Bagaimana Saya Merangka Aplikasi Pertama Saya

Bagaimana Saya Merangka Aplikasi Pertama Saya

Ini adalah kisah tentang membina produk, apa yang salah, dan bagaimana ia mengubah karier saya menjadi Reka Bentuk.

Selama sepuluh tahun yang lalu, saya telah membina banyak projek sampingan peribadi. Beberapa adalah pertunjukan kecil setiap hari, tetapi ada yang memerlukan sedikit masa untuk diselesaikan.

Kisah ini adalah mengenai aplikasi iPhone yang saya kerjakan pada tahun 2015-2016. Permulaan automotif harus menjimatkan wang pemandu untuk gas, mengurangkan gas rumah hijau, dan menjadikan kenderaan autonomi sedikit lebih bijak.

Setelah banyak sesi sumbang saran dan penyelidikan, saya mengumpulkan satu pasukan pembangun untuk membantu saya membina MVP (Minimum Viable Product). Kami memilih untuk merancang aplikasi iOS terlebih dahulu kerana kesesuaian penonton yang lebih baik.

Semasa pengembangan peringkat pertengahan, halaman arahan dan saluran sosial dilancarkan. Ini mengumpulkan 1,000 orang pertama untuk senarai tunggu dan ujian beta masa depan.

Walaupun kami menghadapi beberapa cabaran, projek ini berkembang dengan baik. Ujian pengguna yang kerap mengesahkan bahawa kami berusaha ke arah yang betul.

Walaupun begitu, hanya beberapa hari sebelum melepaskan MVP untuk ujian beta, saya memutuskan untuk menghentikan perkembangannya.

Terdapat beberapa sebab mengapa saya membuat keputusan itu, termasuk perkara peribadi dan pembiayaan. Saya masih mahu berkongsi proses reka bentuk yang saya lalui, pelajaran apa yang saya pelajari, dan bagaimana ia mencerminkan kerjaya saya.

Semuanya bermula dengan Keperluan Peribadi

Beberapa tahun yang lalu saya membeli kereta pertama saya dan menjadi obses dengan memandu. Keselesaan, kegembiraan, dan kebebasan mengatasi murahnya pengangkutan awam dan kekacauan lalu lintas. Tetapi ada biaya yang timbul dengan memiliki kereta - tiket parkir, insurans, penyelenggaraan, dan gas.

Satu perkara yang paling mengganggu saya adalah turun naik harga bahan bakar setiap hari. Ia boleh naik pada waktu pagi dan turun pada waktu malam. Mungkin terdapat perbezaan 10% di sudut jalan, dan anda pasti akan tahu setelah meninggalkan pam.

Oleh itu, saya mula menggali laman web dan menemui penyelesaian yang sangat baik (saya fikir ketika itu) untuk keperluan saya - GasBuddy. Ini adalah aplikasi yang menunjukkan harga bahan bakar terkini di stesen minyak tempatan. Saya berada di syurga pada hari itu membayangkan penjimatan petrol sebanyak ratusan sebulan.

Beberapa tahun berikutnya saya menghabiskan masa menggunakan GasBuddy, saya bersyukur dengan harta karun yang mereka bina tetapi kecewa dengan antara muka aplikasi yang menjadikan saya gila. Antara muka yang keliru dan ciri terhad adalah antara perkara yang tidak dapat saya atasi lagi.

Itulah sebabnya, pada bulan Jun 2015, saya memulakan projek sampingan saya. Saya memanggilnya Fuelhunt.

Idea awal adalah mendapatkan data GasBuddy dan membina pengalaman pengguna yang lebih baik di sekitarnya. Tetapi mereka adalah syarikat besar dan tidak mahu berkongsi data mereka walaupun dengan harga permulaan yang berpatutan.

Saya berusaha keras untuk mencari penyedia data lain, yang ternyata Waze. Tetapi mereka juga tidak dapat menolong saya. Selain itu, ketepatan data mereka bahkan hari ini cukup mengerikan.

Oleh itu, saya fikir, saya boleh melakukan semuanya sendiri. Kenapa tidak. Dan perjalanan malam tanpa tidur bermula.

Tetapi pertama, mari kita ketahui mengapa semuanya penting.

Apakah perjanjian nya?

1. Orang mahu membayar lebih sedikit untuk gas

Saya yakin anda menyedari bahawa harga gas berbeza dari stesen ke stesen, dari satu jenama ke jenama lain, atau dari satu kawasan ke kawasan yang lain. Sebabnya boleh menjadi isu harta tanah atau jenama, atau keadaan lain yang mempengaruhi pasaran minyak, seperti politik atau taufan.

Sebilangan besar daripada kita tidak menganggap perbezaan harga sebagai penjimatan. Tetapi dapat menjimatkan sehingga $ 100–200 penjimatan setiap tahun atau lebih, bergantung pada apa, bagaimana dan di mana anda memandu. Anda mungkin berpendapat - itu bukan wang yang besar. Tetapi anda boleh melaburkan penjimatan untuk makan, membeli-belah atau lebih banyak gas.

Ini adalah tiga komponen utama mana-mana stesen minyak:

  • Kemudahan

    Berhampiran dengan tempat kerja atau rumah, mempunyai kedai sudut, atau kemudahan lain.

  • Harga

    Kos gas, tawaran kedai, atau penjimatan lain.

  • Kualiti

    Bahan bakar atau keseluruhan perkhidmatan.

Sekiranya anda mengetahui tempat yang memuaskan anda dengan bahan bakar, harga, dan lokasi - itu bagus. Sekiranya anda tidak peduli dan akan membeli gas setiap kali anda memerlukannya - baiklah, itu juga baik.

Sementara itu, ada banyak orang yang tidak mengetahui lokasi permata, tetapi ingin menggunakan tempat yang mudah dengan harga yang lebih rendah.

Walau bagaimanapun, menjimatkan beberapa dolar mungkin bukan idea paling bijak. Gas yang buruk bukan mitos. Bahan bakar itu sendiri dapat berasal dari kilang yang sama di suatu wilayah, tetapi masih berbeza di berbagai tempat runcit.

Beberapa faktor mungkin termasuk penapis bahan bakar yang tidak dijaga dengan baik, bahan tambahan yang tidak biasa, "gas lama" di beberapa stesen, pekerja yang tidak adil yang boleh mencampurkannya dengan minyak atau barang lain untuk membuat lebih banyak keuntungan, dan sebagainya. Semua ini boleh menyebabkan pembaikan kereta mahal.

Kami menggunakan Yelp, Peta Google, majalah tempatan dan meminta cadangan rakan kami ketika mencari tempat makan yang tepat. Jadi mengapa kita tidak begitu peduli dengan kereta kita? Kenderaan yang dirawat dengan baik dapat berjalan lebih lama tanpa penyelenggaraan yang tidak dijangka.

2. Perubahan iklim adalah nyata dan kita perlu lebih prihatin mengenainya.

Ini adalah kawasan lain di mana saya mahu memberi kesan.

Pada tahun 2014 terdapat lebih daripada 1.2 bilion kenderaan di dunia, dan jumlah ini berkembang pesat. Kesemuanya menghasilkan sejumlah besar pencemaran rumah hijau yang menyebabkan:

  • Kenaikan suhu kerana gas rumah hijau menangkap lebih banyak haba.

    Helo pemanasan global!

  • Pencairan lapisan es kutub yang boleh menyebabkan kenaikan permukaan laut.

    Halo banjir yang merosakkan!

  • Penipisan lapisan ozon kita yang menyebabkan sinar UV berbahaya memasuki Bumi. Hello barah kulit!

Persoalannya - bolehkah kita melakukan sesuatu mengenainya?

Kita tidak boleh memotong pengeluaran kenderaan baru kerana terdapat permintaan yang semakin meningkat untuk kenderaan tersebut. Dan kita tidak dapat mengitar semula kereta yang ada kerana biasanya digunakan semula di negara dunia ketiga. Bolehkah kita beralih ke elektrik? Jenis.

Kereta elektrik adalah masa depan. Ia tenang, cepat, dan murah untuk dikendalikan. Mereka lebih dipercayai dengan bahagian yang lebih sedikit untuk pecah. Dan yang paling penting, mereka tidak mengeluarkan karbon dioksida.

Tetapi ini adalah masa depan yang tidak mampu dimiliki oleh kita sekarang ini. Beberapa kereta berharga terlalu tinggi, di mana yang lain belum dapat memberikan nilai yang sewajarnya.

Semuanya mungkin berubah dengan Model 3 Tesla (bersama dengan cadangan peringkat kemasukan pengeluar lain), sokongan kerajaan yang lebih luas untuk EV, dan faedah lain. Tetapi kita belum sampai di sana.

Oleh itu, bagaimana kita dapat memberi kesan terhadap persekitaran dengan semua yang kita miliki sekarang - dengan semua kenderaan ini dengan enjin pembakaran dalaman memanaskan dunia yang kita tinggali?

Adakah saya satu-satunya yang mengambil berat?

Soalan pertama yang saya ada ialah "Berapa banyak orang yang mempunyai masalah dan penglihatan yang sama seperti saya?" dan "Adakah pengguna berpotensi cukup yang bernilai membina produk?"

Saya menjalankan beberapa tinjauan dan bercakap dengan rakan-rakan yang juga merupakan pemandu. Saya ingin mengetahui keperluan dan kehendak khalayak sasaran.

Berikut adalah beberapa pandangan:

  • Penonton sasaran merangkumi kebanyakan pemilik kenderaan - pemandu kasual, penumpang biasa, pemandu teksi, pemandu lori.

Semasa memilih stesen minyak,

  • Faktor yang paling penting adalah kemudahan dan harga bahan bakar yang lebih rendah untuk pemandu di pasaran Amerika Utara. Kualiti bahan bakar meningkat di beberapa negara Eropah Timur.
  • Program kesetiaan jenama sama sekali tidak menjadi faktor di kalangan responden di pasaran Amerika Utara. Ini adalah faktor penting dalam pasaran Eropah Timur.
  • Perkara-perkara lain seperti kedai serbaneka, mencuci kereta, dan operasi 24 jam tidak begitu penting bagi semua responden.
  • Orang bersedia berkongsi pengalaman baik atau buruk di pam.

    Mereka ingin mendorong atau mengarahkan pemandu lain untuk mengisi tempat tertentu jika ada.

  • Sebilangan besar pemandu tidak mengesan perbelanjaan gas mereka, kerana memakan masa atau mereka tidak menyedari alat mudah untuk melakukannya. Majoriti bersedia mengesan kos dan jarak tempuh dengan cara "automatik".
  • Hampir separuh daripada responden mengatakan bahawa mereka mengambil berat tentang alam sekitar, seperti menyusun sampah dan mengitar semula. Mereka berminat untuk terus maju dengan pengurangan jejak karbon.

Saya juga ingin mengetahui apa yang dilakukan orang semasa mengisi kereta mereka.

Saya ingin tahu sama ada saya dapat memasukkan produk ke dalam aktiviti 5 minit ini dan menjadikan masa ini lebih menghiburkan.

Antara beberapa aktiviti adalah:

  • Menonton kaunter gas
  • Merenung muncung
  • Memerhatikan jiran
  • Mencari calar dan penyok baru di kereta

Apa pilihan yang ada pada pemandu hari ini?

Selain dari kesedaran peribadi mengenai stesen minyak dan mulut ke mulut, terdapat banyak pemain di lapangan ini untuk mencari pam petrol. Pada hakikatnya, tidak ada penyelesaian yang sesuai dengan produk yang akan dinikmati pengguna dan pengguna sasaran saya.

Saya akan mulakan dengan pertandingan kecil terlebih dahulu, kemudian bergerak ke yang lebih utama.

1. Sistem infotainment terbina dalam

Hari ini, walaupun kenderaan mewah dilengkapi dengan sistem infotainment yang telah dipasang sebelumnya. Pemandu boleh mendapatkan sebahagian besar maklumat yang mereka perlukan semasa memandu. Mereka boleh menggunakan kandungan media, melihat statistik kenderaan, menavigasi bandar dan banyak lagi. Malangnya, ini tidak dapat dikatakan mengenai harga gas masa nyata. Hanya ada beberapa sistem yang menyediakannya.

Secara teori, sistem hiburan mesti lebih selamat daripada mengintip peranti mudah alih semasa memandu. Tetapi kerana reka bentuk yang buruk, kebanyakan mereka sebenarnya sangat mengganggu dan berbahaya. Anda tidak boleh mengganti unit kepala kereta dan anda tidak boleh menukar OS. Selain itu, telefon pintar moden memberikan pengalaman navigasi yang lebih baik.

2. Peta Apple

Peta Apple adalah pilihan navigasi pertama untuk berjuta-juta pengguna di iPhone. Namun ia terhad dalam banyak ciri dan hanya menyediakan maklumat asas seperti hubungan dan arahan.

Juga, ia tidak menunjukkan harga gas dan liputan peta yang lemah untuk banyak kawasan di dunia. Kedua-dua komponen ini sangat penting bagi pemandu.

3. Peta Google

Google mempunyai lebih banyak pengalaman dalam membuat peta daripada Apple. Sejauh ini, ini adalah aplikasi mudah alih kartografi global terbaik di mana-mana platform.

Bersama dengan maklumat asas, ia mempunyai ulasan pengguna, gambar pengguna, pemandangan jalan dan mereka mula mengambil data bahan bakar dari Waze pada bulan Disember 2015!

Semasa anda membuat permulaan, kemas kini seperti itu dari pemimpin pasaran terasa seperti tersingkir! Tetapi, hanya membuktikan kepada saya bahawa ciri ini diminati, atau sekurang-kurangnya jurutera Google berpendapat demikian. Yang nampaknya benar.

Mereka mengekalkan ciri ini dengan mudah. Tidak ada penapisan, sumbangan pengguna, atau keterlibatan sosial lain.

4. Aplikasi penemuan tempat

Aplikasi penemuan tempat merangkumi Foursquare, Yelp, dan Yellow Pages. Mereka memberikan pelbagai perincian seperti ulasan dan tawaran. Namun, pemandu yang disurvei menjawab bahawa ini bukan jalan penyelesaian mereka untuk mencari pam petrol.

5. Pencari stesen minyak

Inilah yang menarik - hampir setiap negara mempunyai sumber untuk mendapatkan harga bahan bakar. Negara-negara tertentu mempunyai harga tunggal untuk gas itu kerana ia dikendalikan oleh kerajaan. Tetapi secara amnya - semuanya berbeza mengikut jenama, tempat dan masa.

Saya tidak akan mendalami analisis di sini, tetapi ringkasnya:

  • Beberapa laman web hanya untuk penggunaan desktop dan tidak responsif terhadap dunia mudah alih. Mereka juga cenderung mempunyai UX yang teruk.
  • Sebilangan besar aplikasi tidak global. Mereka mungkin merangkumi satu atau kadang-kadang dua negara untuk "pasaran tempatan" yang lebih besar seperti Amerika Syarikat dan Kanada.
  • Beberapa aplikasi tidak cukup maklumat. Aplikasi tambahan perlu dipasang untuk melengkapkan "pengalaman pemandu."
  • Terdapat kes apabila aplikasi tidak dilokalkan ke bahasa dan wilayah lain. Mengapa anda memerlukan akaun lain untuk memuat turun aplikasi?
  • Pada akhirnya, mempunyai banyak aplikasi untuk pelbagai lokasi bukanlah penyelesaian.

    Mereka semua akan mempunyai UI yang berbeza, berbilang akaun, dan mengambil simpanan pada peranti.

6. Aplikasi berjenama Big Oil

Pada mulanya, saya berpendapat bahawa jenama Top Tier dapat melaburkan banyak wang untuk mengembangkan aplikasi mereka sendiri dan menjadikannya hebat. Tidak.

Ada yang mengambil pendekatan memasukkan laman web mudah alih ke dalam aplikasi. Yang lain berpendapat bahawa butang kecil dengan teks yang tidak dapat dibaca adalah pilihan yang baik untuk pemandu.

Tetapi, kebanyakannya mengandungi maklumat harga gas dan sangat tepat di mana ia digunakan.

7. Waze

Waze, yang dimiliki oleh Google hari ini, adalah alat navigasi kegemaran saya. Ini adalah rangkaian sumber ramai 90 juta pemandu di seluruh dunia. Ini menunjukkan lalu lintas, keadaan jalan raya, kemalangan, dan perangkap polis.

Waze juga memberikan harga bahan bakar untuk banyak lokasi. Tidak seperti pengalaman navigasi yang sangat baik, data bahan bakarnya agak tidak tepat.

Saya melakukan siasatan pantas untuk mengetahui mengapa pemandu tidak menggunakan ciri ini. Andaiannya adalah:

  • Elemen untuk mencari stesen minyak tersembunyi jauh di dalam menu dan tidak intuitif untuk digunakan.
  • Waze memaparkan label ketika harga bahan bakar terakhir dikemas kini. Senang tahu. Namun, apabila anda melihat "dikemas kini beberapa hari yang lalu" di mana-mana lokasi - ini pastinya merupakan isyarat sumbangan masyarakat yang lemah. Sekiranya orang tidak memberikan sumbangan yang cukup untuk membuatnya dapat digunakan, mengapa seseorang mempercayai dan menggunakannya?

8. GasBuddy

Inilah yang besar - GasBuddy. Ia ditubuhkan pada tahun 2000 dan kini mempunyai 65 juta pengguna. Ia beroperasi di Amerika Syarikat dan Kanada. Baru-baru ini dilancarkan di Australia.

Apabila bercakap mengenai pasaran Amerika Syarikat dan Kanada, data mereka agak fenomenal - terutamanya kerana ia dikumpulkan dari komuniti sumber ramai dan sumber lain. Namun aplikasi mereka gagal pada kebolehgunaan dan prestasi.

Semasa menjalankan penyelidikan dan memerhatikan orang yang melakukan tugas kebolehgunaan, saya mendapat tahu bahawa:

  • Banyak pengguna, yang tidak biasa dengan aplikasi, tidak dapat menyelesaikan perkara mudah seperti menetapkan petunjuk arah ke lokasi. Ia memerlukan tujuh ketukan untuk menyelesaikan tugas itu.
  • Majoriti pemandu tidak menggunakan paparan senarai lalai dan segera beralih ke paparan peta. Masalahnya adalah bahawa maklumat pada paparan senarai tidak begitu jelas. Sukar untuk difahami ke arah mana stesen minyak berada. Ia jaraknya dekat, tetapi mungkin mengambil masa lebih lama untuk memandu kerana lalu lintas, persimpangan sukar, belokan U, atau belasan tanda berhenti.
  • Secara keseluruhan, UI agak membingungkan dan mengganggu. Senibina maklumat kurang logik di beberapa tempat. Iklan yang menjengkelkan menggunakan data selular dan harta tanah skrin. Unsur-unsur yang tidak dapat dibaca dari jarak jauh dan butang kecil menjadikannya sukar untuk melakukan tugas tanpa terlalu memperhatikan telefon pintar.
  • GasBuddy, serta banyak pesaing lain, menyatakan bahawa pemandu dapat menjimatkan wang dengan aplikasinya - dan itu benar. Tetapi tidak jelas berapa simpanan orang di pam, kerana tidak ada petunjuk simpanan.

    Aplikasi ini memaparkan lokasi dengan harga yang lebih rendah tetapi tidak menunjukkan nilai penggunaan aplikasi dalam jangka waktu tertentu.

  • Pengguna boleh memperoleh $ 100 gas setiap hari dengan menukar mata dalam aplikasi yang diperoleh untuk penyerahan harga ke dalam entri untuk dimenangi. Namun peluang untuk menang adalah kira-kira 65 juta hingga 1.

    Walaupun begitu, nampaknya ia berfungsi untuk penglibatan dan pengekalan pengguna.

9. Penjejak Penjimatan

Terdapat banyak aplikasi untuk mengumpulkan statistik kenderaan dan mengesan pelbagai perbelanjaan. Sebilangan besar dari mereka memerlukan usaha yang besar untuk memasukkan data, sama ada operasi manual dengan puluhan bidang atau imbasan penerimaan dengan teks dan pengenalan bidang yang tidak boleh dipercayai. Bahagian visual aplikasi ini tidak menyenangkan dan "menakutkan" - kerana kebanyakan pemandu memberi reaksi.

Sebaliknya, ada penyelesaian untuk pemantauan kereta, seperti Automatik. Mereka membawa kebaikan dan keburukan mereka, tetapi masalah terbesar dengan mereka ialah penyesuai khas diperlukan untuk operasi mereka, yang merupakan pelaburan tambahan.

Pada ketika itu, setelah sesi penyelidikan dan ujian pengguna yang saya lakukan, gambarannya jelas - terdapat ceruk di pasaran dan saya dapat mengisinya dengan produk baru.

Merancang Fuelhunt

Saya mahu mencipta produk yang merangkumi amalan terbaik dalam kebolehgunaan. Pada masa yang sama ia menghilangkan rasa sakit yang ada pada pengguna dengan aplikasi lain di segmen ini.

Saya tidak mahu membuat "aplikasi lain untuk mencari stesen minyak." Saya mahukan produk yang akan memberi kesan yang lebih besar kepada kehidupan kita di masa hadapan.

Saya akan melewati puluhan lelaran, sketsa, dan bingkai kawat hingga ke binaan MVP terakhir yang berjaya diuji dengan bakal pengguna.

Berikut adalah beberapa peningkatan penting dalam pertandingan:

1. Aplikasi tunggal untuk menampung harga bahan bakar global

Saya bercakap fasa pasca-MVP. Tetapi arsitektur pangkalan data harus dikembangkan terlebih dahulu untuk pengembangan yang mudah.

Pada mulanya, itu tidak seperti cabaran.

Saya perlu menyelesaikan masalah mana-mana rangkaian sosial: tidak ada kandungan = tidak ada pengguna, tidak ada pengguna = tidak ada isi.

Dalam kes ini, kandungannya adalah lokasi pam dengan jenis bahan bakar, harga gas semasa, dan ulasan pengguna. Untuk mendapatkan kandungan itu dengan pantas, kami mengumpulkan semua yang kami dapati di pasaran dan membina - seperti yang kami sebut - pangkalan data yang kotor.

Walaupun terdapat banyak data terbuka di luar sana, semuanya berantakan. Beberapa sumber menyediakan API yang jelas, yang lain hanya mempunyai spreadsheet Excel. Kemudian kami perlu mencari cara untuk menarik data dan menjadikannya dapat digunakan.

Isu lain adalah perbezaan senarai jenama dan tahap oktan di berbagai wilayah. Amerika Utara dan Eropah mengira peringkat oktana dengan cara yang berbeza. 87 Amerika Utara adalah seperti 95 Eropah, di mana NA 91 lebih seperti E's 98, dan sebagainya.

Sejujurnya, memerlukan sedikit masa untuk membawa semuanya di bawah satu bumbung.

Akhirnya kami mempunyai data, tetapi tidak tepat. Nasib baik, harga bahan bakar berubah begitu cepat, sehingga sebenarnya tidak menjadi masalah sama ada harganya berusia satu hari atau seminggu - masih salah. Oleh itu, kami cukup dekat dengan ketepatan Waze dan Peta Google.

2. Kosongkan UI dan navigasi aplikasi mudah

Tidak kira betapa tidak selamatnya penggunaan telefon pintar di dalam kereta atau seberapa tinggi tiket untuk peranti pegang tangan. Orang masih menggunakan telefon mereka semasa memandu. Mereka memegangnya atau telefon dipasang di papan pemuka.

Tugas kita sebagai pereka adalah membina ciri yang teratur dan senang digunakan dan memikirkan semua cara menggunakan produk kita. Kita harus memastikan bahawa ergonomi mengurangkan gangguan dan tidak membahayakan pengguna akhir.

Teks besar, titik sentuhan yang lebih besar, aliran skrin yang jelas, pemberitahuan pintar, tanpa iklan. Ini hanya beberapa kriteria yang saya ingat.

Bercakap mengenai navigasi, aplikasi Fuelhunt terdiri daripada 4 skrin:

  • Skrin utama

    untuk mencari stesen minyak

  • Tambah skrin

    untuk menambah kandungan

  • Aktiviti

    untuk melihat aktiviti awam pengguna dan rakan

  • Profil

    untuk melihat semua aktiviti dan statistik pengguna

3. Pencarian pam super pantas

Peranan aplikasi utama adalah mencari stesen minyak yang optimum dan menetapkan arah untuk stesen tersebut. Aliran dioptimumkan untuk menyelesaikan tugas ini dalam masa 10 saat.

Setelah melancarkan aplikasi, ia memaparkan tampilan peta dengan lokasi pam dan - menggunakan kombinasi jarak, arah pergerakan pengguna, harga, dan skor tinjauan, ia memilih pilihan terbaik untuk mengisi. Tidak memerlukan skrin perantaraan atau ketukan tambahan.

Sepanduk bawah mengandungi semua maklumat yang diperlukan oleh pemandu ketika ini: jenama, harga gas, petunjuk seberapa "terkini" harga itu, dan penilaian emoji.

Daripada menunjukkan jarak ke lokasi, masa memandu disediakan. Keadaan lalu lintas dan jalan raya mungkin memainkan peranan yang lebih besar.

Butang untuk mendapatkan arah selalu kelihatan, menjadikannya lebih cepat untuk mengatur laluan. Ini mengurangkan tujuh ketukan GasBuddy menjadi satu.

Semua pin lokasi dikodkan warna mengikut kesesuaian masa:

  • Hijau jika ia dikemas kini hari ini - Ini paling tepat.
  • Jingga jika ia dikemas kini semalam - Ini agak relevan.
  • Kelabu jika diperkirakan - Semua yang lebih tua dan semua yang dikumpulkan dari sumber pihak ketiga.

Sekiranya data harga tidak tepat, pendekatan ini lebih berkesan. Ia memfokuskan pengguna pada ketepatan data.

Waze menandakan lokasi mengikut skala harga, dengan hijau untuk rendah dan merah untuk tinggi. Stesen minyak hijau-murah ini mungkin mempunyai harga lama dan mungkin lebih mahal daripada yang merah, tetapi mempunyai harga yang terkini.

Memilih Peta Google sebagai penyedia peta dan bukannya Peta Apple asli menambahkan liputan dunia yang lebih baik dan zoom satu jari. Ini cukup berguna di dalam kereta.

Penapis adalah ciri yang jarang digunakan tetapi berguna. Mereka tersembunyi di bawah fungsi carian. Ini tidak hanya menjadikan keseluruhan UI lebih bersih, tetapi memberi pengguna kekuatan untuk membuat peta yang diperibadikan, dan menampilkan jenama dan jenis bahan bakar yang diperlukan pengguna.

4. Penghindaran lokasi yang buruk

Penyelidikan menunjukkan bahawa hampir tidak ada yang membaca ulasan di muka ketika menuju ke pam. Ini adalah sesuatu yang kita lakukan secara spontan. Kami memandu, merasakan keperluan, melihat stesen minyak dan mengisi.

Orang masih terus menulis ulasan. Ramai pemandu berkongsi maklum balas negatif mereka sekiranya ada yang tidak kena. Dalam senario ini, pemandu tidak akan mengetahui apa-apa terlebih dahulu, tetapi dia mungkin merasakan akibat dari bahan bakar buruk pada hari berikutnya atau dalam sebulan.

Untuk mengatasi masalah ini, sistem pemberitahuan dirancang untuk memberi tahu pemandu jika ada masalah di lokasi.

5. Penyerahan kandungan yang mudah untuk sumbangan pengguna

Terdapat butang untuk memudahkan pemandu membuat penyerahan baru. Mereka dapat memberikan kemas kini harga, mengisi data atau ulasan baru. Selalu kelihatan di bar tab tidak kira skrin mana pengguna berada.

Apabila harga bahan bakar diperbarui, aplikasi meminta pemandu memasukkan data pengisian. Dengan cara yang sama, ia meminta kemas kini harga setelah data pengisian ditambahkan.

Tidak seperti pesaing yang hanya mengatakan bahawa pengguna menyimpan dengan aplikasinya, Fuelhunt langsung menunjukkan jumlah yang disimpan di pam. Selepas setiap pengisian, Fuelhunt dengan serta-merta mengira perbezaan harga antara stesen tempatan dan memberikan nilai yang jelas kepada pengguna.

Kadang-kadang memerlukan banyak usaha untuk pengguna mengemukakan ulasan. Saya mempermudahnya dengan kualiti bahan bakar dan penilaian pengalaman keseluruhan bersama dengan penerangan pilihan.

6. Penjejak aktiviti dan statistik

Skrin Aktiviti memaparkan aktiviti awam pengguna dan rakan, seperti mata yang diperoleh, wang disimpan dan ulasan ditulis.

Setelah menguji, kami membahaskan sama ada untuk menyertakan ciri ini dalam aplikasi. Walaupun begitu, saya ingin melihat bagaimana reaksi penonton terhadapnya. Saya juga mahu menjadikan Fuelhunt sedikit lebih sosial. Oleh itu, ia berjaya membina MVP.

Skrin Profil mengandungi kandungan pengguna sahaja. Pengguna dapat melihat pelbagai statistik dipecah menjadi jangka masa:

  • Wang dibelanjakan untuk gas dan jumlah bahan bakar yang dibakar
  • Wang disimpan dengan setara dengan jarak tempuh yang disimpan
  • Perbatuan kenderaan itu sendiri dan penggunaan bahan bakar

Penjejak ini dapat memenuhi banyak tujuan dari mengetahui keadaan kereta dan dompet anda hingga memudahkan pengiraan perjalanan perniagaan dan mengisi borang cukai. Tetapi idea utama telah disimpan untuk siaran masa depan.

7. Mekanik gamifikasi untuk penglibatan pengguna dan onetisasi

Gamifikasi digunakan dalam banyak produk, tetapi kadang-kadang tidak dilakukan dengan betul. Selalunya, ia memberi manfaat kepada pengguna teratas di mana pemula berjuang untuk berada di puncak, tidak kira seberapa baik mereka. Pengguna teratas biasanya mendapat lebih banyak perhatian, suka dan faedah.

Gamifikasi Fuelhunt dirancang untuk menghilangkan halangan bagi pengguna baru dan menjadikan semua orang setara untuk bersaing.

Untuk setiap laporan harga dan ulasan bertulis, pengguna memperoleh mata. Mereka yang aktif selama beberapa hari berturut-turut memperoleh mata yang mencukupi untuk menebus ciri premium secara percuma. Setelah menjadi pengguna yang tidak aktif, mereka akan kehilangan faedah itu dan perlu memulakannya dari awal.

8. Pertumbuhan pasca-MVP

Cukup dengan apa yang telah dilakukan. Peta jalan aplikasi kelihatan cukup menarik pada masa itu dengan sejumlah ciri menarik, tetapi saya akan mengenal pasti dua tonggak besar:

Pertama, pengembangan global - merupakan elemen utama untuk membina syarikat data besar. Mengapa itu penting?

Saya mempunyai visi bahawa suatu hari nanti, dengan data tersebut, kereta yang memandu sendiri dapat memandu dari titik A ke titik B dan cukup pintar untuk membuat keputusan untuk diri mereka sendiri.

Mereka dapat mengatur rute yang paling optimal dan mempertimbangkan lalu lintas, kondisi jalan raya, tingkat bahan bakar, dan tempat pengisian yang paling efisien. Itulah masa depan.

Dan kedua, saya memulakan semua ini untuk mengurangkan jejak karbon dengan teknologi yang kita miliki sekarang. Tanpa memerlukan pemacu pelaburan tambahan dan alat tambahan untuk dipasang.

Untuk melakukan itu, saya ingin memperluas pangkalan data Fuelhunt dengan semua model kenderaan yang dilancarkan hingga kini dan penggunaan bahan bakar bandar, lebuh raya, dan gabungan mereka. Kemudian bandingkan dengan data sebenar dari pengguna saya untuk menentukan ketidakcekapan pemanduan. Dan jika lebih banyak gas dibakar daripada yang diperlukan, kemas kini pengguna dengan cadangan untuk meningkatkan tabiat memandu mereka.

Hasilnya

Apa yang salah?

  1. Pasukan adalah segalanya

    Sangat penting untuk melibatkan rakan kongsi dan ahli pasukan yang tepat. Tetapi penting juga untuk mempunyai pembangun sebagai pasukan teras di ruangan yang sama agar dapat melakukan lelaran dan pelaksanaan dengan cepat.

    Saya akhirnya membina projek ini dengan pemaju di luar negara, yang membawa banyak halangan untuk keseluruhan proses. Sebelum saya menyedari beberapa ahli pasukan tidak sesuai dengan budaya, sudah terlambat dan harga yang harus kita bayar untuk menggantikannya sudah terlalu tinggi.

  2. Isu nilai tambah

    Walaupun terdapat banyak penyelidikan dan pengesahan pengguna yang menunjukkan bahawa ada produk dan pasaran yang sesuai, saya masih ragu.

    Saya menghabiskan terlalu banyak masa untuk menyempurnakan pengalaman dari hari pertama dan bukannya melepaskan MVP, mendapatkan maklum balas, dan beralih ke lelaran.

  3. Saya kehabisan wang tunai

    Sejak awal, saya tidak mahu menggunakan crowdfunding atau peluang pelaburan lain untuk mengumpulkan dana. Saya mahu menggunakan wang tunai saya sendiri untuk merasa lebih bertanggungjawab terhadap projek ini. Seperti, jika saya gagal saya akan kehilangan wang saya sendiri.

    Dan saya berjaya. Adakah saya akan melakukan sesuatu yang lain kali? Sememangnya Ya.

  4. Masalah peribadi

    Kadang-kadang perkara itu berlaku, apabila anda perlu memilih kehidupan peribadi atau perniagaan. Saya cuba mengimbangkan kedua-duanya.

    Saya hilang fokus pada projek dan membiarkan gangguan untuk mengawal saya. Sudah terlambat ketika saya menyedarinya.

Apa yang saya pelajari?

Permulaan dianggap sebagai pengalaman sengit yang menghasilkan pembelajaran yang cepat. Saya memperoleh banyak pengalaman merancang Fuelhunt, mengisi lebih banyak peranan daripada yang mungkin dapat saya isi sebagai pekerja sepenuh masa.

Bahagian yang menarik adalah mendapatkan pengetahuan yang membantu saya memasuki kerjaya Reka Bentuk Produk dari latar belakang Pemasaran saya sebelumnya. Ini adalah pengalaman yang dapat saya lihat semula untuk membina sesuatu yang lebih bermakna.

Menutup permulaan sering dilihat sebagai perkara buruk dan menyedihkan. Bagi saya, ini hanya bab sebelum pengembaraan seterusnya.

Saya kini terbuka untuk peluang kerjaya di Toronto untuk menyumbang sebagai UX / Pereka Produk. Jangan ragu untuk menghubungi saya.