Resipi kejayaan Google Summer of Code

Pengenalan pantas untuk GSoC

Google summer Code (GSoC) adalah program tahunan yang dibiayai oleh Google untuk mendorong pelajar membuat perisian sumber terbuka. Setiap tahun Google memilih organisasi bimbingan. Pelajar dipasangkan dengan mentor organisasi bimbingan untuk mengerjakan projek mereka. Tempoh pengekodan berlangsung selama 3 bulan dan pelajar menjalani 3 penilaian dalam tempoh ini.

Sebagai pelajar, GSoC adalah salah satu program berprestij yang boleh anda sertai. Menurut statistik 2017, 1,318 pelajar diterima dan lebih daripada 4,200 pelajar ditolak yang menyimpulkan bahawa kadar penerimaan adalah sekitar 20–25%.

Tahap di GSoC

Secara teknikalnya terdapat 4 penilaian yang mesti dilalui oleh pelajar untuk menyelesaikan projek GSoC dengan jayanya.

Peringkat cadangan

Projek disenaraikan di bawah setiap organisasi yang dipilih. Untuk mempersempit senarai organisasi, gunakan tag yang berkaitan dengan setiap organisasi. Sebagai contoh, organisasi Kumpulan Penyelidikan Komputer Berkesinambungan (SCoRe) mempunyai tag Cloud, Blockchain, Go dan Node.js. Ini akan memberikan pilihan penapisan cepat bagi pelajar untuk memilih organisasi yang paling sesuai untuk mereka.

Kemungkinan besar anda akan mempunyai maksimum 5 organisasi. Sekiranya tidak, anda harus melalui setiap organisasi dan melihat secara terperinci projek-projek tersebut dan melihat apa yang mereka harapkan dapat anda capai dalam jangka masa 3 bulan. Hanya 3 cadangan yang dapat dikemukakan oleh setiap pelajar dan satu pelajar dapat mengusahakan satu projek sahaja.

Untuk meningkatkan peluang terpilih, adalah idea yang baik untuk mengemukakan 3 cadangan untuk 3 projek. Setiap organisasi menyediakan templat khusus untuk cadangan.

Semasa mengemukakan draf cadangan, anda harus menyumbang kepada projek organisasi yang ada untuk membuktikan kemampuan menyelesaikan tugas. Ini akan menjadi aspek nilai tambah yang dapat ditambahkan dalam proposal juga.

Sebelum tarikh akhir cadangan berakhir, pastikan untuk berkongsi draf anda dengan mentor dan cuba dapatkan maklum balas mereka. Komunikasi yang baik dengan mentor memainkan peranan besar yang akan saya bahas kemudian.

Berikut adalah cadangan saya yang saya kemukakan kepada organisasi SCoRe:

Setelah mengemukakan cadangan, semuanya bergantung kepada mentor yang akan mereka pilih sebagai pelajar untuk projek mereka. Mempunyai cadangan yang kukuh serta sumbangan untuk projek akan menjadi kunci untuk dipilih.

Ikatan dan Penilaian Komuniti 1

Sekiranya anda berjaya sejauh ini, tahniah! ? Anda telah melepasi salah satu tonggak paling sukar.

Sekarang masanya untuk ikatan komuniti, yang merupakan masa untuk memperkenalkan diri kepada masyarakat dan mengenali mentor lain. Dalam tempoh ini pelajar akan membuat perubahan pada cadangan mereka sekiranya diperlukan setelah membincangkannya dengan mentor mereka. Ini akan membantu membersihkan idea-idea samar-samar dan membuat cadangan projek yang benar-benar kukuh serta satu set tonggak yang perlu diselesaikan. Sekiranya pelajar tidak mengetahui teknologi yang diperlukan untuk projek, mereka berpeluang belajar. Ikatan komuniti biasanya berlangsung selama sebulan.

Selepas tempoh ikatan komuniti, tempoh pengekodan bermula dan pelajar memulakan kerja projek mereka. Setiap organisasi mempunyai cara mereka sendiri untuk menilai pelajar. Beberapa mungkin mempunyai penilaian harian atau scrum harian jika pendekatan Agile diambil, atau mungkin kemas kini mingguan. Oleh itu, anda mesti mematuhi apa sahaja proses yang digunakan oleh organisasi anda.

Sebahagian daripada kemas kini ini biasanya memerlukan penulisan catatan blog dengan kemajuannya. Walaupun bukan kriteria penilaian untuk organisasi anda, adalah amalan yang baik untuk menulis kemas kini catatan blog. Ini akan menunjukkan dengan jelas kemajuan anda dan apa yang telah anda pelajari. Berikut adalah blog GSoC saya di mana saya mengemas kini kemajuan mingguan saya.

NodeCloud

NodeCloud adalah perpustakaan Node.js dengan API bersatu untuk penyedia cloud medium.com

Apabila tempoh pengekodan pertama berakhir, pelajar menyerahkan karya mereka kepada mentor melalui aplikasi web GSoC. Mentor akan lulus atau gagal pelajar berdasarkan kemajuan.

Penilaian 2

Tempoh pengekodan kedua bermula sejurus selepas penilaian pertama. Pada peringkat kedua, saya sangat mengesyorkan pelajar untuk mengadakan perbincangan menyeluruh dengan mentor untuk membincangkan sebarang perubahan proses yang diperlukan. Dengan ini, anda akan dapat menilai semula apa yang akan datang dan melakukan tindakan yang diperlukan. Ini memberi manfaat kepada pelajar dan mentor dari segi kejayaan projek.

Sekiranya anda mengusahakan projek dengan kualiti yang tinggi, ini adalah masa yang tepat untuk meningkatkan kadar dan mengejar apa sahaja yang anda ketinggalan. Ini bergantung pada komen dari mentor anda. Pada akhir tempoh pengekodan kedua, pelajar mesti menyerahkan hasil kerja mereka.

Penilaian 3

Ini akan menjadi penilaian terakhir dan tahap penting. Sekali lagi mengadakan perbincangan dengan mentor untuk menilai di mana anda berada, dan mendapatkan idea mengenai tonggak yang perlu anda selesaikan.

Juga ini adalah tahap di mana anda perlu melengkapkan dokumentasi yang berkaitan dengan projek, jika anda belum memfokuskan diri pada perkara itu. Pada akhir tempoh ketiga, pelajar mesti menyelesaikan semua perkara dan memastikan semua syarat dipenuhi untuk lulus GSoC. Pastikan anda melebihi jangkaan mentor.

Komunikasi adalah kunci

Komunikasi dengan mentor anda sangat penting, kerana ia akan menentukan setiap keputusan kerana GSoC adalah program jarak jauh. Tidak ada yang akan bertemu dengan mentor untuk membincangkan projek.

Pada peringkat awal, berkomunikasi secara berkala dengan mentor - dan mengubah draf cadangan dan memberikan cadangan - akan menimbulkan kesan positif kepada mentor tentang anda sebagai pelajar aktif yang bersedia berusaha untuk projek. Pada pandangan saya, inilah faktor penentu yang membezakan anda dengan pelajar lain - kecuali sumbangan untuk organisasi. Oleh itu, ingatlah untuk berkomunikasi dengan mentor anda secara berkala dan berikan perkembangan terkini.

Untuk setiap penilaian selesai, anda akan mendapat bayaran (ini bergantung pada negara tempat anda tinggal) dan anda akan mendapat sijil dan Google swag setelah lulus semua penilaian.

Di sana anda pergi itulah yang perlu anda ketahui untuk menyelesaikan GSoC. Pastikan anda memulakan awal dan berkomunikasi secara berkala dengan mentor anda. Semoga berjaya! ?