Teknologi dan saya: membesar di era digital

Bekerja untuk Starling Bank sebagai Jurutera Perisian pada usia 17 tahun, saya menyedari bahawa saya mempunyai kemampuan unik untuk membuat mana-mana rakan sekerja saya merasa sangat tua, sangat cepat.

Sebenarnya, hanya beberapa hari yang lalu, sebilangan dari kita sedang makan tengah hari ketika ada yang membincangkan tentang pelajaran di sekolah menengah — dan saya dengan senang hati bersalam dan menyebut bahawa saya baru sahaja melakukan GCSE saya tahun lalu! Saya disambut dengan pesan yang gemilang untuk tidak pernah, pernah mengatakan perkara seperti itu, lagi.

Sebagai seorang kanak-kanak, saya dibesarkan oleh teknologi. Saya tidak dapat mengingati masa tanpa World Wide Web dengan beberapa klik lagi, kerana saya tidak pernah ada pada masa yang belum pernah terjadi. Percaya atau tidak, Google AdWords dan saya hampir sama usia. The Sims lapan bulan lebih tua dari saya. Windows ME berumur di bawah 4 bulan lebih tua daripada, ME. Menakutkan, ya?

Teknologi berkembang pada masa yang sama ketika saya dewasa.

Setiap tahun saya akan bertambah besar.

Begitu juga komputer riba terkini.

Setiap tahun saya bertambah sedikit lebih bijak.

Begitu juga telefon pintar terkini.

Setiap tahun saya akan bertambah cepat.

Begitu juga pemproses terkini.

Ini menimbulkan rasa ingin tahu saya - saya selalu berminat untuk belajar mengenai mesin ajaib dan pelik ini. Ini jelas sejak usia dini ( sekurang-kurangnya, menurut ibu saya). Saya mempunyai hari padang setiap kali saya menggunakan komputer. Saya akan pergi melalui setiap aplikasi untuk melihat apa yang saya boleh buat, untuk melihat apa yang akan berlaku apabila saya menekan ini butang, untuk melihat apa yang akan berlaku apabila saya masuk yang utama.

Sebelum saya mengetahuinya, ayah saya mengawal telefonnya dengan jari, ibu saya memandu di dalam kereta dengan alat menjerit "Buat pusingan di mana mungkin," adik saya sedang mendengar lagu-lagu di kotak hitam kecil ini dengan skrin, dan rakan-rakan saya berlumba di Mario Kart di DS Lites kami dengan perkara WFC ini yang tidak ada yang kita fahami.

Saya mempunyai petikan di papan tulis saya yang menentukan apa yang ingin saya lakukan dengan hidup saya - petikan yang mengingatkan saya untuk berhenti berfikir di depan, dan untuk terus berada di sini dan sekarang.

"Cara terbaik untuk meramalkan masa depan adalah dengan menciptanya." - Alan Kay

Sejarah saya dengan komputer

Saya dibesarkan dengan eMac, bermain Marble Blast Gold dan cuba memuat turun filem dari aplikasi hebat ini yang saya dengar tentang disebut "Frostwire" (kata kunci dalam kalimat itu adalah "percubaan"). Kemudian pada suatu hari ayah saya membawa pulang iMac dari Apple Store.

Sejujurnya, saya tidak dapat memikirkan satu momen nyata dalam hidup saya ketika saya lebih teruja dengan apa-apa daripada ketika saya berusia 9 tahun melihat komputer itu di meja kami untuk pertama kalinya.

Saya rasa tidak ada dua komputer di bumi ini yang telah disalahgunakan lebih banyak daripada eMac dan iMac lama saya. Lihat, dalam usaha penerokaan dan penemuan, saya mungkin telah memuat turun beberapa virus ke dalamnya.

Baiklah, saya katakan beberapa…

Baiklah ya, saya akui saya mungkin telah menakutkan diri saya beberapa kali kerana memuat turun perisian hasad dan perisian intip dan tuhan tahu kod jahat lain ke komputer tersebut. Tetapi lama-kelamaan, saya perlahan-lahan menjadi lebih pintar di dunia maya. Saya belajar perkara apa yang "bagus untuk diklik" dan perkara apa yang tidak baik. Ini adalah percubaan dan kesilapan.

Itulah bagaimana saya belajar semua yang saya tahu sekarang mengenai komputer.

Percubaan dan kesilapan.

Sebagai contoh, ketika saya berumur 7 tahun, saya berada di laman web (saya percaya ia adalah laman utama BBC) ketika saya memutuskan untuk mengklik "Simpan Sebagai" di Safari, hanya untuk melihat apa yang akan dilakukannya. Tidak menghairankan, laman web ini memuatkan versi laman web yang kelihatan lebih tidak kemas yang saya lihat sebelumnya.

Saya ingin tahu, dan saya memutuskan untuk membukanya dalam pemproses kata untuk melihat apa yang akan berlaku. Yang mengejutkan saya, ia membuka fail teks pelik ini dengan beberapa perkataan yang saya fahami, beberapa perkataan yang saya tidak faham, dan tanda-tanda pelik ini di mana sahaja.

Salah satu kata adalah "hitam", jadi saya mengubahnya menjadi "merah" untuk melihat apa yang akan terjadi. Saya menyimpan fail dan membukanya lagi di Safari, dan kali ini elemen di halaman telah berubah menjadi merah.

Sedikit yang saya tahu, ini adalah momen penting dalam usaha saya untuk membuat pengekodan.

Menjadi Pemimpin Digital dan mencari lebih mendalam mengenai teknologi

Dengan mendapatkan Raspberry Pi pertama saya pada tahun 2010, saya mula belajar lebih banyak mengenai Python. Dan berkat laman web seperti Codecademy (dan sebahagian daripada silibus GCSE pengkomputeran Inggeris), saya mula mengembangkan kemahiran saya dalam HTML, CSS, JavaScript, jQuery, dan Python. Saya bahkan mula mengembangkan laman web untuk beberapa perniagaan tempatan untuk mendapatkan sedikit wang saku untuk diri saya sendiri!

Di sekolah, saya benar-benar terjebak dalam jabatan pengkomputeran. Dua orang guru saya - Encik McKenna dan Miss Harding, seperti biasa saya memanggil mereka - mengetuai jabatan itu, dan mereka banyak mengajar saya. Saya harus mengucapkan terima kasih kepada mereka berdua, dan juga Encik Ababio (Guru Tutor / IT pertama saya), kerana memberi semangat dan inspirasi kepada saya di seluruh Sekolah Menengah - terutamanya memandangkan betapa menjengkelkannya saya tahu bahawa saya sebagai budak lelaki berusia 11 tahun!

Pada tahun 2013, saya menjadi "Pemimpin Digital" untuk sekolah saya di bawah Ben Rouse. Pemimpin Digital secara berkesan adalah pelajar yang merupakan duta EduTech. Kami cuba mempromosikan penggunaan teknologi di bilik darjah dan menasihati guru dan pentadbir bagaimana ia dapat ditingkatkan untuk meningkatkan pendidikan.

Sebagai sebahagian daripada itu, saya dijemput ke persidangan BETT 2015 untuk bercakap di Google stand dengan beberapa Pemimpin Digital lain dari sekolah saya, terutamanya mengenai bagaimana kami menggabungkan teknologi di dalam kelas.

Saya terus berhubung dengan orang-orang di Google selepas ceramah itu, dan menjadi duta untuk "Aplikasi untuk Pendidikan" mereka - yang kini saya sedar adalah pengalaman pertama saya untuk membuat rangkaian dan berinteraksi dengan syarikat teknologi.

Beberapa tahun kemudian, ketika membaca beberapa blog berteknologi, saya terjumpa catatan ini mengenai jam pintar modular - ia agak seperti Projek Ara Google, tetapi di pergelangan tangan anda, dan itu memikat saya.

Cara saya melihatnya, perisian hanya dibatasi oleh perkakasan yang dijalankannya. Oleh itu, jika anda dapat membuang beberapa batasan utama perkakasan itu, anda akan membuka peluang kepada perisian yang hampir tidak terbatas. Itulah sebabnya saya benar-benar dilaburkan dalam teknologi modular.

Minat yang kuat ini akhirnya menyebabkan saya mendapat e-mel Ketua Pegawai Eksekutif BLOK, dan bertanya kepadanya adakah saya dapat melakukan seminggu pengalaman kerja dengan syarikat itu.

Yang mengejutkan saya, dia berkata ya.

Saya dapat bertemu dengan seluruh pasukan BLOK di pangkalan mereka di Imperial College London, belajar apa yang mereka semua lakukan dan bagaimana teknologi itu berfungsi, dan benar-benar mengenali produk dengan baik.

Ketika minggu pengalaman kerja itu hampir berakhir, Ketua Pegawai Eksekutif dan Pengarah Produk bertanya kepada saya jika saya mahu terus bekerja dan mengubah kerja saya menjadi magang musim panas. Saya melompat pada kesempatan itu, dan pada satu ketika, magang berubah menjadi pekerjaan, menjadikan saya Jurutera Perisian sambilan untuk BLOK di Imperial College London, di antara pengajian sekolah menengah saya.

Saya memperoleh banyak keuntungan dari BLOK - Saya mengembangkan pemahaman saya tentang Java (Platform), Java (Android), dan dapat menguasai kemahiran pengembangan web saya dalam HTML5 / CSS3 asli, JavaScript (ES5), dan jQuery.

Masalah di rumah

Bahagian seterusnya ini agak sukar untuk saya tuliskan, tetapi saya rasa penting bagi saya untuk membincangkan latar belakang saya. Saya sangat bersyukur berada dalam kedudukan seperti sekarang, tetapi tidak semestinya mudah untuk sampai ke sini.

Saya menyedari sepenuhnya bahawa saya mempunyai banyak keistimewaan, dan menganggap diri saya bertuah kerana mendapat peluang yang saya hadirkan. Saya dibesarkan di sempadan London barat daya dan Surrey, dalam keluarga kelas menengah, dengan seorang ibu, ayah, dan dua adik beradik.

Itu sudah lebih daripada banyak yang diperoleh oleh anak-anak.

Ayah saya adalah Jurutera Awam. Ketika saya masih kecil, dia sering berkeliling dunia untuk perniagaan, tetapi tinggal di London sebagai perunding untuk sebahagian besar hidup saya.

Sebaliknya, ibu saya adalah ibu yang tinggal di rumah sepanjang hayat saya sebelum membuat keputusan untuk menyusu dan bekerja di NHS.

Malangnya, kami bukan keluarga yang bahagia. Kami menghadapi masalah. Sebilangan besar daripada mereka.

Secara amnya, rumah bukanlah tempat yang baik untuk saya.

Rumah tidak pernah mudah.

Rumah tidak pernah menjadi "rumah."

Ketika sekolah menengah bermula, semuanya mulai bertambah - rumah, sekolah, seksualiti, peperiksaan, dan media sosial semuanya merupakan tekanan besar, dan semuanya memberi tekanan kepada kesejahteraan saya.

Bagi saya, rumah menyebabkan beberapa masalah kesihatan mental, yang memberi kesan buruk kepada kesihatan dan prestasi saya di sekolah.

Saya ingat satu titik dalam hidup saya di mana saya benar-benar berfikir bahawa saya tidak akan berada dalam masa beberapa bulan.

Tetapi saya mendapat pertolongan, dan lama-kelamaan, saya bertambah baik.

GCSE saya tidak begitu hebat . Mereka tidak teruk, tetapi saya kehilangan banyak sekolah.

Ketika masuk ke tingkatan enam, saya tidak dibenarkan melakukan A-Levels yang saya mahu lakukan kerana saya tidak memenuhi syarat kemasukan - saya terjebak dengan pilihan yang buruk. Sebarang peluang saya memasuki universiti Oxbridge atau Russell Group telah hilang.

Sistem sekolah standard tidak berfungsi lagi untuk saya.

Oleh itu, beberapa bulan kemudian, saya mula serius memikirkan apa yang saya lakukan dengan kehidupan saya. Rumah lebih baik dari sebelumnya, tetapi masih bukan tempat yang baik untuk saya secara mental. Saya tahu tidak akan sihat untuk saya tinggal di rumah lebih lama.

Kemudian ada tingkatan enam - Saya tidak menikmati, dan saya akan menghabiskan 2 tahun akan datang melakukan Keyakinan A-Levels untuk mungkinmasuk ke universiti biasa-biasa saja dan mungkin mempunyai peranan sebagai jurutera junior pada masa saya berumur 23 tahun (dan dalam £ 60,000 hutang pelajar).

Sesuatu harus diubah.

Saya tahu mesti ada cara lain untuk melakukan sesuatu. Saya hanya perlu mencarinya.

Oleh itu, saya membuat keputusan untuk mula mencari pilihan lain. Saya memutuskan saya ingin mendapatkan peranan kejuruteraan (supaya saya dapat mengembangkan kemahiran saya dan melakukan apa yang saya gemari), berpindah (supaya saya dapat membina rumah tangga yang bahagia), dan secara amnya menjadi orang muda yang bebas.

Saya menyusun CV saya, memperhebatkan profil LinkedIn saya, dan mula melamar pekerjaan dan magang.

Memasuki dunia pekerjaan

Saya menghabiskan masa berbulan-bulan untuk mengembangkan kemahiran pengkodan saya sendiri pada masa lapang, mencari dan meneliti peranan kejuruteraan, dan berusaha mengumpulkan sebanyak mungkin maklumat yang saya dapat.

Saya tahu bahawa saya perlu mendapatkan pekerjaan dengan gaji yang tinggi agar mampu tinggal di London - sama ada itu atau tinggal di bilik asrama pemuda majlis dan melakukan A-Levels atau magang.

Ada kalanya saya merasa berharap akan perubahan, dan kadang-kadang saya merasa putus asa. Walaupun saya mendapat banyak dorongan dari sebilangan individu, saya juga mendapat semangat daripada perekrut dan banyak syarikat yang menolak saya kerana usia dan / atau tahap pengalaman saya.

Selama ini, saya tersandung di laman web Starling Bank semasa membersihkan penanda halaman lama di Chrome. Saya pernah mendengar tentang Starling beberapa ketika lalu, jadi memutuskan untuk melihat-lihat laman web mereka. Saya tahu saya menyukai produk mereka, jadi saya memasuki bahagian kerjaya mereka, melihat pembukaan untuk Jurutera, dan tekan "aplikasikan".

Dalam beberapa jam, saya mendapat jawapan dari Hessie, Ketua Operasi Orang-orang mereka, yang menjemput saya untuk bersembang pada keesokan harinya - yang saya jelaskan ya!

Keesokan paginya saya pergi ke pejabat Starling di City dan sangat menyukainya - pejabat kelihatan hebat, kerja yang mereka lakukan kelihatan sangat menarik. Dan hampir semua orang yang saya lihat mempunyai senyuman di wajah mereka. Rasanya seperti persekitaran yang hangat dan mesra.

Saya berbual dengan Hessie, berbual dengan Sam (Lead Engineer) dan Rory (Junior Engineer), serta John (CIO) dan Anne (CEO), dan yang mengejutkan saya ditawarkan pekerjaan di tempat. Hampir semua terasa terlalu baik untuk menjadi kenyataan.

Walaupun begitu, ada sebahagian daripada diri saya yang tertahan - adakah saya benar-benar mahu menyerahkan hidup saya, kuliah, kelayakan dan rumah saya, untuk ini?

Saya bertentangan dengan norma. Saya bertentangan dengan struktur sekolah tradisional yang saya anggap "cara yang betul."

Sejujurnya, rasanya salah. Tetapi saya tahu itu adalah langkah yang tepat bagi saya.

Saya dapat menghabiskan dua tahun di tingkatan enam, tidak belajar apa-apa yang akan membantu kemajuan karier saya di masa depan. Atau, saya dapat menghabiskan dua tahun itu bekerja di sebuah syarikat yang luar biasa seperti Starling, melakukan apa yang saya suka lakukan setiap hari, belajar lebih banyak daripada yang pernah saya lakukan di tingkatan enam, mendapatkan pengalaman berharga yang akan benar-benar membantu kerjaya saya, dapat hidup dengan selesa dan secara mandiri di London sendiri pada usia 17, dan mengumpulkan 7 tahun pengalaman profesional gabungan pada masa saya berusia 23 tahun.

Itu adalah keputusan terbaik yang pernah saya buat, dan saya sangat gembira kerana berjaya.

Kehidupan saya hari ini

Walaupun saya masih bergelut dengan kegelisahan hingga ke hari ini, saya berjaya. Saya mempunyai sistem sokongan ketika saya memerlukannya. Saya berjumpa dengan ahli psikologi setiap minggu untuk memerhatikan saya. Dan sekarang lebih dari sebelumnya, saya berasa gembira. Lebih gembira dari sebelumnya.

Sekarang, saya bekerja sebagai Jurutera Perisian di pasukan Marketplace di Starling. Sebilangan besar kerja saya dilakukan di Java atau React / Redux, tetapi saya perlahan-lahan membuat lebih banyak pembangunan mudah alih dan kerja front-end yang lain juga.

Seperti yang mungkin anda kumpulkan sekarang, saya sangat meminati teknologi, tetapi satu perkara yang saya tidak mahukan hanyalah menjadi Jurutera Perisian. Saya mahu melakukan lebih banyak perkara.

Saya sudah mula membuat dan memimpin projek di Starling, serta mengatur jangkauan komuniti LGBTQ + kami, melakukan ceramah, mewakili Starling di acara, terlibat dengan Pemasaran / Reka Bentuk, dan banyak lagi.

Dan saya belajar Matematik dan Sains Komputer A-Level, kerana Starling dengan senang hati menyokong saya dalam memperoleh kelayakan tersebut.

Saya menganggap diri saya sangat kreatif, dan saya sangat gembira berada dalam kedudukan di Starling di mana saya boleh menjadi lebih daripada sekadar jurutera. Saya sangat menyukai kerjaya baru saya.

Matlamat saya bergerak ke hadapan

Seumur hidup saya, saya ingin menggunakan teknologi untuk memperbaiki kehidupan orang di planet ini.

Tidak, saya tidak bermaksud bekerja untuk syarikat yang hanya mengeluarkan telefon baru setiap tahun. Saya mahu menggunakan teknologi untuk memperbaiki kehidupan orang yang kurang bernasib baik daripada saya. Saya mahu mencuba dan menjadikan dunia sebagai tempat yang lebih baik.

Mudah-mudahan, suatu hari, saya akan sampai ke kedudukan di mana saya dapat melakukannya, dan saya sangat teruja dengan apa yang berlaku di masa depan.

Buat masa ini, saya dapat menulis kod setiap hari yang memudahkan orang membuat bank dan meningkatkan kehidupan kewangan setiap orang yang menggunakan Starling.

Saya rasa menjadi Jurutera Perisian pada usia saya memberi saya perspektif yang unik mengenai bagaimana teknologi memberi kesan kepada orang muda, kerana saya adalah salah satu orang muda yang terpengaruh olehnya, jadi saya melihat semuanya secara langsung. Perspektif itu adalah sesuatu yang saya bawakan ketika saya menyumbang kepada pembangunan teknologi baru, dan perspektif yang ingin saya kongsikan.