Seni bertanya

Seni dan sains mengemukakan soalan adalah sumber semua pengetahuan. Sumber

Pengenalan

Menurut saya, apa yang menjadikan kita manusia, adalah kemampuan untuk bertanya, akibat dari bahasa lisan kita yang canggih. Haiwan adalah rakan yang menyenangkan - mereka tidak bertanya apa-apa; mereka tidak memberikan kritikan. Jane Goodall, George Eliot.

Latar belakang

"Apa yang membuat kita manusia, saya rasa, adalah kemampuan untuk mengajukan pertanyaan, akibat dari bahasa lisan kita yang canggih." - Jane Goodall

Ia pernah berlaku nberkali-kali kepada saya. Otak saya mempunyai soalan, tetapi saya selalu menghalangnya daripada tergelincir, berfikir bahawa saya akan membuat orang bodoh daripada diri saya sendiri. Hanya selepas itu saya akan menyedari bahawa orang lain mengemukakan soalan yang sama dan bertepuk tangan kerana mengemukakan soalan yang begitu indah!

Adakah anda berkaitan dengan keadaan ini?

Sudah lebih dari satu tahun sekarang, dan saya semakin pandai mengemukakan soalan, malah kadang-kadang saya mempunyai terlalu banyak soalan untuk diajukan. Terima kasih kepada latihan magang Outreachy, saya telah mengatasi sindrom penipu saya! Juga, hari ini, biasanya saya berada di seberang meja semasa mengendalikan wawancara atau menarik permintaan, dan saya mempunyai beberapa nasihat mengenai pentingnya mengemukakan soalan dan bagaimana menanyakannya dengan betul.

"Haiwan adalah rakan yang senang - mereka tidak bertanya apa-apa; mereka tidak kritik. " - George Eliot.

Peraturan # 1

Jangan membuat andaian.

Saya tidak cukup menekankan betapa pentingnya komunikasi terbuka, mengemukakan soalan apabila relevan dan mengelakkan anggapan diam. Peraturan ini berlaku untuk kerja harian anda yang biasa, bercakap dengan rakan anda atau menjalani proses temu duga.

Peraturan # 2

Berfikirlah secara mendalam

Hidup memberi kita banyak pilihan dan sangat mudah untuk hilang dan hilang fokus dalam hidup. Kadang kala, sangat penting untuk bertanya kepada diri kita sendiri.

Sebelum memulakan beberapa kerja, tanyakan pada diri anda tiga soalan:

  • Mengapa anda melakukannya
  • Apa hasilnya, dan
  • Adakah anda akan berjaya.
Hanya apabila anda berfikir secara mendalam dan mencari jawapan yang memuaskan untuk soalan-soalan ini, teruskan. Chanakya

Peraturan # 3

Tidak ada soalan yang bodoh

Sekiranya anda seperti saya, maka saya benar-benar memahami betapa sukarnya memaksa diri untuk bertanya.

Tidak ada yang bisu yang ingin tahu. Orang yang tidak mengemukakan soalan tetap tidak tahu sepanjang hidup mereka. Neil deGrasse Tyson Sebaik sahaja anda mula bertanya, tidak bersalah hilang. Mary Astor

Contoh

Berdasarkan pengalaman saya, beberapa contoh dunia nyata yang menjelaskan keperluan untuk bertanya.

# 1: Semasa menggunakan singkatan

Senario biasa adalah apabila seseorang menggunakan akronim yang mungkin tidak biasa. Anda boleh meminta orang itu dengan singkatan untuk menyingkat akronim daripada membuat andaian diam dan dengan itu berakhir dengan kesimpulan yang berbeza.

# 2: Menjaga log kerja rumah anda

Senario lain adalah dengan diam-diam mencatat titik ketika anda terlalu malu untuk mengemukakan soalan secara terbuka. Anda akhirnya membina log kerja rumah untuk diri anda sendiri, dan meluangkan masa dua kali untuk mendapatkan jawapan bagi soalan-soalan yang mungkin dapat dijawab dengan serta-merta, jika anda mempunyai keberanian untuk bertanya terlebih dahulu.

Penyelidikan menunjukkan bahawa ini adalah kes yang sering berlaku dengan kumpulan dan orang yang kurang diwakili Sebagai wanita warna, saya sendiri telah melakukan ini nberkali-kali ketika saya terlalu takut untuk dibingkai kerana tidak mengetahui apa-apa. Ini adalah gejala yang jelas menghidap Sindrom Imposter.

Dapatkan keberanian untuk bertanya dan menyatakan apa yang sebenarnya anda mahukan atau perlu ketahui. Berkomunikasi dengan orang lain sejelas yang anda boleh untuk mengelakkan salah faham, kesedihan dan drama. Hanya dengan satu perjanjian ini, anda dapat mengubah hidup anda sepenuhnya. Don Miguel Ruiz

# 3: Semasa temu ramah

Walaupun terdapat cukup banyak nasihat untuk mempersiapkan diri untuk proses wawancara dan soalan-soalan yang harus diajukan, saya juga ingin menekankan pentingnya mengajukan beberapa soalan yang relevan apabila diberi masa. Sebagai penemuduga sendiri, saya sangat suka ketika orang yang ditemubual bertanya.

# 4: Isu dan permintaan tarik

Berurusan dengan dunia OpenSource menjadi lebih baik dengan pengalaman. Saya masih dapat mengingat hari-hari ketika saya masih baru dan semuanya terlalu luar biasa. Secara semula jadi, saya terlalu malu untuk mengomentari isu atau permintaan penarik dan biasa menghabiskan banyak masa sebelum saya membuat pernyataan awam.

Dapatkan mentor atau latihan bersama rakan anda untuk mengkaji permintaan tarikan masing-masing secara membina. Percayalah, ini menjadi lebih baik dari masa ke masa.

Kesimpulannya

Setelah mengatakan semua itu, walaupun kita harus lebih baik dalam mengajukan soalan, juga penting untuk berada dalam lingkungan yang memupuk budaya bertanya dan memberikan jawapan yang menggembirakan. Berikut adalah beberapa petunjuk bagaimana mencapainya:

  1. Jangan mengolok-olok orang lain atau memalukan mereka kerana bertanya
  2. Tidak apa-apa untuk tidak mengetahui jawapan untuk semuanya
  3. Rendah diri dalam menerima kenyataan di atas
  4. Ketahui perkara baru sambil mencari jawapan kepada soalan yang tidak diketahui
  5. Kongsi pembelajaran anda

Saya sangat berminat untuk mengetahui pendapat dan pengalaman anda mengenai perkara ini. Sila kongsi maklum balas anda. Terima kasih ?