Bagaimana saya mendapat pekerjaan pertama sebagai pemaju yang mengajar sendiri? Saya menyediakan seperti orang gila.

"Beri saya enam jam untuk menebang pokok dan saya akan menghabiskan empat pertama mengasah kapak." - Abraham Lincoln.

Petikan ini merupakan perwatakan nasihat yang akan saya berikan. Jadi jika ada satu perkaraanda terpaksa membuang artikel ini, saya mendorong anda untuk mengingat petikan itu. Sekiranya anda tidak yakin dengan makna di sebalik kata-kata terkenal itu, anda akan sampai pada waktunya.

Saya percaya perlu memberikan sedikit cerita mengenai diri saya. Saya tidak mahu anda melihat saya sebagai orang asing yang memberi nasihat. Saya mahu anda melihat saya sebagai individu seperti anda, yang telah melalui pengalaman serupa.

Saya seorang pembangun kendiri 22 tahun. Saya mula belajar 9 bulan yang lalu.

Sebelum perjalanan pengkodan saya, saya adalah remaja biasa yang dipengaruhi oleh masyarakat dan sistem pendidikan.

Pada tahun terakhir sekolah menengah saya diberi beberapa bulan dan memberitahu bahawa saya perlu membuat salah satu keputusan terpenting dalam hidup saya, apa yang saya mahu belajar di pendidikan tinggi.

Saya fikir saya akan mencari bidang yang stabil dan selamat, jadi saya memilih rantaian bekalan dan logistik.

Selama dua tahun saya menghabiskan masa di universiti, saya tidak selesa, dan saya tidak pasti mengapa. Saya percaya rasa tidak senang dan rasa tidak puas hati adalah sesuatu yang normal seperti orang dewasa muda di universiti. Saya berfikir: "semua ini akan berubah setelah saya lulus dan mendapat pekerjaan daripada ijazah saya!"

Saya sekarang tahu bahawa itu jauh dari kebenaran.

Masalah sebenarnya ialah saya tidak menjumpai sesuatu yang benar-benar bersemangat - sesuatu yang saya dapat menghabiskan masa dan usaha saya dalam melakukan dan tidak melabelnya sebagai "kerja". Tepat sebelum permulaan tahun ketiga saya, saya menemui dunia pengembangan diri, dan pengaturcaraan tidak lama selepas itu.

Saya baru-baru ini mendapat pekerjaan sebagai pemaju pada permulaan yang muda dan berkembang.

Ini adalah perjumpaan pertama dan satu-satunya dengan syarikat sebenar, dan saya berjaya.

Perhatikan bahawa sebelum ini, saya pernah bertemu dengan dua agensi pengambilan pekerja. Tetapi itu bertujuan untuk meningkatkan kemahiran temu ramah saya dan mengukur industri sebagai persiapan untuk temu duga masa depan.

Secara keseluruhan, saya katakan berjaya pada peringkat pertama adalah pencapaian yang cukup besar. Walaupun saya mempunyai projek dan kod untuk ditunjukkan, saya yakin bahawa pengalaman, sifat, pemikiran saya, dan posisi masa lalu saya meletakkan diri sebagai calon yang membawa kejayaan saya.

Inilah cara saya menjadi calon itu.

Mari kita dapatkan yang paling penting (dan sangat jelas) terlebih dahulu.

Kod setiap hari.

Sekiranya anda serius mengenai keseluruhan perkara pembangun ini, anda harus menguasai dan meningkatkan kemahiran anda bila boleh. Pengekodan harus menjadi lanjutan dari diri anda.

Anda harus sampai ke titik di mana anda bangun dan secara semula jadi merasa cenderung untuk duduk dan berlatih kod.

Bukan hidup atau mati jika anda melewatkan satu hari, tetapi yang penting anda selalu berusaha menyesuaikan sesi dalam setiap hari.

Menetapkan matlamat.

Anda mungkin pernah mendengarnya selusin kali, dan semoga kali ini adalah sesuatu yang melekat dan anda akan mula melakukannya.

Ada sebab mengapa menetapkan matlamat diberitakan.

Tanpa sasaran anda tidak akan dapat mencapai potensi sepenuhnya. Tanpa sasaran anda akan terus mengejar sesuatu dan tidak akan sampai ke mana-mana.

"Saya mahu berjaya!" atau "Saya mahu menjadi kaya!" Ini bukan tujuan, ini adalah keinginan.

Anda mesti spesifik. Anda mesti tahu dengan tepat apa yang anda mahukan dan bagaimana anda akan mendapatkannya. Anda mesti berusaha sehingga anda mendapatnya.

Tentukan apa yang anda mahukan, tuliskan, dan baca setiap hari.

Pada awal bulan September, saya menulis dalam jurnal saya "Saya akan mempunyai pekerjaan sebagai pemaju untuk syarikat yang saya percayai pada Februari 2018."

Sejak itu, semua yang saya lakukan, saya lakukan dengan niat dan tujuan untuk memenuhi satu tujuan tersebut.

Saya baru mula melihat jawatan kerja sekitar 5 minggu yang lalu. Saya berjaya mencapai cita-cita dalam masa 3 bulan, berbanding 5 bulan yang ditetapkan.

Itulah keindahan tujuan. Memiliki hala tuju dan tujuan boleh bermakna semua perbezaan.

Lompat ke mana-mana peluang untuk belajar.

Tahun ini saya dapat menghadiri Akademi Inovasi Eropah, program Keusahawanan Ekstrim Terbesar di Dunia.

Saya mendapat peluang ini berkat kenyataan bahawa saya meletakkan diri di luar sana dan meningkatkan kesedaran terhadap jenama peribadi saya, yang akan menjadi topik seterusnya.

Akademi adalah peluang sekali seumur hidup bagi saya. Saya dapat bekerjasama dengan pelajar dari seluruh dunia, serta dibimbing dan diajar oleh pakar dari syarikat seperti Google.

Saya pulang dengan pandangan dan pengetahuan yang pasti membolehkan saya berkembang dan membezakan diri saya dari persaingan saya.

Perkara terbaik yang dapat anda lakukan ketika bertemu dengan bakal majikan adalah dengan menunjukkan betapa berdedikasinya anda untuk belajar dan berkembang melalui peluang baru. Mengapa mereka mempekerjakan seseorang dengan sadar bahawa ada kemungkinan besar calon tersebut dapat merasa puas diri setelah mereka mendapat posisi dalam syarikat itu?

Selanjutnya, mentor di akademi akan terus menekankan bahawa perkara yang paling penting mengenai permulaan bukanlah idea, tetapi budaya dan orang di belakangnya - pemikiran kolektif.

Ini adalah kepentingan terbaik syarikat untuk mengambil pekerja yang bermotivasi diri dan didorong. Jadilah orang itu.

Bina jenama peribadi anda.

Sekiranya anda ingin menonjol, anda mesti menunjukkan kewibawaan dalam industri yang ingin anda ikuti. Mula meletakkan diri anda dan kandungan anda di luar sana.

Alasan saya mendapat peluang untuk mengikuti program keusahawanan adalah kerana seorang rakan telah melihat apa yang saya lakukan dan membuat rujukan. Saya tidak tahu program ini ada dan saya akan terlepas sekiranya saya terus berusaha untuk mencapai matlamat dan apa yang saya cita-citakan.

Mahir menulis? Mulakan blog.

Mahir menggunakan kamera? Mulakan saluran YouTube.

Nikmati audio? Mulakan podcast anda sendiri.

Anda tidak perlu menjadi pakar, anda hanya perlu mula mendokumentasikan perjalanan anda. Semua orang suka cerita.

Bersedia untuk meletakkan diri anda di luar sana, mudah terdedah dan menunjukkan anda serius. Dengan berbuat demikian, anda telah meletakkan diri anda lebih unggul daripada kebanyakan persaingan anda.

Kesimpulannya

"Beri saya enam jam untuk menebang pokok dan saya akan menghabiskan empat pertama mengasah kapak."

Ingat kawan lama kita dari sebelumnya?

Orang begitu terperangkap dalam usaha mempelajari kerangka kerja atau bahasa pengekodan tertentu untuk mencuba penempatan jawatan. Itu hanyalah alat. Siapa yang menggunakan alat yang paling penting.

Sekiranya anda dapat mengadakan perjumpaan dengan majikan dan benar-benar menunjukkan diri anda sebagai calon yang sesuai dengan pasukan dan budaya mereka, anda akan mempunyai peluang yang tinggi untuk mendapatkan pekerjaan itu - diajar sendiri atau tidak.

Sekiranya tujuan anda adalah menebang pohon, dan bukannya merobeknya tanpa persiapan, mengapa tidak menguasai kapak dan mengasahnya? Sekarang anda boleh menebang pokok itu dalam beberapa buaian pendek. Atau mungkin, jika anda bernasib baik, satu orang berjaya!

Di sini mengucapkan semoga berjaya dalam perjalanan anda. Seperti biasa, peti masuk saya terbuka untuk sesiapa sahaja yang memerlukan nasihat lebih lanjut atau mempunyai pertanyaan.

Jangan ragu untuk berhubung dengan saya di mana-mana platform di bawah!

Instagram | LinkedIn | Twitter