Cara Menyiapkan Persekitaran Pembangunan Bersepadu (IDE)

Sekiranya anda beralih dari tutorial dalam talian untuk membina projek anda sendiri, anda mungkin terharu dengan idea untuk mewujudkan persekitaran pembangunan bersepadu (IDE) anda sendiri, atau tertanya-tanya mengapa anda memerlukannya untuk menyelesaikan kerja anda.

Dalam artikel ini, saya akan membincangkan apa IDE yang adalah dan memberi anda beberapa idea tentang apa yang anda mungkin kelihatan seperti, terutamanya jika anda bekerja dalam JavaScript, walaupun maklumat tersebut akan menjadi tidak kira berkenaan bahasa atau jenis projek.

Inilah versi video siaran ini jika anda mahu (tontonan 28 minit):

Apa itu Persekitaran Pembangunan Bersepadu?

Persekitaran pembangunan bersepadu, secara sederhana, adalah semua yang diperlukan oleh pengaturcara untuk menyelesaikan tugas mereka. Susunan sebenar IDE akan berbeza antara bahasa pengaturcaraan, jenis projek, dan bahkan antara pengaturcara, tetapi ada beberapa perkara yang biasa di antara banyak IDE, yang akan saya bahas di bawah.

Cara paling mudah untuk memahami IDE adalah dengan mempertimbangkan penyelesaian "semua-dalam-satu" seperti Unity. Sebagai mesin permainan bercirikan sepenuhnya, Unity mempunyai semua yang anda perlukan untuk membuat permainan 2D atau 3D: GUI yang membolehkan anda membina dunia permainan anda, penyunting kod (Visual Studio) di mana anda boleh menulis skrip, cara untuk memuat turun kebergantungan dan aset, dan juga integrasi GitHub supaya anda dapat mengikuti versi binaan dan bekerjasama dalam projek. Untuk projek yang lebih kecil, Unity boleh dianggap sebagai persekitaran pembangunan bersepadu yang berfungsi sepenuhnya, di mana semuanya sudah disediakan untuk anda setelah memuat turun mesin permainan.

IDE lain boleh sangat berbeza dalam kerumitan, terutamanya jika anda berasal dari tutorial dalam talian yang membolehkan anda membuat kod langsung di penyemak imbas. Salah satu masalah saya dengan jawapan umum untuk soalan, "bahasa pengaturcaraan apa yang harus saya pelajari?" adalah tanggapan bahawa belajar JavaScript lebih mudah kerana "hanya berjalan di penyemak imbas anda."

Beritahu itu kepada sesiapa sahaja yang cuba menyiapkan IDE untuk Buat Aplikasi React, yang memerlukan beberapa komponen untuk bangun dan berjalan - tidak ada yang jelas ketika anda bekerja melalui tutorial dalam talian. Untuk benar-benar berfungsi sebagai pembangun, anda memerlukan empat perkara utama untuk mengatur persekitaran pembangunan bersepadu anda: penyunting kod, antara muka baris perintah (CLI), sistem kawalan versi, dan pengurus pakej.

Peringatan utama: IDE anda mungkin berbeza bergantung pada bahasa pengaturcaraan atau jenis projek, tetapi anda mungkin memerlukan satu atau lebih perkara berikut dalam apa jua keadaan!

Alat IDE # 1: Penyunting Kod (dan Penyusun)

Sebilangan besar tutorial dalam talian membolehkan anda hanya membuat kod dalam penyemak imbas, yang bagus untuk memahami konsep pengaturcaraan asas, tetapi dalam jangka masa panjang, anda memerlukan editor yang membolehkan anda menyimpan kod anda (dan menyusunnya, jika anda menggunakan bahasa seperti C # atau C ++).

Terdapat banyak penyunting kod di luar sana, seperti Atom (ringan, bebas, dan sumber terbuka), Sublime (sangat popular dengan banyak integrasi), dan Visual Studio / Visual Studio Code (disokong oleh Microsoft dan hebat untuk bekerjasama) . Adalah reduktif untuk mengatakan bahawa mereka "semuanya sama" kerana masing-masing memberikan pendekatan yang berbeza untuk menyokong aliran kerja pengekodan anda, jadi anda mungkin mencuba satu atau dua sebelum memutuskan mana yang paling anda sukai.

Alat IDE # 2: Antaramuka Baris Perintah (CLI)

Sekiranya anda mempunyai komputer, sudah pasti anda menggunakan penjelajah fail anda atau beberapa GUI navigasi lain untuk mengakses sistem fail, membuat folder, menghapus fail, dan sebagainya.

Antaramuka baris perintah (CLI) membolehkan anda melakukan perkara yang sama ... dalam teks biasa. Yang mungkin kelihatan sangat kuno atau menjengkelkan pada mulanya, tetapi sebaik sahaja anda melengkapkan kepala dengan merantai perintah dan menyatukannya ke dalam aliran kerja anda, anda akan mula melihat kehebatan CLI dan betapa pentingnya bagi kebanyakan persekitaran pembangunan.

Pada Mac, anda mungkin menggunakan Terminal. Kerana saya telah memasang GitHub untuk Windows (lebih banyak lagi di GitHub di bawah) pada mesin saya, saya menggunakan Git Bash untuk kerja saya. Terdapat beberapa pilihan di sini untuk anda, dan mungkin perlu dilakukan untuk melihat beberapa tutorial baris perintah untuk memahami beberapa prinsip asas sehingga anda merasa selesa menggunakannya di IDE anda.

Alat IDE # 3: Sistem Kawalan Versi

Terdapat beberapa sumber di luar sana yang memberikan gambaran keseluruhan mengenai apa itu kawalan versi dan mengapa anda harus menggunakannya. Cukuplah untuk mengatakan bahawa ketika anda membuat apa-apa selain projek mudah, anda memerlukan kaedah untuk membuat sandaran kerja anda, berkongsi kod anda dengan kolaborator, dan memantau pelbagai versi binaan supaya anda dapat membuang bahagian asas kod dan bukan yang lain.

GitHub bukan satu-satunya sistem kawalan versi di luar sana, tetapi ia adalah standard emas pada masa ini, dan ada baiknya anda mencari beberapa tutorial untuk belajar bagaimana memanfaatkan ciri-cirinya, walaupun anda hanya menggunakan menggunakannya sebagai kaedah sandaran jauh.

Selain itu, walaupun terdapat beberapa tambahan untuk mengintegrasikan GitHub ke dalam editor kod anda (atau mesin permainan), amalan standard untuk melakukan tugas yang berkaitan dengan Git adalah dengan menggunakan antara muka baris perintah, yang memberikan alasan lain untuk menjadi mahir dengan CLI pilihan anda .

Alat IDE # 4: Pengurus Pakej

Untuk beberapa IDE, seperti contoh Unity kami di atas, yang perlu anda lakukan ialah memuat turun dan memasang perisian untuk memulakan pembinaan projek anda. Sebilangan besar kebergantungan yang anda perlukan akan disertakan dengan muat turun awal anda, dan jika tidak, akan ada cara untuk mengaksesnya dari dalam mesin permainan (contohnya Unity's Asset Store).

Untuk IDE pengembaraan lain yang lebih banyak pilih, anda perlu mengumpulkan semuanya, dan salah satu komponen penting adalah pengurus pakej seperti NPM atau Conda.

Pengurus pakej melakukan banyak perkara, dan pada fungsi paling asas, mereka akan membantu anda memasang semua pergantungan yang anda perlukan untuk menyelesaikan kerja anda. Sekiranya anda ingin memulakan projek React, misalnya, anda akan menavigasi ke folder melalui CLI anda, dan, setelah memasang NPM (yang digabungkan dengan Node.js) taip:

npx create-react-app my-app cd my-app npm start

Baris pertama pada dasarnya mengatakan: "Hai, NPM! Muat turun semua kebergantungan untuk Buat Aplikasi React, dan masukkan ke dalam folder yang disebut 'aplikasi-saya.'"

Baris kedua kemudian memberitahu CLI anda: "Navigasikan ke direktori baru yang disebut 'my-app.'"

Baris ketiga mendapat tindakan: "NPM, ini saya lagi. Mulakan pelayan pembangunan yang memaparkan projek saya di penyemak imbas dan kemas kini setiap kali saya membuat perubahan pada kod."

Setelah anda memasang semua kebergantungan yang diperlukan menggunakan pengurus pakej anda, anda akan mula bekerja di editor kod anda dan menggunakan antara muka baris perintah untuk membuat permintaan tarik atau menolak kod ke repositori jauh menggunakan sistem kawalan versi anda.

Ringkasnya, persekitaran pembangunan bersepadu merangkumi semua perkara yang anda perlukan untuk menyelesaikan kerja anda, dan berbeza-beza berdasarkan bahasa, jenis projek, dan pilihan peribadi anda. Biasanya, IDE merangkumi penyunting kod (dan penyusun), antara muka baris perintah, sistem kawalan versi, dan pengurus pakej, tetapi persekitaran pembangunan bersepadu anda mungkin mempunyai keperluan yang berbeza atau gabungannya.

Awak boleh lakukannya!

Sekiranya anda menikmati artikel ini, pertimbangkan untuk melihat permainan dan buku saya, melanggan saluran YouTube saya, atau bergabung dengan Entromancy Discord.

MS Farzan, Ph.D. telah menulis dan bekerja untuk syarikat permainan video berprofil tinggi dan laman web editorial seperti Electronic Arts, Perfect World Entertainment, Modus Games, dan MMORPG.com, dan telah berkhidmat sebagai Community Manager untuk permainan seperti Dungeons & Dragons Neverwinter dan Mass Effect: Andromeda . Dia adalah Pengarah Kreatif dan Pereka Permainan Utama Entromancy: A Cyberpunk Fantasy RPG dan pengarang The Nightpath Trilogy . Cari MS Farzan di Twitter @sominator.