolong orang lain. Anda juga mendapat suara positif yang mengakibatkan pertumbuhan reputasi. Jumlah besar di sebelah nama dan avatar anda bercakap untuk dirinya sendiri. Semua orang melihat bahawa anda seorang profesional.

Dan yang terakhir - ini adalah alasan yang baik untuk mempelajari sesuatu yang baru. Anda jarang mengetahui jawapannya dengan segera. Anda menyelami soalan, membuat projek taman permainan, membaca dokumentasi, dan akhirnya menulis jawapan. Apabila disiarkan, semua orang menganggap anda sudah tahu jawapannya selama-lamanya. Anda melatih otot otak anda dan membuktikan kepada diri sendiri dan orang lain bahawa anda adalah pakar. Tidak keren?

Terima kasih untuk membaca! Apa pendapat anda mengenai Stack Overflow?

Lihat profil Stack Overflow saya.

Ikuti saya di Twitter.