Mengapa data penting bagi perniagaan anda - dan apa yang boleh anda lakukan dengannya

YA! Data sangat penting untuk perniagaan anda.

Tubuh manusia mempunyai lima organ deria, dan masing-masing menghantar dan menerima maklumat dari setiap interaksi setiap saat. Hari ini, saintis dapat menentukan berapa banyak maklumat yang diterima oleh otak manusia, dan meneka apa! Manusia menerima 10 juta bit maklumat dalam satu saat. Sama seperti komputer semasa memuat turun dokumen dari web melalui sambungan internet yang pantas.

Tetapi, tahukah anda bahawa hanya 30 bit sesaat yang dapat diproses oleh otak kita. Jadi, ia lebih banyak KETERANGAN (maklumat yang disia-siakan) daripada maklumat yang diperoleh.

Data ada di mana-mana!

Kemanusiaan mengatasi zettabyte pada tahun 2010. (Satu zettabyte = 1000000000000000000000 bait. Itu 21 nol jika anda menghitung!)

Manusia cenderung menghasilkan banyak data setiap hari - dari denyut jantung hingga lagu kegemaran, tujuan kecergasan dan pilihan filem, anda dapati data di setiap laci perniagaan.

Data tidak lagi terhad kepada syarikat teknologi sahaja. Perniagaan yang beragam seperti agensi insurans jiwa, hotel, dan perusahaan pengelolaan produk sekarang menggunakan data untuk meningkatkan strategi pemasaran, pengalaman pelanggan, dan untuk memahami tren perniagaan atau hanya mengumpulkan pandangan tentang data pengguna.

Peningkatan jumlah data dalam dunia teknologi yang berkembang pesat hari ini menjadikan analisisnya lebih menarik. Wawasan yang dikumpulkan dari data pengguna kini menjadi alat utama bagi pembuat keputusan. Saya juga pernah mendengar bahawa data hari ini digunakan untuk mengukur kejayaan pekerja! Tidakkah penilaian menjadi lebih mudah sekarang? : P

Forbes mengatakan terdapat 2.5 quintillion byte data yang dibuat setiap hari - dan hanya 0.5% data dari apa yang dihasilkan dianalisis! Sekarang, itu adalah satu statistik yang membingungkan.

Jadi, mengapa sebenarnya kita membincangkan data dan penyertaannya dalam perniagaan anda? Apakah faktor-faktor yang mendorong ketergantungan data? Di sini, saya telah menyenaraikan 6 sebab kukuh mengapa data begitu penting untuk perniagaan anda - anda akan mengucapkan terima kasih kepada artikel ini kemudian.

Aspek Analisis Data dan Visualisasi

Apa yang kita gambarkan? Data? Pasti. Tetapi ada lebih banyak data.

  1. Pemboleh ubah : Menggambarkan perbezaan sesuatu dan berapa banyak
  2. Ketidakpastian : Amalan visualisasi yang baik merangkumi ketidakpastian yang timbul dari variasi data
  3. Konteks : Konteks yang bermakna membantu kita merangka ketidakpastian terhadap variasi data yang mendasari

Ketiga-tiga aspek utama ini menimbulkan persoalan yang kami cari jawapannya dalam perniagaan kami. Percubaan kami dalam analisis data dan visualisasi harus berfokus pada meminggirkan tiga perkara di atas untuk memuaskan usaha mencari jawapan.

1. Memetakan prestasi syarikat anda

Dengan puluhan alat visualisasi data seperti Tableau, Plotly, Fusion Charts, Google Charts dan lain-lain (profesor Visualisasi Data Perniagaan saya suka Tableau tho !: P) kita sekarang mempunyai akses ke lautan peluang untuk meneroka data.  

Apabila kita fokus membuat peta prestasi, tujuan utama kita adalah memberikan pengalaman belajar yang bermakna untuk menghasilkan hasil perniagaan yang nyata dan berkekalan. Pemetaan prestasi juga penting untuk mendorong keputusan kita ketika memilih strategi.

Sekarang mari masukkan data dalam keseluruhan gambar ini. Data untuk pemetaan prestasi merangkumi catatan pekerja anda, tugas pekerjaan mereka, tujuan prestasi pekerja dengan hasil yang dapat diukur, tujuan syarikat dan hasil suku tahun. Adakah kita ada dalam perniagaan anda? Ya? Data adalah untuk anda!

Terapkan semua data ini pada alat visualisasi data dan kini anda dapat memetakan jika syarikat anda memenuhi tujuan yang diharapkan dan pekerja anda diberi misi yang tepat. Bayangkan ekonomi anda untuk jangka masa yang diinginkan dan simpulkan semua yang penting bagi anda.

2. Meningkatkan pengalaman pelanggan jenama anda

Hanya memerlukan beberapa pelanggan yang tidak berpuas hati untuk merosakkan atau mengganggu reputasi jenama yang telah anda buat dengan bersungguh-sungguh. Satu perkara yang boleh membawa organisasi anda ke tahap baru - Pengalaman Pelanggan adalah gagal. Apa yang perlu dibuat seterusnya?

Perkara pertama yang pertama: menggali pangkalan data pelanggan anda berdasarkan perniagaan tingkah laku. Buat pilihan, kebimbangan, titik pelekat, tren, dan lain-lain di pelbagai titik sentuhan perjalanan pengguna untuk menentukan titik peningkatan untuk pengalaman yang baik.

Pengasas Bersama PayPal Max Levchin berkata, "Dunia sekarang penuh dengan data dan kita dapat melihat pengguna dengan cara yang lebih jelas." Tingkah laku pelanggan jauh lebih jelas sekarang berbanding sebelumnya. Saya katakan, manfaatkan peluang itu untuk membuat strategi produk yang sempurna untuk meningkatkan pengalaman pelanggan anda setelah anda menyedari pengguna anda.

Perniagaan boleh memanfaatkan data untuk:

  1. Cari pelanggan baru
  2. Jejaki interaksi media sosial dengan jenama
  3. Tingkatkan kadar pengekalan pelanggan
  4. Tangkap kecenderungan pelanggan dan trend pasaran
  5. Ramalkan trend penjualan
  6. Tingkatkan pengalaman jenama

3. Buat keputusan dengan lebih cepat, dan selesaikan masalah dengan lebih cepat!

Sekiranya perniagaan anda mempunyai laman web, kehadiran media sosial atau melibatkan pembayaran, anda menjana data! Banyaknya. Dan semua data tersebut dipenuhi dengan pandangan mendalam mengenai potensi syarikat anda dan bagaimana meningkatkan perniagaan anda

Terdapat banyak soalan yang kita jalankan dalam perniagaan.

  1. Apa strategi pemasaran seterusnya?
  2. Bilakah kita mesti melancarkan produk baru?
  3. Adakah masa yang tepat untuk penjualan pelepasan?
  4. Haruskah kita bergantung pada cuaca untuk melihat apa yang terjadi pada perniagaan di kedai?
  5. Apa yang anda lihat atau baca dalam berita akan mempengaruhi perniagaan?

Sebahagian daripada soalan ini mungkin telah menarik minat anda dengan idea untuk mendapatkan jawapan dari data. Pada titik yang berbeza, pandangan data dapat sangat membantu ketika membuat keputusan. Tetapi bagaimana bijaknya membuat keputusan yang disokong oleh nombor dan maklumat mengenai prestasi syarikat? Ini adalah kekuatan pasti, kekuatan keras, keuntungan yang tidak dapat anda lewatkan.

4. Mengukur kejayaan syarikat dan pekerja anda

Sebilangan besar pemimpin dan pemimpin perniagaan yang berjaya selalu bergantung pada beberapa jenis atau bentuk data untuk membantu mereka membuat keputusan yang cepat dan bijak.

Untuk menghuraikan cara mengukur kejayaan syarikat dan pekerja anda dari data, mari kita pertimbangkan satu contoh. Katakan anda mempunyai wakil penjualan dan pemasaran yang dipercayai berprestasi terbaik dan mempunyai petunjuk terbanyak. Namun, setelah memeriksa data syarikat anda, anda akan mengetahui bahawa perwakilan menutup tawaran dengan kadar yang lebih rendah daripada pekerja lain yang menerima lebih sedikit petunjuk tetapi menutup tawaran pada peratusan yang lebih tinggi. Tanpa mengetahui maklumat ini, anda akan terus menghantar lebih banyak petunjuk kepada wakil jualan berprestasi rendah dan kehilangan lebih banyak wang daripada tawaran yang belum ditutup.

Jadi sekarang, dari data anda tahu siapa pekerja berprestasi lebih baik dan apa yang sesuai untuk syarikat anda. Data memberi anda kejelasan sehingga anda dapat memperoleh hasil yang lebih baik. Dengan melihat lebih banyak nombor, anda memberikan lebih banyak pandangan.

5. Memahami pengguna, pasaran dan persaingan anda

Data dan analitik dapat membantu perniagaan meramalkan tingkah laku pengguna, meningkatkan pembuatan keputusan, trend pasaran dan menentukan ROI usaha pemasarannya. Pasti. Semakin jelas anda melihat pengguna anda, semakin mudah untuk menjangkau mereka.

Saya sangat menyukai idea Ukur, Analisis dan Urus yang diperkenalkan dalam artikel WordStream ini. Semasa menganalisis data untuk perniagaan anda untuk memahami pengguna anda, jangkauan pasaran dan persaingan anda, pada dasarnya penting untuk menjadi relevan.

Atas faktor apa dan untuk maklumat apa anda menganalisis data?

  1. Reka Bentuk Produk : Kata kunci dapat menunjukkan dengan tepat ciri atau penyelesaian yang dicari oleh pelanggan anda.
  2. Tinjauan Pelanggan : Dengan memeriksa data frekuensi kata kunci, anda dapat menyimpulkan keutamaan relatif minat bersaing.
  3. Trend Industri : Dengan memantau perubahan relatif dalam frekuensi kata kunci, anda dapat mengenal pasti dan meramalkan trend tingkah laku pelanggan.
  4. Sokongan Pelanggan : Fahami di mana pelanggan paling susah payah dan bagaimana sumber sokongan harus digunakan.

Dalam dunia teknologi yang berkembang pesat hari ini, menggunakan data untuk membantu menjalankan perniagaan anda adalah standard baru. Sekiranya anda tidak menggunakan data untuk membimbing perniagaan anda ke masa depan, anda pasti akan menjadi perniagaan masa lalu!

Nasib baik, kemajuan dalam menganalisis data dan visualisasi menjadikan perniagaan anda lebih mudah dilakukan dengan data. Untuk menganalisis data anda dan mendapatkan pandangan yang anda perlukan untuk mendorong syarikat anda ke masa depan dengan data.

Ketahui Pengarang Anda

Rashi adalah pelajar siswazah dan Penganalisis dan Perunding UX, Pembangun Perniagaan, Pembicara Teknikal, dan Blogger! Dia bercita-cita untuk membentuk sebuah organisasi yang menghubungkan Wanita dalam Perniagaan dengan lautan sumber daya agar tidak takut dan bersemangat untuk pekerjaan dan dunia. Jangan ragu untuk menghantar mesej kepadanya di sini!