Bagaimana untuk pergi dari tutorial pengekodan untuk membina projek anda sendiri

Semasa belajar bagaimana membuat kod, saya terus mendengar nasihat yang sama.

“Tutorial sangat bagus, tetapi membina projek adalah kaedah terbaik untuk belajar. Bangun saja barang! "

Tetapi ... bagaimana ?

Sebagai pemula, ini seperti mendengar, "Pergi ke skydive!"

Semasa memulakan, idea untuk membina aplikasi dari awal sangat menakutkan. Saya merasa terharu ketika mencuba, dan saya menyerah. Oleh itu, saya terus mengambil tutorial pengekodan sahaja - dan pembelajaran saya tidak lama lagi.

Saya tersekat.

Saya mula memikirkan bagaimana saya dapat membangun projek, tetapi bukan yang kelihatan begitu kompleks sehingga saya kehilangan semua motivasi untuk terus berjalan. Akhirnya, saya menemui cara untuk mengurangkan roda latihan tutorial saya dan mula membina aplikasi saya sendiri. Dan kemudian, ketika saya mendapat pekerjaan pertama sebagai pembangun, orang meminta nasihat saya untuk belajar bagaimana membuat kod. Ini dia.

Membina projek adalah kaedah terbaik untuk belajar - tetapi anda tidak perlu langsung membuat projek yang terasa mustahil untuk dimulakan, apalagi selesai.

Terdapat cara-cara yang menyeronokkan dan nyata yang dapat anda ubah dari hanya mengikuti tutorial untuk membina projek anda sendiri dengan yakin.

Inilah 3 cara yang sesuai untuk saya.

1. Tambahkan ciri baru ke aplikasi tutorial anda

Tutorial adalah (dan merupakan) sebahagian besar dari bagaimana saya belajar membuat kod, dan mereka membolehkan saya belajar dari beberapa pengaturcara terbaik. Namun, pada akhir tutorial berasaskan projek, saya sering menyedari bahawa walaupun saya mempunyai aplikasi yang sudah siap, saya tidak membinanya kerana saya hanya memerhatikan instruktur dan menyalin kod mereka.

Kakak saya, seorang pemaju kanan di Eventbrite, mencadangkan latihan yang mudah tetapi hebat.

"Ikuti aplikasi yang telah Anda buat dalam tutorial Anda, dan dapatkan satu fitur kecil yang dapat Anda tambahkan ke aplikasi itu. Kemudian bina - dengan sendiri. "

Saya mengambil tutorial React di mana anda membuat kod aplikasi, kemudian saya menambahkan butang ke aplikasi. Seterusnya, saya memutuskan untuk menambahkan bar carian ke aplikasi dan mengetahui cara membuatnya. Kemudian saya membuat satu lagi ciri dan membinanya. Ini berfungsi dengan baik kerana saya memulakan dengan apa yang sudah saya ketahui (bagaimana aplikasinya berfungsi setakat ini), dan perlahan-lahan membina pengetahuan tersebut. Melakukannya terasa sukar, tetapi boleh dicapai. Semakin saya membina barang, semakin bertambah keyakinan saya.

Setelah melakukan ini sebentar, idea untuk membina aplikasi saya sendiri tidak begitu menakutkan. Saya memulakan projek baru dan memecahnya menjadi beberapa 'ciri', semua langkah kecil yang perlu saya ambil untuk menyelesaikannya. Saya mulakan dengan membina satu perkara kecil, seperti yang saya lakukan sebelumnya.

Kursus JavaScript Andrew Mead mengenai Udemy mempunyai bahagian yang disebut sebagai cabaran 'Build it', di mana dia memandu anda dalam membuat aplikasi, kemudian mencabar anda untuk menambahkan ciri ke aplikasi yang baru anda buat. Dia kemudian menunjukkan kepada anda bagaimana dia akan membina ciri itu. Anda membina sekerap anda menonton tutorial. Tidak kira sama ada anda mengikuti kursus, lakukan ini untuk setiap tutorial yang anda ambil.

Tambahkan ciri baru ke aplikasi tutorial anda. Lihat sejauh mana lebih cepat anda belajar semasa anda sentiasa membina.

Memulakan projek baru membuat saya berasa seperti berada di dasar gunung, bertanya-tanya bagaimana saya boleh memulakannya. Tetapi menambahkan ciri baru ke aplikasi tutorial terasa seperti mengambil langkah yang mencabar, tetapi dapat dilakukan, naik. Dan akhirnya, ketika di dasar gunung yang lain, saya tahu bagaimana untuk pergi.

Petua : Jangan bimbang jika ciri baru merosakkan susun atur atau struktur aplikasi anda. Ketika saya menekankan hal ini, kakak saya akan menunjukkan, "Anda bimbang tentang langkah 20 ketika anda belum menyelesaikan langkah 2." Setelah anda membina begitu banyak sehingga anda lemas dalam semua projek hebat anda, maka anda boleh bimbang tentang perkara-perkara seperti itu. Buat masa ini - sampai ke bangunan!

2. Bina sambungan Google Chrome

Sebagai pemula, saya gatal untuk membina dan menyelesaikan sesuatu . Namun, ketika saya berusaha untuk membina projek baru, saya merasa putus asa untuk menyedari bahawa saya dapat mengerjakan aplikasi selama berminggu-minggu dan berminggu-minggu dan masih belum dapat menyelesaikannya.

Melihat kemajuan diri membantu anda kekal bermotivasi ketika belajar sesuatu yang baru. Saya perlu mencabar diri sendiri dan melakukan perkara yang sukar bagi saya. Tetapi saya juga tahu bahawa saya perlu melihat diri saya menetapkan dan mencapai matlamat untuk memulakan dan menyelesaikan projek, walaupun kecil. Saya tidak dapat tinggal di tanah tutorial selamanya, sehebat itu.

Adakah Sentance, Ketua Pegawai Eksekutif Codesmith dan seorang guru di master Frontend, ditanya, "Bagaimana anda membina sesuatu yang dapat dilaksanakan - yang tidak berlaku selamanya ?" Jawapannya?

Bina sambungan Google Chrome.

Ini adalah cara cepat dan menyeronokkan untuk membina sebagai pemula.

Saya melalui tutorial ini yang menunjukkan cara membuat pelanjutan Chrome hanya dalam sepuluh minit atau hanya 20 minit. Kemudian saya mengambil apa yang saya pelajari dan saya membina peluasan saya sendiri yang sangat sederhana. Saya terpikat. Seperti yang dijelaskan oleh Will Sentance:

"Anda dapat mempraktikkan JavaScript tanpa harus membuat dan merancang aplikasi dari awal - ia hanya memasukkan sesuatu yang sudah Anda gunakan."

Seperti yang ditunjukkan oleh Sentance, 'aplikasi' kecil dalam JavaScript ini memberi anda kekuatan yang sangat besar. Anda boleh membina peluasan yang menambah kefungsian ke mana-mana halaman yang anda buka, dan kemungkinan apa yang boleh dilakukan oleh peluasan anda tidak berkesudahan.

Sambungan Google Chrome telah menjadi kaedah yang baik bagi saya untuk tidak hanya belajar tetapi untuk benar-benar menyelesaikan projek yang dapat saya gunakan dan tunjukkan kepada rakan-rakan, dalam jangka masa yang agak singkat.

Setelah mula-mula membina pelanjutan, saya menyedari bahawa saya telah melakukan apa yang membuat saya tertarik dengan pengekodan sejak awal - saya telah membina sesuatu yang berguna dari awal hingga akhir. Dan bukannya mengambil masa berminggu-minggu, saya dapat melakukan ini hanya dalam satu atau dua hari. Saya dengan cepat melihat kemajuan saya, yang menjadikan saya ingin belajar lebih banyak lagi.

Dengan membina sambungan dari awal hingga akhir, motivasi saya sebagai pemula berlipat kali ganda. Dan motivasi itu membawa saya dari pemula hingga pemaju junior.

Sekiranya anda mempelajari bahasa selain JavaScript, cuba cari aplikasi yang lebih kecil yang dapat anda bina dengan cepat dari awal hingga akhir.

Petua : Kalimat menunjukkan bahawa anda harus selalu membuat sambungan yang dapat menyelesaikan masalah yang anda hadapi. Anda lebih senang menyelesaikan pelanjutan anda lebih banyak lagi jika ini adalah penyelesaian untuk masalah yang anda hadapi. Terganggu oleh Facebook terlalu banyak? Bina pelanjutan yang menyembunyikan suapan Facebook anda.

3. Membina projek dengan rakan

Saya telah bertemu dengan banyak pengaturcara baru yang merasa terharu atau tersesat di tengah-tengah projek baru yang mereka mulakan.

Kaedah terbaik yang saya dapati untuk membetulkannya adalah dengan memulakan projek dengan rakan.

Semasa membina dengan rakan, projek pengekodan baru tidak lagi kelihatan menakutkan. Semua soalan yang belum dijawab anda telah menjadi sebahagian daripada perbualan yang menyenangkan semasa anda berkongsi idea dan pengetahuan anda. Anda berkawan dengan rakan anda semasa anda menghadapi masalah bersama dan kemudian meraikannya semasa anda menyelesaikannya.

Pengasas freeCodeCamp, Quincy Larson telah mengatakan, "cara terburuk untuk belajar memprogram adalah dengan belajar sendiri ." Apabila anda bekerja sendiri, lebih mudah berputus asa apabila anda merasa tersesat dan tidak pasti apa yang perlu dilakukan seterusnya semasa membina projek.

Tetapi apabila anda kehilangan rakan, menjadi cabaran yang menyeronokkan untuk bekerjasama untuk mengetahui apa yang perlu anda lakukan. Anda saling bertanggungjawab ketika anda berusaha mencapai matlamat anda.

Ini adalah beberapa kaedah terbaik yang saya dapati dari hanya mengambil tutorial untuk membina projek saya sendiri. Sebaik sahaja saya mula membina, kelajuan pembelajaran saya mula meroket. Mula membina perkara sekerap yang anda boleh - dan lihat perjalanan pengekodan anda mula dipercepat.

Membina perkara adalah kaedah terbaik untuk belajar. Saya harap saya dapat memulakannya lebih awal.

Jangan buat kesilapan saya. Pergi membina barang.

Jangan ragu untuk berkongsi dengan saya apa yang telah anda buat atau apa yang anda kerjakan dalam komen di bawah. Saya tidak sabar untuk melihat apa yang anda buat.

Saya membuat kursus JavaScript percuma untuk pemula. Daftar untuk diberitahu semasa dilancarkan dan hantarkan 100% percuma ke peti masuk anda!