Mengapa pemilikan kod menyebalkan dan anda tidak boleh bekerja di tempat yang mengamalkannya

Pemilikan kod menyebalkan.

Ini menghadkan kod dan membantutkan pertumbuhan anda sebagai pemaju.

Mari lihat apakah pemilikan kod dan mengapa ia merosakkan individu dan organisasi.

Apakah pemilikan kod

Pemilikan kod adalah di mana satu orang dalam organisasi memiliki pangkalan data.

Ini bermaksud satu orang bertanggungjawab untuk keseluruhan sistem. Individu bertanggungjawab untuk membuat perubahan pada kod, mengambil keputusan mengenai reka bentuk, dan untuk mengurus pepijat.

Katakan sistem ini adalah aplikasi web. Dengan pemilikan kod, satu orang dalam syarikat memiliki aplikasi web itu. Sekiranya terdapat masalah dengan aplikasi web, pemilik kod adalah orang yang harus memperbaikinya.

Mengapa ia menghisap?

Pemilikan kod buruk bagi pemilik kod kerana ia membantutkan pertumbuhan mereka.

Juga, pemilikan kod menyebabkan masalah bagi organisasi dan pemilik kod.

Sekiranya tidak ada yang tahu bagaimana sistem berfungsi, tidak ada yang dapat memberikan ulasan kod yang berkesan. Lebih buruk lagi, kodnya mungkin tidak dapat dikaji sama sekali.

Pemilik kod adalah satu-satunya orang yang pernah melihat pangkalan data. Ini menghentikan pemilik kod daripada belajar dari rakan mereka, yang merupakan kaedah terbaik untuk belajar di tempat kerja.

Sebagai pemilik kod, anda mungkin membuat keputusan reka bentuk yang mengerikan dan anda tidak akan mengetahuinya.

Pemilikan kod membunuh motivasi

Mudah kehilangan motivasi apabila anda memiliki pangkalan data.

Orang tidak peduli jika anda mencukur 10kb dari ukuran bundle ketika mereka bahkan tidak tahu seberapa besar bundle itu sebelumnya.

Tidak ada yang dapat bersemangat dengan anda ketika anda beralih ke kerangka baru, menambahkan paket web ke saluran paip, atau meningkatkan prestasi pelayan dengan menambahkan cache.

Ini mendemotivasi.

Pemilikan kod membuat anda malas

Apabila anda memiliki kod anda, anda boleh menjadi malas.

Tidak ada yang memeriksa anda. Orang tidak tahu bahawa bug itu hanya memerlukan anda lima minit untuk diperbaiki, dan bahawa anda menghabiskan sepanjang hari di reddit.

Anda boleh menyusuri pantai dengan melakukan minimum. Ini adalah pembaziran.

Saya telah melihat kanak-kanak berusia 30 tahun yang berada dalam pekerjaan yang sama selama sepuluh tahun terakhir, bekerja di pangkalan data warisan yang sama. Dan itu menunjukkan. Mereka ketinggalan dengan teknologi terkini, mereka tidak berminat dengan pekerjaan mereka, dan mereka menghabiskan berjam-jam setiap hari melayari media sosial.

Jangan jadi seperti mereka.

Pemilikan kod menghasilkan kebergantungan orang utama

Bukan sahaja pemilikan kod buruk bagi individu tetapi juga buruk bagi organisasi.

Sekiranya satu orang bertanggungjawab untuk pangkalan kode, apa yang akan berlaku apabila pemilik kod bercuti — atau lebih teruk — meninggalkan syarikat itu? Tidak ada dalam organisasi yang akan mengetahui bagaimana kod tersebut berfungsi.

Masalah ini dikenali sebagai pergantungan orang utama . Pemilikan kod yang melampau menghasilkan kebergantungan orang utama.

Pemilikan kod menyebabkan tekanan

Walaupun dapat membuat anda leka, pemilikan kod juga menyebabkan tekanan.

Sekiranya ada masalah dengan aplikasi, itu salah anda. Anda akan bertanggungjawab, dan anda tidak akan mempunyai siapa-siapa untuk membantu anda memperbaiki pepijat.

Apa jalan penyelesaiannya?

Penyelesaiannya adalah budaya kod bersama .

Kod kongsi adalah tempat semua orang dalam pasukan bekerja di semua bahagian pangkalan data.

Apabila pasukan memiliki kod, semua orang dapat membantu membuat keputusan reka bentuk. Semua orang boleh mengambil bahagian dalam perbincangan mengenai reka bentuk sistem, membantu memantulkan idea, dan berkongsi tanggungjawab terhadap keputusan tersebut. Menulis kod menjadi pengalaman ajaib.

Dengan kod bersama, tidak ada pergantungan orang utama. Mana-mana ahli pasukan boleh pergi bercuti dan pasukan akan terus bekerja seperti biasa.

Dengan kod yang dikongsi, anda akan belajar daripada rakan sebaya anda. Seseorang yang mempunyai pengetahuan mengenai sistem dapat memberikan maklum balas yang berkualiti. Kod akan diteliti oleh banyak mata, dan ia akan berkembang kerana itu.

Apabila banyak orang menggunakan pangkalan kode yang sama, mereka membantu mengukir kod menjadi sempurna.

Manfaatkan masa anda di tempat kerja

Anda tidak perlu bekerja dalam organisasi yang membantutkan pertumbuhan anda. Anda harus memanfaatkan masa anda di tempat kerja.

Pemaju mempunyai kelebihan dalam pasaran pekerjaan. Kita boleh memilih tempat kita bekerja. Sekiranya kita tidak belajar pada pekerjaan kita sekarang, kita boleh menukar pekerjaan.

Sekiranya anda bekerja di tempat dengan pemilikan kod, cari pekerjaan baru.

Jangan membuat kesilapan bekerja di persekitaran yang kurang optimum. Ia akan membahayakan anda dalam jangka masa panjang.

Anda mungkin tidak menyedari betapa teruknya pertumbuhan anda, tetapi tempat yang memiliki kod akan menghalang anda mencapai potensi penuh.

Belajar dari pembangun lain adalah faedah yang baik untuk bekerja dalam satu pasukan, jadi cari pekerjaan baru sekarang.